Citat:
Ursprungligen postat av
dublinn
Hej!
Jag tog 1-2g i lördags. Och jag har aldrig varit med om liknande AT någonsin inkluderat allt jag testat (de mesta). Nu var det ett tag sedan jag körde sist men har aldrig haft speciella problem med tjo-at:n tidigare, detta då min SSRI-medicin alltid har verkat så jag somnat efter intag. Har samma medicin nu men den har inte hjälpt alls. Funderar på de jag köpte var bankat med något skumt. Svimmade flera gånger i natt så fort jag ställde mig upp också, det hände säkert 20 gånger. Otroligt hög puls och svettningar. Hade hela fönstret öppet i natt och låg ovanför täcket.
Var tvungen att tänka på andningen hela tiden också. Försökte dricka mycket vatten och trycka i mig de jag kunde från kylen men har aldrig varit med om något liknande tidigare. Hörsel har kommit och gått också. Eller det är som att jag har på mig skyddskåpor för öronen ibland under en period. Sedan har jag vad jag tror är hallisar, (men har aldrig heller fått hallisar efter 1-2 dygn redan heller) det är märkliga ljud som kommit och gått hela natten - låtit som syrsor på en sommardag ute på landet i sverige typ. Aja det känns som att jag kommer kunna sova inom rimlig tid snart nu iaf. När jag läser igenom igen vad jag har skrivit så kanske det inte är så farligt men har upplevt det verkligen som obehagligt och främmande gällande AT på tjo eller?
Mår också sådär ibland och då har det varit meta. Åkte på ovälkommet test en av de gångerna och då hade jag enbart det i blodet, inget amfetamin. Verkar vara vanligare med meta nu också än när jag gick på tjack för några år sedan. Även själva ruset skiljer sig tydligt åt för min del inte bara vid at. Men hur som helst sliter meta mer på kroppen, man mår alltid risigt när det går ur och det ger mer nojor/ångest/hallisar. En kortare period på meta känns som en längre period på a-tjack. Meta ska du ta mindre av än a-tjack också så lätt att ta lite för mycket vilket såklart påverkar måendet. Har även längre halveringstid.
Jag har märkt att blodcirkulationen spelar stor roll för mitt mående. Blodkärlen drar ihop sig på tjack och sen sitter jag mer still på meta än a-tjack, speciellt om man börjar bli lite yr och allra värst om man råkar snöa in i nåt vid datorn till exempel. Mina fötter, händer, läppar och knän blir helt blåa. Med tanke på svimningen har säkert ditt blodtryck blivit lågt också. Rör på dig så mycket du kan, har du redan hamnat i ditt läge kan du börja med att göra det sittandes. Ställ dig försiktigt upp med något under dig ifall du behöver sätta dig. Är du nära på att svimma när du går kan du böja ditt huvud framåt. Sitter du för länge kan blodet ha svårt att cirkulera från benen vilket gör dig mer yr när du ställer dig upp. Stödstrumpor är bra(japp, jag tjackar som en tant)eller ligga med benen högt. Drick vatten med lite salt i för har för mig att blodtrycket även kan påverkas av vätske- och saltbalansen. Citronvatten gör att du kissar mer men samtidigt ökar det utsöndringen av tjack i ditt urin(på riktigt, till och med fått det på sjukhus efter en överdos, lindrar inte ett kritiskt skede dock.)
För att få upp blodcirkulationen är rörelse viktigt. En varm dusch vidgar blodkärlen men bäst tycker jag är en liten mängd alkohol men ingen större. Rödbetsjuice är också tydligen bra men aldrig testat för jag avskyr rödbetor. Kaffe och nikotin drar ihop blodkärlen så minska på det.
Jag får också tung andning i det läget och vet inte om det har med blodcirkulationen att göra eller en stelhet på grund av stillasittandet + muskelspänningar. Hur som helst har ovanstående även lindrat andningen för min del.
iallafall. Och iktorivil för både muskelspänningar samt ångest som också kan påverka andningen.
Aja, samlat på mig info och testat mig fram och detta är iallafall det som funkar för mig i ditt läge
Men äta ssri och ta tjack ska du inte göra, allra minst på meta, pga risken för seretonegert syndrom(vissa säger att tjack inte kan ge det men jo. Och värre med meta som sagt.) Är ovanligt med SS men dina symtom skulle lika gärna kunna bero på det, även om jag inte tror att du hade det. Behöver inte vara förenat med livsfara men verkar ändå inte vara så trevligt. Ät inte din ssri några dagar innan du ska ta och inte alls om tar tjack regelbundet. Se alltid till att ha benso istället när du tar tjack, både för sömn och ångest.
Må väl!