2026-06-25, 12:37
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det ska bero på omsättningen handlaren har i Sverige. Om den är 10 000 Euro ska man betala svensk moms i detta fall. Jag är ganska säker på att amazon.de har högre än 10 000 Euro. Och de tar ut det i Kassan.

Och handlaren i Tyskland struntade i det eller redovisade under 10 000 Euro för Sverige.
Du har säkert rätt men jag fick inga problem i alla fall. Minns bara att jag dubbelkollade en gång med företaget för att säkerställa att inget skulle tillkomma på priserna - och det gjorde de inte. Jag betalade exakt det som stod på deras sida. (Omräknat i SEK då).
Citera
2026-06-25, 12:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Tvärtom i Stockholm, Airmee kommer om man har tur 2 av5 gånger.
av 10 beställningar har kanske 3-4 kommit, resten kom aldrig.

Airmee är full av tjuvar här.

Då verkar det diffa mycket från ort till ort.
Har hus, om det spelar roll.
Citera
2026-06-25, 15:28
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då verkar det diffa mycket från ort till ort.
Har hus, om det spelar roll.

Spelar nog ingen roll om det är hus eller inte, airmee plockar upp varor och låtsas som att dom levererar men att det inte går sedan gör dom det 4 dagar på raken sen är sakerna borta.

Men ja, ort och stad spelar nog roll.
Aldrig haft någon som levererar som pratar ett enda ord svenska.
Citera
2026-06-25, 15:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Spelar nog ingen roll om det är hus eller inte, airmee plockar upp varor och låtsas som att dom levererar men att det inte går sedan gör dom det 4 dagar på raken sen är sakerna borta.

Men ja, ort och stad spelar nog roll.
Aldrig haft någon som levererar som pratar ett enda ord svenska.

Här i Örgryte så kommer Airmee till och med i snöstorm..
(Men en dag försenat i snöstorm, tyvärr)

(Oftast är det "ytlänningar", men det är OK, svensken sitter bara inne i snöstormen tills den har bedarrat, som jag..)
https://www.youtube.com/watch?v=XG3WfCWU9D0
Citera
2026-06-25, 17:57
Medlem
BorgeHs avatar
Handlar ofta från Amazon, även den tyska varianten.

Fördelarna med Tyskland förutom större utbud, är lägre moms. Tyskland har 19% vi 25%. Nackdelen är längre leveranstid. Det är ingen som bråkar om skillnaden i moms.

Det finns olika kategorier av varor, sådana som finns i Europa och skickas direkt från Amazons lager. Då är det aldrig något strul.

En annan variant är att producenten (säljaren?) skickar. Det betyder oftast någon i Kina. Efter 1 juli är det tull på småpaket från Kina. Tullen är 3 Euro om varan är värd mindre än 150 Euro. Dessutom åker du på moms 25%!

Jag undviker egenimport från Kina, det tar tid och är dyrt.

Eftersom jag bor i ett lugnt område tar jag hemleverans oftast med posten. De lägger då paketet i min stora brevlåda. Aldrig varit något problem. Men hade jag bott i något utsatt område hade jag bett dem skicka paketet till ett utlämningsställe. Det är säkrare!

Men Amazon är säkert, har aldrig haft problem med dem!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in