Citat:
Ursprungligen postat av
John-Rocca
Det är väl den här vi pratar om?
https://auctionet.com/sv/1555401-lasse-aberg-katt-och-mus-litografi-signerad-och-numrerad-91-175
På vilket sätt är det fräckt att ta det pris någon är villiga att betala?
Jag köper grejer på loppis hela tiden, men bara när jag vet att jag får minst det dubbla om jag skulle vilja sälja grejerna.
Oj. Den var ännu dyrare.
Nej, den jag såg hittar jag inte nu.
Ok, ja det kan man väl göra, men jag tänker på "den falska affärsprincipen". Förstår att väldigt få är mogna för de tankegångarna idag.
"Den falska affärsprincipen är ett filosofiskt och ekonomiskt begrepp myntat av den danske mystikern och författaren Martinus Thomsen i hans andliga storverk Livets Bog.Kärnan i principen: Begreppet syftar på dagens kapitalistiska marknadsekonomi och konsumtionssamhälle som bygger på egoism. Enligt Martinus skapar denna princip en extremt ojämn fördelning av livsviktiga förnödenheter och leder till att människor skor sig på andras bekostnad.Motsatsen (Den äkta affärsprincipen): Denna benämns ofta som den gudomliga bytesprincipen. Den innebär att resurser och varor cirkulerar ömsesidigt efter behov, vilket i stället leder till en rättvis och helt jämn tillgång för alla människor."