2026-06-25, 13:47
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Glöm Tidö. Det är över. Så går det när man försämrar för mycket för vanligt folk och för svaga, arbetslösa och sjuka.
Den stora upprensningen "Nu blir det ordning på Sverige" som utlovades blev långt ifrån vad man hoppades på.
Men de rika fick mer pengar, som vanligt medans sjuka fick karensavdrag... Inget nytt under solen.
Fan va skönt det blir att slippa Tuffe Uffe...
1. Vanligt folk har 5 000 kr mer i plånboken.
2. Vanligt folk får åter igen reallöneökningar.
3. Karensavdraget fanns ju också innan, företagen har inte råd med juggesemestrar.
4. Många sjuka har fått det bättre
5. Jämför styrräntan idag och 2022 så ser du att Sverige mår allt bättre.
Citera
2026-06-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du har helt fel.

En central byggsten i parlamentarisk demokrati (som vi har i Sverige som statsskick) är att det är väljarna som bestämmer. Därför röstar man först, och sen är det politikernas och partiernas uppgift att utgående från resultatet av väljarnas röster försöka bilda en regering.

En regering är inte nåt man bildar i förväg, att göra så är i själva verket en demokratisk styggelse, eftersom man då försöker begränsa väljarnas möjligheter att välja. Tidö 2.0 är ett fult politiskt trick, nåt som blir väldigt tydligt när Kristersson maskinerar fram ett löfte från de andra partierna att INTE respektera den parlamentariska demokratin, genom att förbjuda dem att sitta med i nån annan regering än hans egen på förhand bestämda "konstellation". Jag hoppas därför innerligt att M snabbt gräver ner den ryggradslösa ränksmidaren i politikens dynghög.

Och jag är jättenöjd att tillräckligt många av de svenska väljarna har genomskådat det här redan på förhand. Jag och mina gelikar har ännu inte ens bestämt oss vilket parti vi kommer att rösta på, och det är inte ens frågan om "höger" eller "vänster". Regel nummer ett är "aldrig Tidö 2.0".

Det finns inget parti jag inte skulle acceptera i en parlamentariskt sammansatt regering, inklusive V och SD. Det enda jag inte skulle acceptera är Kristersson. Men det jag absolut INTE accepterar är det antidemokratiska trick och den samhälls- och nationsförstörande polarisering Kristersson (och hans Tidö 2.0-gelikar) försöker lura på Sverige. Vi ska bli till ett polariserat mini-USA bara för att han ska få sitta kvar som partiledare och statsminister, fy fan vilket avskum!
Du säger att man ska inte veta i förväg vad man får för politik vid en kommande regeringsbildning. Det kan alltså bli en tombola och så får man ta grisen i säcken och chansa. Jag skulle nog hellre föredra att man presenterade sina planer innan valet så man vet vad man röstar för. Problemet för "oppositionen" är ju att de är helt oförenliga så det finns ju egentligen ingen opposition. Hjälper ju inte mycket om du röstar på ett mittenparti men efter valet får du vänsterpolitik. Det är väl lite bondfångeri de håller på med.
Citera
2026-06-25, 13:58
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Du har helt fel.

En central byggsten i parlamentarisk demokrati (som vi har i Sverige som statsskick) är att det är väljarna som bestämmer. Därför röstar man först, och sen är det politikernas och partiernas uppgift att utgående från resultatet av väljarnas röster försöka bilda en regering.

En regering är inte nåt man bildar i förväg, att göra så är i själva verket en demokratisk styggelse, eftersom man då försöker begränsa väljarnas möjligheter att välja. Tidö 2.0 är ett fult politiskt trick, nåt som blir väldigt tydligt när Kristersson maskinerar fram ett löfte från de andra partierna att INTE respektera den parlamentariska demokratin, genom att förbjuda dem att sitta med i nån annan regering än hans egen på förhand bestämda "konstellation". Jag hoppas därför innerligt att M snabbt gräver ner den ryggradslösa ränksmidaren i politikens dynghög.

Och jag är jättenöjd att tillräckligt många av de svenska väljarna har genomskådat det här redan på förhand. Jag och mina gelikar har ännu inte ens bestämt oss vilket parti vi kommer att rösta på, och det är inte ens frågan om "höger" eller "vänster". Regel nummer ett är "aldrig Tidö 2.0".

Det finns inget parti jag inte skulle acceptera i en parlamentariskt sammansatt regering, inklusive V och SD. Det enda jag inte skulle acceptera är Kristersson. Men det jag absolut INTE accepterar är det antidemokratiska trick och den samhälls- och nationsförstörande polarisering Kristersson (och hans Tidö 2.0-gelikar) försöker lura på Sverige. Vi ska bli till ett polariserat mini-USA bara för att han ska få sitta kvar som partiledare och statsminister, fy fan vilket avskum!
I teorin ja men i Sverige har vi som vana att rösta på block. Det har nästan i varje val varit klart på föhand hur partierna kommer gruppera sig. Vet inte om du missat det men alliansen exempelvis är ett solklart exempel. Man visste att man fick Reinfeldt oavsett om man röstade på L eller C. Säger inte att det är ett bra sätt men du kan ju inte låtsas som att så inte är fallet. Vi VET på förhand hur partierna står och kommer agera, du röstar inte på ett parti i ett vacuum.

Sen sure, du kan ju ogilla Kristersson men då kan ju Jimmie ta över då? Vad är det som regeringen har gjort som är så illa? Måste säga att jag tycker de har varit ganska slätstrukna. De är ju oavsett 10x bättre än Löfvens "vi bygger inga murar"? Man måste ju placera dem i ett sammanhang och jämföra med vad som var innan.
Senast redigerad av needAlife 2026-06-25 kl. 14:01.
Citera
2026-06-25, 14:09
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Det går inte.
Enda sättet för Tidö att vinna är att locka över väljare från vänsterhållet.
Men Tidö gör ju allt för att straffa vanligt folk och försämra deras välfärd.
Nu senast Svantessons utspel om att försämra A-kassan/Aktivitetsstödet ännu mer.
Och L vill sänka skatten för miljardärer och fördubbla antalet miljardärer.
Jag har svårt att tro att det kommer locka en tveksam S väljare att byta sida.

Jag börjar tro att Tidö just nu gör ALLT för att slippa bilda en regering i höst.
Om antalet miljadärer fördubblas så blir det fina pengar int till statskassan på det, eftersom miljardärer i snitt betallar tiotals miljoner per år i skatt vardera. En genomsnittlig miljardär betalar ca 200 gånger mer skatt i faktiska kronor än en vanlig medelinkomsttagare. I många fall ännu mer.

De allra rikaste står trots sitt låga antal för en mycket stor andel av de totala skatteintäkterna (topp 5 % med höga inkomster betalar runt 26 % av alla skatter enligt Ekonomifakta 2026)
Citera
2026-06-25, 14:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Magdalena Andersson (S) är den tydliga favoriten att bli Sveriges nästa statsminister inför riksdagsvalet 2026, med en beräknad sannolikhet på 75 procent på internationella prediktionsmarknader. Ulf Kristersson (M) 25 procent.
Det ironiska med att låta betting-marknaden förutsäga vem som vinner Melodifestivalen är att den alltid pekar ut den som kommer sexa. För masspsykos lurar folk och till sist tror alla likadant. Fast det var fel.
Citera
2026-06-25, 14:14
Medlem
Gentss avatar
Det blir svårt eftersom väljare är opålästa. Majoriteten i Sverige är inte företagsamma, eller så är man arbetslös, möjligen kriminell. Enda rimliga vore att skicka ut patrasket helt och dra in rösträtten för folk utan jobb.

Det är ju lite skruvat att personer utan inflytande och många som aldrig arbetat ska diktera skatt på mitt företag.

Ja, alternativ är att vi flyttar utomlands givetvis och får med oss fler. Vänstern i Sverige är pinsam på alla möjliga sätt. Skäms att ens skriva i en tråd där trollen huserar. Fan, tänk på att jag försöker er så ni har råd med ert fultjack.
Citera
2026-06-25, 14:19
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungen98
Du säger att man ska inte veta i förväg vad man får för politik vid en kommande regeringsbildning. Det kan alltså bli en tombola och så får man ta grisen i säcken och chansa. Jag skulle nog hellre föredra att man presenterade sina planer innan valet så man vet vad man röstar för. Problemet för "oppositionen" är ju att de är helt oförenliga så det finns ju egentligen ingen opposition. Hjälper ju inte mycket om du röstar på ett mittenparti men efter valet får du vänsterpolitik. Det är väl lite bondfångeri de håller på med.

Nej, det säger jag inte alls, du ska inte försöka förvränga.

Jag säger att man inte vet VILKEN REGERING man får, eftersom den ska förhandlas fram EFTER valet.

Politiken står partierna för, och den ska minsann vara på full display INNAN valet.

Sen är det upp till partierna att förhandla fram en salomonisk lösning, med väljarnas resultat i ryggen. I många demokratiskt välfungerande länder går partier självmant i opposition om det gått dåligt i valet, dvs. väljarna har ratat den politik man föreslagit. Och det gör de redan på valkvällen när resultatet är klart, innan nån ens har haft en chans att fråga dem om de vill vara med i regeringsställning. Det är att visa politisk ryggrad, att lämna scenen och låta de partier som väljarna satsat på bilda regering tillsammans.

Alla som inte sitter i regering tillhör oppositionen. Det är inte, som en del tycks inbilla sig, ett "annat block".

Och vill man gå till val på en enhetlig gemensam politik så kan man bilda ett eget parti. Då VET väljarna vad som gäller, och kan rösta därefter. Nu utgör "Tidö 2.0"-styggelsen en förbestämd regering där alla fyra partier går till val på helt egna politiska förslag. Hur i helsike skulle en väljare då veta vad han/hon röstar på? Det finns ingen egenligt förhandlingskraft kvar efter som alla redan lovat att vara med, vilken politik det än blir. Och vilken politik det blir verkar ingen ha nån aning om, allra minst väljarna. Det är inte det minsta konstigt att såpass många väljare vänder Tidö 2.0 ryggen. Det förvånar mig att det inte är fler. Men det som förvånar mig allra mest är hur M, KD och SD överhuvudtaget kunde gå med på den helidiotiska idén att bilda ett sådant "förbestämt" lag. L förstår jag, de är i praktiken slut som parti om de inte får mer stödröster än det stöd partiet själv kan skramla ihop.

Kan vara värt att notera att det här inte har det minsta med "vänster-höger" eller "SD i regering" att göra. Jag är beredd att försvara mina demokratiska rättigheter till sista blodsroppen, och då är den en omöjlighet att rösta på Kristerssons "Tidö 2.0"-block. Om de alla ställt upp som fria, självständiga partier med möjlighet att slåss för sitt eget valprogram, först i valet mot alla andra och sedan i en regeringsbildning mot de övriga presumptiva regeringspartnerna, då hade jag kunnat kolla deras partiprogram och överväga om jag vill rösta på dem. Nu VET jag redan på förhand att all de fyra Tidö-partierna är "out", på demokratiska principiella grunder.

Sen har deras politik också sugit helt fruktansvärt de senaste fyra åren, men det är en helt annan femma.
Citera
2026-06-25, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Det går inte.
Enda sättet för Tidö att vinna är att locka över väljare från vänsterhållet.
Men Tidö gör ju allt för att straffa vanligt folk och försämra deras välfärd.
Nu senast Svantessons utspel om att försämra A-kassan/Aktivitetsstödet ännu mer.
Och L vill sänka skatten för miljardärer och fördubbla antalet miljardärer.
Jag har svårt att tro att det kommer locka en tveksam S väljare att byta sida.

Jag börjar tro att Tidö just nu gör ALLT för att slippa bilda en regering i höst.

Jag tror du har rätt, dom har satt landet i bankrutt och skuldsatt befolkningen för generationer framåt.
Kommer inte bli kul att reda upp och Kristersson, Busch och Åkesson har nog ännu bättre betalda jobb inom näringslivet som väntar i höst, som tack för överflyttningen av skattepengar som skett.
Citera
2026-06-25, 14:31
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
I teorin ja men i Sverige har vi som vana att rösta på block. Det har nästan i varje val varit klart på föhand hur partierna kommer gruppera sig. Vet inte om du missat det men alliansen exempelvis är ett solklart exempel. Man visste att man fick Reinfeldt oavsett om man röstade på L eller C. Säger inte att det är ett bra sätt men du kan ju inte låtsas som att så inte är fallet. Vi VET på förhand hur partierna står och kommer agera, du röstar inte på ett parti i ett vacuum.

Sen sure, du kan ju ogilla Kristersson men då kan ju Jimmie ta över då? Vad är det som regeringen har gjort som är så illa? Måste säga att jag tycker de har varit ganska slätstrukna. De är ju oavsett 10x bättre än Löfvens "vi bygger inga murar"? Man måste ju placera dem i ett sammanhang och jämföra med vad som var innan.

Det är bara nästan sant, om man kollar sammansättningen på svenska regeringar bakåt i tiden. Och det är logisk följd både av hur mycket gemensamt partierna har och av sosse-dominansen.

Och trots det du säger så är det faktiskt så att alla partierna i opposition har vägrat bilda ett sådant block, och både S och C har varit kristallklart tydliga med att man anser att regeringen bildas EFTER valet. Vilket länder dem till heders.

Dessutom finns det ingen som helst orsak varför man inte i Sverige kunde bete sig lika demokratiskt som i andra utvecklade demokratier, och personligen anser jag att alla "röda linjer" hit och dit är helt förkastligt. Därför att man försiggår väljarna.

- - -

Ja, jag anser att Åkesson är en mer rakryggad och pålitlig politisk ledare än Kristersson. Många gånger om. Däremot köper jag bara delar av SD:s politik, och jag kan inte förlåta SD för att de påstår sig vara "nationalister" men är fullt beredda att pissa på sitt eget lands natur. Det gör INGEN sann nationalist/patriot. Och så är det där med sionismen...

Men det är inte ämnet. Om SD gick till val som ett självständigt, rakryggat parti så skulle jag självklart kolla deras valmanifest. Men eftersom de sålt ut både sin självständighet och sin förhandlingsförmåga genom att gå med i Kristerssons blockbildning så är de per automatik "out". Det blir väldigt enkelt.
Citera
2026-06-25, 14:32
Medlem
Det är kört, de får helt skylla sig själva. Hur dum får man va om man går till val med Ulf som sin statsministerkandidat, har de bott under en sten de senaste åren?
Citera
2026-06-25, 14:37
Medlem
.nilss avatar
Blir väldigt svårt. Tidö har ju varit en fruktansvärt patetiskt allians, där ingen tyckt om varandra alls. L är ett skämt och har varit det sedan, vafan, Leijonborg. Aldrig egentligen tyckt om L eller dåvarande Folkpartiet men det fanns ett partiprogram som var förankrat i verkligheten även om jag inte höll med om mycket. Dvs jag är för internationellt samarbete men inte öppna gränser till allt.

Tuffe Uffe är ingen ledare och har aldrig varit, han är faktiskt obehaglig med sin nedlåtande ton och korrupta konstant prästklädda fru. Det är aldrig bra. Man kan känna att landet har en ledare även om man inte röstat på vederbörande och den känslan får man ICKE med Tuffe Uffe.

Tidöpartierna gör precis allting fel nu på slutspurten med extremt uppenbart valfläsk, som att 18-åringar ska få springa på systemet osv, det är alldeles för genomskinligt. Det blir som att man ifrågasätter folkets intelligens, vilket man iofs kan göra men det blir inte många pluspoäng.

Magda lär ta detta och även om jag är mer vänsterlutande än höger måste jag erkänna att jag vet inte riktigt vad dom vill?

SD är körda iom Jimpans lilla hatt och kyssande av väggar, han var helt enkelt en luring som precis alla andra högerpopulistiska partier i Europa. En förlängd arm av Israel att spä på muslimhatet så Israel kan mörda fritt i sin region.

Problemet är att när dom judiska horungarna destabiliserar hela jävla mellanöstern kommer muslimpacket hit.
Citera
2026-06-25, 14:40
Medlem
Citat:
Nej, det säger jag inte alls, du ska inte försöka förvränga.

Jag säger att man inte vet VILKEN REGERING man får, eftersom den ska förhandlas fram EFTER valet.

Politiken står partierna för, och den ska minsann vara på full display INNAN valet.

Sen är det upp till partierna att förhandla fram en salomonisk lösning, med väljarnas resultat i ryggen. I många demokratiskt välfungerande länder går partier självmant i opposition om det gått dåligt i valet, dvs. väljarna har ratat den politik man föreslagit. Och det gör de redan på valkvällen när resultatet är klart, innan nån ens har haft en chans att fråga dem om de vill vara med i regeringsställning. Det är att visa politisk ryggrad, att lämna scenen och låta de partier som väljarna satsat på bilda regering tillsammans.

Alla som inte sitter i regering tillhör oppositionen. Det är inte, som en del tycks inbilla sig, ett "annat block".

Och vill man gå till val på en enhetlig gemensam politik så kan man bilda ett eget parti. Då VET väljarna vad som gäller, och kan rösta därefter. Nu utgör "Tidö 2.0"-styggelsen en förbestämd regering där alla fyra partier går till val på helt egna politiska förslag. Hur i helsike skulle en väljare då veta vad han/hon röstar på? Det finns ingen egenligt förhandlingskraft kvar efter som alla redan lovat att vara med, vilken politik det än blir. Och vilken politik det blir verkar ingen ha nån aning om, allra minst väljarna. Det är inte det minsta konstigt att såpass många väljare vänder Tidö 2.0 ryggen. Det förvånar mig att det inte är fler. Men det som förvånar mig allra mest är hur M, KD och SD överhuvudtaget kunde gå med på den helidiotiska idén att bilda ett sådant "förbestämt" lag. L förstår jag, de är i praktiken slut som parti om de inte får mer stödröster än det stöd partiet själv kan skramla ihop.

Kan vara värt att notera att det här inte har det minsta med "vänster-höger" eller "SD i regering" att göra. Jag är beredd att försvara mina demokratiska rättigheter till sista blodsroppen, och då är den en omöjlighet att rösta på Kristerssons "Tidö 2.0"-block. Om de alla ställt upp som fria, självständiga partier med möjlighet att slåss för sitt eget valprogram, först i valet mot alla andra och sedan i en regeringsbildning mot de övriga presumptiva regeringspartnerna, då hade jag kunnat kolla deras partiprogram och överväga om jag vill rösta på dem. Nu VET jag redan på förhand att all de fyra Tidö-partierna är "out", på demokratiska principiella grunder.

Sen har deras politik också sugit helt fruktansvärt de senaste fyra åren, men det är en helt annan femma.
Jo men man blir ju kidnappad av vänsterextremistiska partier för att få deras stöd och därmed får väljer stå ut med en extrem politik efter valet. Och du säger att väljare ratar partier men ändå kommer små partier få mycket inflytande i en kommande regering som isåfall 95% av väljarkåren ratade. Känns väl som vi redan testat detta helt utan framgång med de tidigare rödgröna rörorna som va på Löven och Anderssons tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in