Citat:
Ursprungligen postat av
pungen98
Du säger att man ska inte veta i förväg vad man får för politik vid en kommande regeringsbildning. Det kan alltså bli en tombola och så får man ta grisen i säcken och chansa. Jag skulle nog hellre föredra att man presenterade sina planer innan valet så man vet vad man röstar för. Problemet för "oppositionen" är ju att de är helt oförenliga så det finns ju egentligen ingen opposition. Hjälper ju inte mycket om du röstar på ett mittenparti men efter valet får du vänsterpolitik. Det är väl lite bondfångeri de håller på med.
Nej, det säger jag inte alls, du ska inte försöka förvränga.
Jag säger att man inte vet VILKEN REGERING man får, eftersom den ska förhandlas fram EFTER valet.
Politiken står partierna för, och den ska minsann vara på full display INNAN valet.
Sen är det upp till partierna att förhandla fram en salomonisk lösning, med väljarnas resultat i ryggen. I många demokratiskt välfungerande länder går partier självmant i opposition om det gått dåligt i valet, dvs. väljarna har ratat den politik man föreslagit. Och det gör de redan på valkvällen när resultatet är klart, innan nån ens har haft en chans att fråga dem om de vill vara med i regeringsställning. Det är att visa politisk ryggrad, att lämna scenen och låta de partier som väljarna satsat på bilda regering tillsammans.
Alla som inte sitter i regering tillhör oppositionen. Det är inte, som en del tycks inbilla sig, ett "annat block".
Och vill man gå till val på en enhetlig gemensam politik så kan man bilda ett eget parti. Då VET väljarna vad som gäller, och kan rösta därefter. Nu utgör "Tidö 2.0"-styggelsen en förbestämd regering där alla fyra partier går till val på helt egna politiska förslag. Hur i helsike skulle en väljare då veta vad han/hon röstar på? Det finns ingen egenligt förhandlingskraft kvar efter som alla redan lovat att vara med, vilken politik det än blir. Och vilken politik det blir verkar ingen ha nån aning om, allra minst väljarna. Det är inte det minsta konstigt att såpass många väljare vänder Tidö 2.0 ryggen. Det förvånar mig att det inte är fler. Men det som förvånar mig allra mest är hur M, KD och SD överhuvudtaget kunde gå med på den helidiotiska idén att bilda ett sådant "förbestämt" lag. L förstår jag, de är i praktiken slut som parti om de inte får mer stödröster än det stöd partiet själv kan skramla ihop.
Kan vara värt att notera att det här inte har det minsta med "vänster-höger" eller "SD i regering" att göra. Jag är beredd att försvara mina demokratiska rättigheter till sista blodsroppen, och då är den en omöjlighet att rösta på Kristerssons "Tidö 2.0"-block. Om de alla ställt upp som fria, självständiga partier med möjlighet att slåss för sitt eget valprogram, först i valet mot alla andra och sedan i en regeringsbildning mot de övriga presumptiva regeringspartnerna, då hade jag kunnat kolla deras partiprogram och överväga om jag vill rösta på dem. Nu VET jag redan på förhand att all de fyra Tidö-partierna är "out", på demokratiska principiella grunder.
Sen har deras politik också sugit helt fruktansvärt de senaste fyra åren, men det är en helt annan femma.