Ska eventuellt handla från tyska amazon men det står att en vara inte kan skickas till ombud utan måste levereras hem. Står inget om vilken transportör det skickas med eller hur leverans går till. Utgår från att de väljer ett billigt leveransalternativ ex. Postnord med leverans dagtid till brevlåda (eller dörr om det är för stort).
Ni som fått leverans skickad hem pga att det inte kan skickas till ombud: vem levererade, kunde ni spåra via ex. Postnords app, ändra leveransval?
Det står att VAT är inräknat. Är det svensk moms? Tillkommer det avgifter i efterhand eller betalar man enbart det som står hos amazon?
Du kommer behöva betal 6% mer i Moms. Momsen som visas på sidan är tysk moms på 19%, du kommer få påslag på mellanskillnaden till svensk Moms i kassan.
Ska eventuellt handla från tyska amazon men det står att en vara inte kan skickas till ombud utan måste levereras hem. Står inget om vilken transportör det skickas med eller hur leverans går till. Utgår från att de väljer ett billigt leveransalternativ ex. Postnord med leverans dagtid till brevlåda (eller dörr om det är för stort).
Ni som fått leverans skickad hem pga att det inte kan skickas till ombud: vem levererade, kunde ni spåra via ex. Postnords app, ändra leveransval?
Det står att VAT är inräknat. Är det svensk moms? Tillkommer det avgifter i efterhand eller betalar man enbart det som står hos amazon?
Har gjort det flera gånger, det funkar kanon.
Beställer du hemleverans så kommer det hem och beställer du till närmaste ombud så kommer det till ombud.
Postnord tar majoriteten av leveranserna.
Under åren har jag köpt en hel del från både tyska och engelska Amazon, och jag tycker på det stora att det har gått bra. Visst, jag har blivit irriterad när jag beställt något litet som kan läggas i brevlådan men jag behövt ta bilen genom hela stan för att hämta det hos speditionsfirman eftersom de vägrar leverera till bostadsadresser, men förr eller senare kommer allt att skita sig på något sätt.
När jag har köpt något från Amazon har jag alltid fått veta att priset är inklusive svensk moms, så jag har inte behövt bry mig om skillnaden mellan momssatser i olika länder. Och jag förstår varför det funkar: Amazon är stora nog att inse att det är bra att lägga tiden det tar att hålla koll på olika länders momssatser för att förenkla för sina kunder. Det skulle garanterat irritera många kunder om de köpte något på Amazon i ett annat land, och när paketet kom hem till dem så bifogades en faktura från tullen på skillnaden i moms mellan avsändarlandet och mottagarlandet... Och den irritationen skulle väldigt sannolikt vändas mot Amazon. Alltså ser Amazon till att hålla koll på vilket land du är i och hur hög momsen är i det landet.
Tyska Amazon har jag erfarenhet av, under många år.
Oftast levereras paketen hem via Postnord, men inte alltid.
Frakt ingår inte vad jag vet, utan det måste man betala extra för, via amazon då.
Om varorna kommer till din dörr eller du får hämta via terminal vet man inte..
Rolig grej:
Merkel minskade skatten till 16% under pandemin. Tog och beställde öl och vin från amazon.de.
-Det är ju EU..
Efter efter en vecka knackade på dörren. En tonårig tjej stod där, söt blondin.. "Är det du som är Herr Krafftfoder?". Jodå,vad vill du? "Du måste skriva på här"..
-Ölen och vinet hade kommit. Tre lådor fick blondinen in i mitt förråd. Hon undrade ursäktade "va är det för nått", "Merkel har rea på öl och vin, bara 16% moms!".. Hon skulle köpa det när hon hade åldern inne..
Senast redigerad av kraftfoder 2026-06-24 kl. 23:02.
har handlat från tyska amazon nästan lika länge som det funnits. funkar utmärkt. vet att det finns amazon.se nu men tänker att utbudet fortfarande är bättre i ärans och hjältarnas land?
Ok men betalas det i kassan så är det den svenska momsen som betalas på deras faktura.
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Du kommer behöva betal 6% mer i Moms. Momsen som visas på sidan är tysk moms på 19%, du kommer få påslag på mellanskillnaden till svensk Moms i kassan.
Har gjort det flera gånger, det funkar kanon.
Beställer du hemleverans så kommer det hem och beställer du till närmaste ombud så kommer det till ombud.
Postnord tar majoriteten av leveranserna.
Det går inte att välja leverans till ombud på deras sida.