2026-06-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diabolic-Sikence
Absolut! Förstår inte din koppling där? För att jag inte lyssnar på just sommarpratare? Jisses!
Att du helt sågar Sommar i P1, det är väl svar nog.
Citera
2026-06-24, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Om du på allvar menar att grundläggande utbildning och infrastruktur är att jämföra med statligt finansierade nöjesprogram finns det ingen poäng med att diskutera. Ge mig motsvarande peng att betala tv4-play för allsvenskan istället. Eller ännu bättre, låt folk betala för sin egen underhållning.
Läste flera gånger, och jag får inte ihop det mer än att det var sjukt förvirrat.
Citera
2026-06-24, 22:20
Medlem
KruciKruxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Jag skulle också vilja lyssna på någon helt okänd människa i radio. Tror det finns hur många intressanta personer som helst. Arbetar i åldringsvården och jag lovar att jag fått SÅ många intressanta historier från de äldre-äldre då de var unga, att så gjorde de då och så var det då.

@ Sveriges Radio: Ger er en programidé här om det kan vara något.

Och det kan det.

Jag hade lyssnat, pitcha SR
Lyssnar numera väldigt sällan på sommarpratarna.
Citera
2026-06-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Att du helt sågar Sommar i P1, det är väl svar nog.

Ah, det finns enbart intellektuella program på Sommar i P1. Rimligt ändå! Tror vi kan avsluta denna diskussionen.
Citera
2026-06-24, 22:50
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Inte bara ointressanta människor, man ska lyssna på deras favorit musik oxå

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är trötta radhusmuppar som lyssnar på sommarprat. Uteslutande gamlingar. Publiken är klart över 55. Sannolikt övervägande människor som jobbat i något manschettyrke. Svårt att se en golvläggare åka hem och lyssna på Amanda Romares svammel.

Ha ha ha klockrent!

Jo, det är svårt med alla "Matkonsult, producent och livscoach" eller "Filosof, ankdamsprofil och expertpoddare"...

Väldigt svårt att vara sommarpratare efter Yngvie Malmsteen, Jan Stenbeck, Mikkey Dee, Ingmar, Bergman, Nicklas Lidström, Jan Carlzon, Dolph Lundgren, Astrid Lindgren, Britt Ekland, Ulf Lundell, Jerry Williams, Björn Ulvaeus, Per Gessle, Joey Tempest, Maud Adams...
Citera
2026-06-24, 22:59
Medlem
brukstjacks avatar
Har nog bara hört Jonatan Unge för några år sedan, var väl okej men det mesta hade man ju redan hört i poddar.

Nu vet jag inte om det stämmer men åtminstone fördomen säger att i princip alla följer formatet att narcissistiskt gräva ner sig i nåt personligt "trauma" som man överkommit. Klassikern är väl hon blonda tutt-tjejen från melodifestivalen som valde det stora traumat att hennes föräldrar skiljdes när hon var 30 år gammal.
Citera
2026-06-24, 23:17
Medlem
TuffRobbans avatar
Vad alla idrottare säger:

"Ett VM guld var inte min största bedrift i livet. Det var när jag blev mamma..."
Citera
2026-06-24, 23:32
Medlem
jugbandbluess avatar
har inte lyssnat på ett helt avsnitt någonsin. tänker att det mest är lena endre och eva röse som sommarpratar med tillgjord dramatensvenska och inte uttrycker en enda egen tanke samtidigt som de spelar pretentiös musik de själva inte begriper sig på?
Citera
2026-06-25, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Vet inte varför, men när jag skrev fick jag för mig att det ts mest var emot var sådana som är kända för att de är kända.

”Kända för att de är kända” - HUR menar du? Barn till föräldrar som gjort sig kända (som skicklig fotbollsspelare/schlagersångare/ kung/ politiker/författare/ cancerläkare/ journalist/skådespelare/gängledare/bankrånare etc etc) eller??
Citera
2026-06-25, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
”Kända för att de är kända” - HUR menar du? Barn till föräldrar som gjort sig kända (som skicklig fotbollsspelare/schlagersångare/ kung/ politiker/författare/ cancerläkare/ journalist/skådespelare/gängledare/bankrånare etc etc) eller??
Har du problem med framgångsrika?
Citera
2026-06-25, 20:12
Medlem
Problemet är väl att det år ut och år in är samma person som väljer vilka som ska få sommarprata, och som styr producenterna till att bli encelliga amöbor som bara kan formatera sig och sommarpratarna på ett och samma sätt, gång på gång på gång.

Jag har egentligen slutat att lyssna på Sommar men tänkte ge några stycken en chans i år. Den förste ut för mig var Jonas Bonnier. Som tydligen inte vill definieras som en Bonnier. Men som är det ut i fingerspetsarna. Och som råkade bli VD på Bonniers. Fast han i sin konstnärliga själ egentligen är en vild, fritänkande Anonymsson med massor av kreativ begåvning. Inte alls ett nepobonnierbarn. Vilket belystes i form av hans misslyckade böcker om gosedjur som hjälplöst och könlöst gnuggar sig mot varandra.

Ja, det blev en förväntad besvikelse.
Citera
2026-06-25, 21:21
Medlem
Pedris avatar
Det är märkligt att podcasts fortfarande inte lyckas bryta upp den här ankdammen som finns i Sverige. I USA exempelvis så får jag intrycket av att de som är i deras motsvarighet till sommarprat ( Joe Rogan och liknande) är helt andra kändisar från helt andra platser än de som är med i tv. I sverige är det samma personer i film, tv serier, underhållningsprogram och sen även de största poddarna.

Hur många populära poddar är ens gjorda av folk utanför Stockholm? Hur kan statens sommarprat fortfarande vara intressant? Obegripligt.
Senast redigerad av Pedri 2026-06-25 kl. 21:24.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in