2026-06-24, 19:24
Medlem
Alfrids avatar
Är det möjligt att använda cannabis utan att bidra till kriminalitet och gäng? Men kan odla växten själv, men det är ganska krångligt. Finns det något annat sätt?
Citera
2026-06-24, 19:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfrid
Är det möjligt att använda cannabis utan att bidra till kriminalitet och gäng? Men kan odla växten själv, men det är ganska krångligt. Finns det något annat sätt?

Köpa från en kompis som odlar.

edit: på darknet kan du välja att bara köpa från odlare direkt utan mellanhänder. Klart att du inte kan se om det är en organisation men man brukar kunna räkna ut det baserat på kvantiteter som produceras, hur bilderna ser ut och hur ofta produkterna byts ut.
Citera
2026-06-24, 19:27
Medlem
Brukar du så är du kriminell
Citera
2026-06-24, 19:28
Medlem
Svensklistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Brukar du så är du kriminell
Stämmer, men hur kan man utöva denna kriminalitet utan att stödja "gängen"?

Vad nu "gängen" är...........
Citera
2026-06-24, 19:37
Medlem
Alfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Köpa från en kompis som odlar.

edit: på darknet kan du välja att bara köpa från odlare direkt utan mellanhänder. Klart att du inte kan se om det är en organisation men man brukar kunna räkna ut det baserat på kvantiteter som produceras, hur bilderna ser ut och hur ofta produkterna byts ut.
Jag har läst förut om Darknet. Problemet är att man måste beställa med posten och uppge sin adress. Sen verkar det lite krångligt också. Men man kanske kan prova. Ingen kan väl bevis något, det kan vara vem som helst. Skulle vara bra att köpa av någon hederlig person som odlar cannabis och inte är med i ett kriminellt gäng.
Citera
2026-06-24, 19:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Skulle vara bra att köpa av någon hederlig person som odlar cannabis och inte är med i ett kriminellt gäng.

Ja, du får väl hänga lite med valfri subkultur. Finns ju en hel del att välja bland. Hippies, hip hopare, stoners etc.
Citera
2026-06-24, 19:42
Medlem
Citat:
Jag har läst förut om Darknet. Problemet är att man måste beställa med posten och uppge sin adress. Sen verkar det lite krångligt också. Men man kanske kan prova. Ingen kan väl bevis något, det kan vara vem som helst. Skulle vara bra att köpa av någon hederlig person som odlar cannabis och inte är med i ett kriminellt gäng.
Om du frågar lagstiftarna och deras hjon så är du kriminell om du brukar cannabis.
Citera
2026-06-24, 19:44
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Jag bodde i Spanienland ett par år. Mina spanska polare skickade 5 gram hasch några gånger om året. Det fungerade i 3-4 år tills jag fick ett brev från tullverket. I brevet fanns ett telefonnummer som jag ombads ringa men det sket jag, så det blev slutet på det äventyret.
Tänkte bara dela med mig av det om du nu har vänner utomlands...
Citera
2026-06-24, 19:45
Medlem
Alfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Om du frågar lagstiftarna och deras hjon så är du kriminell om du brukar cannabis.
Ja vet. Man vill ju inte vara kriminell.
Önskar man kunde köpa lite cannabis på systembolaget för eget bruk utan att bidra till kriminalitet.
Senast redigerad av Alfrid 2026-06-24 kl. 19:49.
Citera
2026-06-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ja vet. Man vill ju inte vara kriminell.
Det ordet har snart tappat allt sitt värde.
Citera
2026-06-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklistan
Stämmer, men hur kan man utöva denna kriminalitet utan att stödja "gängen"?

Vad nu "gängen" är...........

Det är en intressant filosofisk fråga. Om man köper cannabis av någon som säljer cannabis, stödjer man då automatiskt “gängen”, eller stödjer man bara en småföretagare inom den gröna sektorn?

Jag är också lite osäker på varför alla cannabisförsäljare alltid klumpas ihop i samma kategori. Om någon har rimliga priser, trevligt bemötande och levererar det kunden förväntar sig, hur skiljer det sig egentligen från att välja ett bra lokalt café framför en större kedja?

Kanske borde entusiasterna i stället gå samman och starta någon sorts ideell samodling. Inte för att göra något olagligt, naturligtvis, utan mest för att hålla årsmöten, diskutera växtbiologi och prata om vilken sort som hade vunnit årets kommunala kulturstipendium om den bara fått chansen.

Bara en tanke.
Citera
2026-06-24, 19:58
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Få saker är enklare att odla än cannabis. Det är ett ogräs, en tålig växt som kan böjas osv till skillnad från t.ex. en tomatplanta.

Men akta dig, för det är en inkörsport till tyngre grejor. Potatis t.ex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in