2026-06-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Man tar sig för pannan när man läser sådana inlägg.
Du har ju inte den minsta verklighetsförankring!
Bilverkstäderna skrotar inga bilar.
Det gör bildemonteringarna.
Och de tar mellan 50 och 75 % av nypriset för justa motorer till populära bilmodeller.
Hur kan de vara så dyra?
Jo för att det oftast är försäkringsbolagen som pyntar ut på maskinskadeförsäkringen.

Fortsätt du att titta på Wheeler Dealers.
Har du aldrig funderat på om programmen är klippta och vissa avsnitt utelämnade?

Du har nog skrivit en trolltråd, för att provocera - för så dum kan du inte vara som du framstår - för då hade du inte kunna få ihop ett skrivet inlägg

Krya på dig!.

Haha! Jag fattar vad du menar, men det är ju ofta det att det är många inblandade ju längre ner i kedjan man kommer som gör att spårbarheten försvinner. För visst sjutton vore det ju otänkbart att tänka sig att ägarna av skrotarna, bildemonteringsfirmorna, bilverkstäderna och försäkringsbolagen skulle kunna ha olika samarbeten.

Här är jag benägen att hålla med Marcus Allard om transferiatet, då det är ytterligare ett sätt att plocka av "kollektivet" pengar i form av försäkringspremier och självrisker det är ju otänkbart att tänka att allt hänger samman.

Tror du att pengarna försvinner ut i tomma intet? Tror du det? Va!

Du ser inte symbiosen, arbetarrörelsen, kooperativen, alles... Riksbyggen, Sparbankerna/Swedbank, Försäkringsbolagen, fackföreningarna som numer tycks bedriva socialdemokratisk fältarbete snarare än att ta till vara på sina medlemmars intressen. Informella kartläggningar av folk, även bland myndigheterna.

Och moderaterna får väl ses som de som traditionellt får ses som dragloket mot en mer totalitär stat framröstad av de som väljer att delta i valet.

Nej, vi måste enas som ett folk under Gud...
Citera
2026-06-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Fusket består i all bilfirman döljer att dom vet om brister.

Tes Åke, lämnar in sin bil som inbyte, Han vill ha 100.000 kr för den.
Bilfirma testar och säger att drivaxeldamasken är trasig, minus 5000 kr
Handbromsen tar dåligt minus 4000 kr
AC ger dålig effekt minus 3000 kr
Dragkroken går ej att fälla in minus 3000 kr
Han får 85.000 kr för den.
Bilfirman annonserar den för 120.000 kr och inga kända fel.
Åkes vinterdäck som han skickade med får kunden köpa för 10.000 kr

Så funkar det.
Kan delvis vidimera ovanstående.
Lät Landrins inbytestesta min Jeep Cherokee KJ 2.5 Commonrail mot en ny Mercedes.
Anmärkningen "byte bromsar bak" medförde prisavdrag på 10.000:-.
Jag lät istället lokala bilverkstaden byta skivor och belägg för runt 2.500:-.
Blev ingen Merca den gången!
Citera
2026-06-26, 17:17
Medlem
BritishSmiles avatar
Nu har jag kommit lite framåt i detta elände. Jag ställde två firmor mot varandra. Riddermarks i ena ringhörnan och XXX i den andra.

Jag har hittat en bil hos riddermarks som jag gillar utseendet på mest. Den är också den som gått minst mil av allt som finns just nu på nätet. Den är dock relativt basutrustad. Finns lite extra options på den men det går att smacka på mycket mer, så det är ju lite synd.

Den andra bilen är bättre utrustad, men i övrigt så är allt i väsentligt likadant. Den är i kombiutförande dock. Jag föredrar sedaner men jag kan tänka mig kombin. Båda modellerna är snygga.

-Riddermarks ringer upp. Jag förklarar att jag har pratat med en annan handlare som har en likvärdig bil där jag fått ett betydligt bättre slutpris. Han låter bestört och vill veta var jag har sett en så magnifik deal. Så jag hänvisar honom till annonsen. Jag hör riktigt hur tangentbordet smattrar när han febrilt letar och söker.

Efter en stunds väntan så tvingas han att medge att den andra bilen ÄR en bättre affär än vad han har. Han försöker med lite säljsnack och invändningar som jag snabbt skjuter ned. Han resignerar och ger upp. Nu förstår jag att vi kan börja snacka business..

-Kan du matcha detta? -Mja joo vi ska se vad vi kan göra.. Vad är du intresserad av för vinterhjul? Den biten kan vi nog lösa. Han ger en massa förslag och jag gillar typ inget av det, men så tillslut av många onda ting så tar jag det minst onda. (17k. Det hade jag ALDRIG betalat själv)

Sen snackar vi lite mer och det slutar med att värderingen på min bil höjs 5k (på en redan bra värdering). ”Plus att jag vill ha bilen nybesiktigad” hör jag mig själv säga, vilket han går med på.

Nån timma senare kontaktar jag den andra firman och frågar om de kan matcha priset från riddermarks. Får ett rätt surt svar att ”den affären ska du ta”, typ. Jag hade gärna sett ett budkrig framför mig, men de andra verkade inte vara intresserade. Jag svarade i alla fall att jag kanske återkommer om det blir nåt tjafs hos den andra handlaren..

Så där är vi nu. Vi har gjort ett prel. avtal och jag har pyntat en reservationsavgift (som är fullt återbetalningsbar) om ingen affär blir av. Så det blir att åka och kolla på tis.
Citera
2026-06-27, 16:43
Medlem
Att ställa olika bilhandlare mot varandra kan vara en lönsam metod.

För några år sedan skulle hustrun ha en ny bil.
Vi hade fastnat för en viss Mazda, eftersom vi hade goda erfarenheter av tre tidigare nyköpta Mazda.
Spelade ut bilhandlarna i Eskilstuna, Strängnäs och Bredäng mot varandra.
Fick till slut både lägre pris samt vinterhjul och elektrisk motorvärmare & kupéfläkt plus gummimattor.

Samma sak när ny Honda CR-V skulle inhandlas.
En bilhandlare hade köpt in ett antal CR-V med olika utrustning.
Den andra bilhandlare hade bara nya bilar i kommission.
Eftersom jag varken ville ha Diesel, Automat, Glastak eller Djurklädsel så fann jag en tilltalande bil.
Jag fick avstå från takrails(tyvärr) och "elektrisk" baklucka och lite annat - bl a mindre display.
Men fick infällbar draganordning, gummimattor och elektrisk kupévärmare.

Men det går nog bara göra som ovan när det gäller köp av fabriksny bil - inte begagnad - då en mängd andra faktorer påverkar bl a värdet på bilarna.

Som exempel så kan ju två identiska bilar har mycket olika värde.
Båda kan ha använts som leasing-/förmånsbilar av ett och samma företag.
Den ena bilen pedantiskt körd av ensamstående äldre tjänsteman.
Den andra brukad av slarvig ensamstående småbarnsmamma som ofta storhandlat och parkerat på varuhusparkeringar så nära butikerna som möjligt samt "glömt" vissa servicear = nergrisad och full med småbucklor och aldrig tvättad(ursäkta generaliseringen).
Citera
2026-06-28, 16:18
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Att ställa olika bilhandlare mot varandra kan vara en lönsam metod.

För några år sedan skulle hustrun ha en ny bil.
Vi hade fastnat för en viss Mazda, eftersom vi hade goda erfarenheter av tre tidigare nyköpta Mazda.
Spelade ut bilhandlarna i Eskilstuna, Strängnäs och Bredäng mot varandra.
Fick till slut både lägre pris samt vinterhjul och elektrisk motorvärmare & kupéfläkt plus gummimattor.

Samma sak när ny Honda CR-V skulle inhandlas.
En bilhandlare hade köpt in ett antal CR-V med olika utrustning.
Den andra bilhandlare hade bara nya bilar i kommission.
Eftersom jag varken ville ha Diesel, Automat, Glastak eller Djurklädsel så fann jag en tilltalande bil.
Jag fick avstå från takrails(tyvärr) och "elektrisk" baklucka och lite annat - bl a mindre display.
Men fick infällbar draganordning, gummimattor och elektrisk kupévärmare.

Men det går nog bara göra som ovan när det gäller köp av fabriksny bil - inte begagnad - då en mängd andra faktorer påverkar bl a värdet på bilarna.

Som exempel så kan ju två identiska bilar har mycket olika värde.
Båda kan ha använts som leasing-/förmånsbilar av ett och samma företag.
Den ena bilen pedantiskt körd av ensamstående äldre tjänsteman.
Den andra brukad av slarvig ensamstående småbarnsmamma som ofta storhandlat och parkerat på varuhusparkeringar så nära butikerna som möjligt samt "glömt" vissa servicear = nergrisad och full med småbucklor och aldrig tvättad(ursäkta generaliseringen).
Spelar hur många ägare en bil haft in i ekvationen? Antar att det gör det. Det kan ju skifta väldigt mycket har jag sett. Spelar leasing roll?

Som sagt inget är klart än, ska dit i början på veckan och får jag en dålig känsla, eller om de plötsligt börjar dra av en massa från inbytesbilen så avbryter jag affären.
Citera
2026-06-28, 20:18
Medlem
Abscess1122s avatar
Impopulär åsikt men ha i åtanke att även bilhandlare har löner de måste tjäna och jobbar på provision. Jag hade inte försökt i all evighet tjafsa om minsta kronan. Bilfirmor tar också sina risker med att köpa och sälja bil. Känner man att priset är rätt och säljaren av ärlig typ så dra gärna inte ut på det. Vet vissa som ser det sport att krama ut varenda krona från säljaren och det blir till slut förlustaffär för dem om man också tar i beaktande den tid de lägger för att sälja bilen. Det låter som Riddermark redan gjort ganska stora kompromisser här.
Citera
2026-06-30, 19:15
Medlem
BritishSmiles avatar
Så. Mina vänerrrr

Riddermarks fick ta min cash. Det blev deal.

Hade turen att få en rätt ok svensk kille som jag stod ut med och inte var irriterande sliskig. Så som bilförsäljare ofta är.

Jag såg framför mig hur han skulle börja krångla när jag väl var på plats, och kanske börja hitta en massa ”fel och brister” på min gamla holk. Men det var raka puckar. Han provkörde bilen och jag fick på kronan det vi hade kommit överens om utan tjafs. Vilket jag är sjukt nöjd med då jag tror att bilen är precis på tröskeln till att börja rasa både lite här och där. (Jag fattar inte att jag fick ett så högt bud på bilen. Andra handlare har inte varit i närheten av det.)

Väl på plats så lyckades jag till och med få några tusenlappar extra i rabatt för nån slitagedel + en ny laddkabel som den förra ägaren hade behållit.

Så nu är man med laddhybrid!

Allt känns som ett rejält lyft upp från den gamla harven. Fan vad bekväm och rolig den är att köra. Den kan praktiskt taget köra sig själv upptäckte jag när jag fibblade med skärmarna och brast i uppmärksamheten - och bilen började styra och bromsa för egen maskin. Det är lite som ett rymdskepp i kupén.

Så nu får vi se. Man ska väl inte ropa hej än, utan nu blir det att köra nån vecka och sätta sig in i all ny teknik och elände, så man ser att allt verkligen är schysst. Tänkte också låta en vän få kika på bilen i sin verkstad.
Citera
2026-07-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Så. Mina vänerrrr

Riddermarks fick ta min cash. Det blev deal.

Hade turen att få en rätt ok svensk kille som jag stod ut med och inte var irriterande sliskig. Så som bilförsäljare ofta är.

Jag såg framför mig hur han skulle börja krångla när jag väl var på plats, och kanske börja hitta en massa ”fel och brister” på min gamla holk. Men det var raka puckar. Han provkörde bilen och jag fick på kronan det vi hade kommit överens om utan tjafs. Vilket jag är sjukt nöjd med då jag tror att bilen är precis på tröskeln till att börja rasa både lite här och där. (Jag fattar inte att jag fick ett så högt bud på bilen. Andra handlare har inte varit i närheten av det.)

Väl på plats så lyckades jag till och med få några tusenlappar extra i rabatt för nån slitagedel + en ny laddkabel som den förra ägaren hade behållit.

Så nu är man med laddhybrid!

Allt känns som ett rejält lyft upp från den gamla harven. Fan vad bekväm och rolig den är att köra. Den kan praktiskt taget köra sig själv upptäckte jag när jag fibblade med skärmarna och brast i uppmärksamheten - och bilen började styra och bromsa för egen maskin. Det är lite som ett rymdskepp i kupén.

Så nu får vi se. Man ska väl inte ropa hej än, utan nu blir det att köra nån vecka och sätta sig in i all ny teknik och elände, så man ser att allt verkligen är schysst. Tänkte också låta en vän få kika på bilen i sin verkstad.

Kul och grattis!
Vad är det för bil du köpt? en Sportage?
Citera
2026-07-06, 20:12
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Kul och grattis!
Vad är det för bil du köpt? en Sportage?
Nope.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in