2026-06-24, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
PostNord la paketet utanför min dörr - jag var inte hemma - men det gick bra.
Gillar inte hemleverans men skulle kunna beställa så att det kommer när jag har semester. Kan man se leveransen i postnordappen så man vet vilken dag det kommer osv?
Citera
2026-06-25, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Under åren har jag köpt en hel del från både tyska och engelska Amazon, och jag tycker på det stora att det har gått bra. Visst, jag har blivit irriterad när jag beställt något litet som kan läggas i brevlådan men jag behövt ta bilen genom hela stan för att hämta det hos speditionsfirman eftersom de vägrar leverera till bostadsadresser, men förr eller senare kommer allt att skita sig på något sätt.

När jag har köpt något från Amazon har jag alltid fått veta att priset är inklusive svensk moms, så jag har inte behövt bry mig om skillnaden mellan momssatser i olika länder. Och jag förstår varför det funkar: Amazon är stora nog att inse att det är bra att lägga tiden det tar att hålla koll på olika länders momssatser för att förenkla för sina kunder. Det skulle garanterat irritera många kunder om de köpte något på Amazon i ett annat land, och när paketet kom hem till dem så bifogades en faktura från tullen på skillnaden i moms mellan avsändarlandet och mottagarlandet... Och den irritationen skulle väldigt sannolikt vändas mot Amazon. Alltså ser Amazon till att hålla koll på vilket land du är i och hur hög momsen är i det landet.
Hamnade de hos transportföretaget istället för hos ombud? Utan bil är väl de flesta sådana svåra att ta sig till. Kanske fungerar utdelningen bättre i större städer. Jag bor i Göteborg så ex. Postnord har väl flera paket att dela ut i samma område.
Ja, jag vill definitivt slippa faktura från tullen.
Det lönar sig garanterat för Amazon att se till så att det går smidigt för kunden utan att det tillkommer avgifter i efterhand.
Citera
2026-06-25, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
PostNord la paketet utanför min dörr - jag var inte hemma - men det gick bra.
Köp du från landet du visar flagga ifrån, härliga avgifter du får. Väljer själv bort usa-varor om alternativ, om än sämre, finns
Citera
2026-06-25, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivaLaMusica
Inga problem alls, du betalar transporten precis som när du betäller saker som inte har Prime på .se

.de har extremt mycket större utbud så det är en superbra amazon att handla från då de är inom EU och du slipper tull.
Hur transporten betalas vet jag. Min fråga gällde hur varan levereras.
Svenska onlinebutiker inklusive Amazon har riktigt dåligt utbud i jämförelse med andra länder. Har många gånger sett att andra Amazon har haft varor jag letat efter men eftersom jag är rätt ovan vid att beställa från andra länder så har jag låtit bli men nångång är det väl dags att testa en utländsk amazon och då är nog tyska bäst. Tror faktiskt att de gånger jag beställt från andra länder så har det varit från tyska sidor.
Citera
2026-06-25, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tyska Amazon har jag erfarenhet av, under många år.
Oftast levereras paketen hem via Postnord, men inte alltid.
Frakt ingår inte vad jag vet, utan det måste man betala extra för, via amazon då.

Om varorna kommer till din dörr eller du får hämta via terminal vet man inte..

Kan det verkligen hamna på en terminal när det står leverans till hemadress. Att jäkligt stora saker kan hamna där från typ byggaffärer kan jag förstå men små paket som borde hamna hos ombud om de inte levereras hem. Men det beror väl kanske på var man bor. Om det är en storstad med flera paketutdelningar i samma område så kanske det levereras till hemadressen.
Citera
2026-06-25, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
har handlat från tyska amazon nästan lika länge som det funnits. funkar utmärkt. vet att det finns amazon.se nu men tänker att utbudet fortfarande är bättre i ärans och hjältarnas land?
Svenska amazon har värdelöst utbud tyvärr. Det är lite konstigt när många av varorna skickas från ex. Tyskland. Då borde ju svenska amazon kunna ha ungefär samma utbud eftersom de bör komma från samma lager.
Brukar du få varorna levererade hem eller hamnar de hos ombud eller transportföretagets terminal ibland?
Citera
2026-06-25, 00:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Kan det verkligen hamna på en terminal när det står leverans till hemadress. Att jäkligt stora saker kan hamna där från typ byggaffärer kan jag förstå men små paket som borde hamna hos ombud om de inte levereras hem. Men det beror väl kanske på var man bor. Om det är en storstad med flera paketutdelningar i samma område så kanske det levereras till hemadressen.

Förra veckan beställde jag ett paket batterier från Tyskland. Tyvärr var det Postnord som levererade till Härrydaterminalen, trots jag hade beställt hemleverans.

Ringde Postnords företagskundtjänst, med "knappval engelska", kom fram på två minuter..
Nästa dag var batterierna i min brevlåda.

-Airmee funkar bättre än Postnord är min erfarenhet.

(Jag beställde 100-pack alkaliska AA med 10 års garanti för 120SEK ink. moms för den som undrar)
Citera
2026-06-25, 00:45
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Svenska amazon har värdelöst utbud tyvärr. Det är lite konstigt när många av varorna skickas från ex. Tyskland. Då borde ju svenska amazon kunna ha ungefär samma utbud eftersom de bör komma från samma lager.
Brukar du få varorna levererade hem eller hamnar de hos ombud eller transportföretagets terminal ibland?

det är både hemleverans med airmee och ombud. föredrar ombud
Citera
2026-06-25, 01:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är både hemleverans med airmee och ombud. föredrar ombud

Airmee funkar bra här i Göteborg. Varorna levereras till mina dörrar, utan bekymmer.
Postnord funkar, men hälften av gångerna får jag ringa deras kundtjänst..
Citera
2026-06-25, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Vat = moms. Men det bör vara pålagt redan när du lägger beställningen.

Har köpt två dyra klockor via en gråhandlare i tyskland. Då tillkom inget extra, utan ”vatten” var redan inbakad i priset.

Amazon är ju ett megastort bolag. Kan inte tänka mig att det skulle vara några konstigheter.

Det ska bero på omsättningen handlaren har i Sverige. Om den är 10 000 Euro ska man betala svensk moms i detta fall. Jag är ganska säker på att amazon.de har högre än 10 000 Euro. Och de tar ut det i Kassan.

Och handlaren i Tyskland struntade i det eller redovisade under 10 000 Euro för Sverige.
Citera
2026-06-25, 11:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Tyskland och postning därifrån fungerar extremt snabbt och billigt och bland alla ebay och amazon som finns så föredrar jag .de framför andra.
Citera
2026-06-25, 12:17
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Airmee funkar bra här i Göteborg. Varorna levereras till mina dörrar, utan bekymmer.
Postnord funkar, men hälften av gångerna får jag ringa deras kundtjänst..

Tvärtom i Stockholm, Airmee kommer om man har tur 2 av5 gånger.
av 10 beställningar har kanske 3-4 kommit, resten kom aldrig.

Airmee är full av tjuvar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in