2015-03-15, 11:41
Medlem
hoppidoppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
jag säger inte att du har fel, men kan du förklara varför du har rätt? Annars är du bara ytterligare ett 30slak-troll som "vet allt".

Borde inte vara så svårt om du nu vet så mkt?

Jag har inte nödvändigtvis korrekt, men det är de vetenskapliga teorierna vi har för tillfället och de är väldigt framgångsrika, men de är bara just det; Modeller och approximationer. Men det är matematik fysik också och kolla vad vi har gjort med det ^^

Varför jag har "rätt"?
Jag sammanfattade bara de biokemiska teorierna vi har om detta för tillfället på ett så förenklat sätt som möjligt. Fast jag råkade tyvärr vara duktigt bäng på sömnbrist när jag skrev så det blev lite skevt men jag fick ändå med det mesta i min text :P

Jag vet inte allt, min vän. Det finns mycket, mycket, som jag är dålig på. Ursäkta mig om du uppfattade mig som på det viset. Men nu råkar naturvetenskapliga teorier vara en av de 3 saker jag kan bäst på personlig individuell nivå. Däremot är det ingenting som upphöjer mig ovan andra som människa om du nu fick för dig det...

Du ville veta, jag svarade. Du är välkommen att studera biomolekyler, organisk kemi- och reaktioner, cellbiologi, ämnesomsättning, och nervsystemet själv om du vill bekräfta vad jag säger. Det gör mig ingenting alls. Faktiskt så rekommenderar jag dig att läsa om åtminstone nervsystemet, lite basic biomolekyler=> som signalsubstanser i CNS och lite om deras metabolism.

Ursäkta om jag lät som en fitta.
Citera
2015-03-15, 14:40
Medlem
botten e nådds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero.
Själv sov jag minst 17h/dygn började därför med tjack för att komma upp på dagen. Nu har jag varit däckad i 3 dagar, vilket lär vara bra för att receptorerna hinner återhämta sig lite.

2mg ikto, 1.75mg fluni, 2mg xanor samt iso/tjack nu. Lär få saker gjorda idag.

mvh
Om jag uppfattar dig rätt så sov du upp mot 17 timmar per dygn, innan du började använda tjacket? Annars så är ju ett sånt sömnbehov ofta konsekvensen av att legat i ordentligt med tjacket. Jag har också ett helt abnormt sömnbehov då jag har mina uppehåll. Dock vet jag inte hur mycket av detta som är relaterat till tjacket, då jag tjackat alldeles för många år (20 år sedan jag testade första gången och 12-13 år som professionell missbrukare.. ( ), dock delar jag dina anledningar till att använda cs-droger och det är först och främs för att jag hela tiden är sjukt dåsig och trött, även om jag tränar ordentligt, äter bra och så, så kan jag sova tio timmar och gå upp för att dricka kaffe, göra frukost för att 20 minuter senare somna om och sova ett par timmar till. Otroligt frustrerande och den största orsaken till att jag fastnar så hårt på just tjack.

Jag har testat alla dom klassiska drogerna som cannabis, benso och opiater (inkl rök-heroin , dolcotin, subutex och tramadol etc) och jag har aldrig någonsin känt ett behov av opiater eller cannabis. Jag tycker dom drogerna är totalt värdelösa för mig, då dom gör en sänkt och avslappnad, vilket är det jag inte behöver. Jag behöver energi, därför tjack. Däremot så älskar jag bensots effekt på mig. Blir väldigt kreativ och driftig av små doser benso (typ 10-15 mg stess, 50 mg sobril, 1 mg xanor) Synd att dom är så extremt toleransutvecklande.

Men när jag skall besöka läkaren om ett par veckor så tänkte jag försöka få bra antidepressiva som hjälper mig, då jag vet vad som väntar med kronisk apati och håglöshet som naturligtvis har att göra med mitt tjack-missbruk. (även om jag är seg och håglös i vanliga fall). Jag har fått en hel del anti-depp genom åren, men aldrig riktigt känt nyttan av dom. Visst stämningsläget kanske blev lite muntrare av SSRI, effexor och allt jag fått prova på av dom klassiska, snälla och värdelösa anti-depressiva. Så vill nu få nått som verkligen hjälper och därför kommer jag fråga efter Sensoval. Sensoval tillhör dom riktigt håriga tricykliska monoaminoxid-återupptagshämmarna som togs fram på 50 talet. Dom som tillhör TCA-familjen är Anafranil (klomipramin), Saroten (amitriptylin) och Senseval (Nortriptylin). Dessa mediciner är ökända för sina mysiga biverkningar men dom kan få den mest apatiska cykeltjuven att hamna på rätt köl. Särskilt Sensoval har fångat mitt intresse, då den här medicinen skrivs ut specifikt till håglösa och apatiska dysterkvistar. Den ge kraft, energi och anses vara "uppåt". Men jag vet inte vad läkaren säger om det, men ser heller inte varför denne skulle neka mig, då energin är det jag behöver mest för att komma ut ur min apatiska depression.

Som sagt, tjacket funkar på mig (inläggens längd), dock är jag uppe i ett gram+/dag. Icke hållbart ekonomiskt, därför får det bli sundare vanor en lång stund framöver. Hoppas jag.
Citera
2015-03-15, 17:12
Medlem
tjack öd... tips?

Ja..
då var det min tur. Orkar inte skriva så mycke nu men alla tips om hur man får det att gå över välkomnas.
har inget lugnande.
Hur lång tid brukar det ta?
Har haft huvudvärk och spytt i en timma ca.
Citera
2015-03-15, 17:44
Medlem
Duscha spy och spy igen. Är inte trevligt men det går över, hur länge det sitter i är svårt att säga då det varierar från fall till fall. En polare spydde en hel natt tex.
Citera
2015-03-15, 22:44
Medlem
@ botten.

Ja jag sov 17h innan tjacket. Nu kan jag fungera som en människa.

Vad ska dessa gamla anti depressiva innehålla som ger en massa energi?
Citera
2015-03-16, 04:51
Medlem
botten e nådds avatar
Citat:
@ botten.

Edit: blev lite fel här och två snarlika mastodontinlägg som svar på samma fråga, postades av bara farten.. Denna post kan istället stå som symbol för amfetaminets verkan på skrivlusten..
Senast redigerad av botten e nådd 2015-03-16 kl. 05:41.
Citera
2015-03-16, 05:27
Medlem
botten e nådds avatar
Citat:
@ botten.

Jag klippte och klistrade ur Fass. Stycket går att läsa i avsnittet "Farmakodynamik" i beskrivningen av Nortriptylin - Sensaval.

"Förutom en antidepressiv effekt har Sensaval även snabbt insättande, aktiverande verkan hos patienter med egentlig depression präglad av hämning, trötthet och apati. Effekt på grundstämningar inträder senare under behandlingen än den aktiverande effekten. Den sedativa effekten är svag. Lämpligt också i ambulant vård".

Läser man igenom texterna om Sensaval, Saroten och den notoriskt (ö)kända Anafranilen (klomipramin), så får man ett hyfsat grepp om hur Tricykliska, icke selektiva monoamin-återupptagshämmare, det vill säga kort och gott TCA, anti-depressivum ,verkar.

Om man som jag, mest är nyfiken på Sensaval (verkar bara vara dom tre ovanstånde TCA preparaten som är registrerade av läkemedelsverket) ur TCA-familjen, så har jag naturligtvis läst extra maniskt om dess effekter i Fass. Och den primära orsaken till att just Sensaval aktiverar och skrämmer liv i trötta, apatiska och omotiverade psykfall, verkar vara Noradrenalinet eller snarare Sensavals mycket förstärkande effekt av hela det adrinerga nervsystem i CNS. (adrinerga nerver: Nerver som omsätter det som har med adrenalin att göra, som Noradrenalin, epinefrin, adrenalin etc). Till exempel så potentierar Sensaval adrenalinets effekt på blodcirkulationen med hela tre gånger. Detta är förmodligen anledningen till att pupillerna sägs kunna vidgas till samma storlek som pupillerna på en överdoserad cykeltjuv. En vanlig bieffekt.
Antagligen detta som gör Sensaval lämpligt för att behandla orkeslösa, hämmade och totalt håglösa dysterkvistar. Alltså verkar det vara ett bra och logiskt val för att behandla professionella amfetaminister, som "sprungit in i väggen", milt uttryckt. Den uppiggande effekten skall komma väldigt fort efter insättning, medan dom mer antidepressiva effekterna dröjer som hos andra psykofarmaka.
Citera
2015-03-16, 11:20
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawaiian
Ja..
då var det min tur. Orkar inte skriva så mycke nu men alla tips om hur man får det att gå över välkomnas.
har inget lugnande.

Jag brukar inte må bra för än jag kan sova. Då vaknar jag alltid upp och mår prima sen, men det kan ta allt mellan 10-15 timmar från att avtändningen börjar tills jag kan sova.
Jag brukar äta mycket frukt, till exempel apelsin och banan. Det hjälper lite, om du har någon indica så kan det hjälpa men sativa gör det bara värre. Det är viktigt att tvinga i sig mat och vätska, även om man inte har någon aptit alls. Det känns som att man successivt mår bättre ju mer man äter, dricker, kissar och bajsar. Vet inte om det är placebo men det känns ju logiskt att man pissar ut amfetaminet ur kroppen och då borde må bättre.
Även att dricka några öl kan fungera.
Citera
2015-03-16, 11:29
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawaiian
Ja..
har inget lugnande.
Blanda upp en flarra saft eller någon resorbliknande, C-vitamingrej, lägg dig i sängen och ha något du kan spy i. Ligg och spy, drick, vila, spy, drick, vila och sådär. Sen är det över. Fast hur lång tid det kan ta är omöjligt att svara på. Själv har man legat med AT i närmare tre dygn. Lycka till
Citera
2015-03-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppidoppi
Jag har inte nödvändigtvis korrekt, men det är de vetenskapliga teorierna vi har för tillfället och de är väldigt framgångsrika, men de är bara just det; Modeller och approximationer. Men det är matematik fysik också och kolla vad vi har gjort med det ^^

Varför jag har "rätt"?
Jag sammanfattade bara de biokemiska teorierna vi har om detta för tillfället på ett så förenklat sätt som möjligt. Fast jag råkade tyvärr vara duktigt bäng på sömnbrist när jag skrev så det blev lite skevt men jag fick ändå med det mesta i min text :P

Jag vet inte allt, min vän. Det finns mycket, mycket, som jag är dålig på. Ursäkta mig om du uppfattade mig som på det viset. Men nu råkar naturvetenskapliga teorier vara en av de 3 saker jag kan bäst på personlig individuell nivå. Däremot är det ingenting som upphöjer mig ovan andra som människa om du nu fick för dig det...

Du ville veta, jag svarade. Du är välkommen att studera biomolekyler, organisk kemi- och reaktioner, cellbiologi, ämnesomsättning, och nervsystemet själv om du vill bekräfta vad jag säger. Det gör mig ingenting alls. Faktiskt så rekommenderar jag dig att läsa om åtminstone nervsystemet, lite basic biomolekyler=> som signalsubstanser i CNS och lite om deras metabolism.

Ursäkta om jag lät som en fitta.
Menade inte att du lät som en fitta, menar bara att när det kommer till sånt här så är mkt tagit ur luften. För att jag ska tro på något behöver jag studier osv.
Citera
2015-03-17, 14:55
Medlem
Hallå hallå! Tänkte bara kolla en grej med er.

För ett bra jävla tag sedan så köpte jag tjack som vanligt av den vi köpt av flera gånger innan. Men den här gången luktade det riktigt konstigt. Jag kunde ju identifiera att det va amfetamin, men det liksom luktade mer kemiskt, eller riktigt starkt, äckligare, mer beskt. Svårt att förklara. Vi fick det i små stenar och det va normal färg på det. Lukten va det enda som stack ut. Normalt gillar jag lukten av det jag köpt innan, men detta gav mig kväljningar. Va kan det ha vart som var konstigt med det?

Kan dem ha bankat ut med nån skit som man bör akta sig för? Eller var det kanske bara jävligt potent?
Citera
2015-03-17, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HardstyleInMyHeart
Hallå hallå! Tänkte bara kolla en grej med er.

För ett bra jävla tag sedan så köpte jag tjack som vanligt av den vi köpt av flera gånger innan. Men den här gången luktade det riktigt konstigt. Jag kunde ju identifiera att det va amfetamin, men det liksom luktade mer kemiskt, eller riktigt starkt, äckligare, mer beskt. Svårt att förklara. Vi fick det i små stenar och det va normal färg på det. Lukten va det enda som stack ut. Normalt gillar jag lukten av det jag köpt innan, men detta gav mig kväljningar. Va kan det ha vart som var konstigt med det?

Kan dem ha bankat ut med nån skit som man bör akta sig för? Eller var det kanske bara jävligt potent?

Kan tillägga att det sved mycket i näsan oxå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in