Idag, 15:39
  #1
Medlem
KungPungPats avatar
Jag har en liten partyhögtalare som jag köpte för typ 400 spänn på rea.
Jag har en mobil som har viper4android installerad, vilket betyder att den lilla högtalaren låter som nått ljudsystem som kostar 100 000 spänn på rea. Basen låter och ligger perfekt, kompressor tar bort allt brus och gör alla ljud tydligare samt separerar bas, mids och highs.. något som vanligt folk bara får höra på konsert och på krogen om dom har tur med val av deras tekniksnubbe.
Jag stoppar högtalaren i ryggsäck sen cyklar jag runt och tittar på folk som undrar vart i helvete den ljudkvalitén kommer ur.
Ingen kan tro att ett sånt ljud ligger i en ryggsäck och mullrar genom 3 tums subbar.

Till er som undrar vilka hörlurar eller högtalare ni ska skaffa... svaret är inget av dom för allt låter lika skräpigt utan ljudförbättrare som viper4android, viper4windows eller dfx stound enhancer.

Börja i rätt ände, skaffa ljudförbättrare, sen spelar det ingen roll vilken högtalare eller hörlur som du väljer. Allt låter bra med rätt ljudinställning.

På midsommar när jag cyklade och spelade låtarna som ni kan hitta i den officiella reggaetråden, så var det folk som vrålade över att musiken är dunder.
Mycket har med ljudkvalitet att göra också.
En bra låt kan man missa om man lyssnar på den genom en mobil eller en dålig stereo som inte avger nån bas.
Citera
Idag, 15:45
  #2
Medlem
Måste man inte roota mobilen för att det ska fungera?
Citera
Idag, 15:51
  #3
Medlem
Noetlovskijs avatar
En kompressor, inom musik, gör snarare det motsatta än tar bort brus och separerar ljuden/frekvenser.

Om tröskelvärdet är satt lågt och det finns brus i tysta partier så kommer bruset bli starkare. Om det finns ljud som "sticker iväg" och är starkare, kommer de bli svagare. En kompressor gör just det; komprimerar, trycker ihop.

Det är väldigt obehagligt att lyssna på musik med för stark kompression.
Citera
Idag, 15:55
  #4
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Måste man inte roota mobilen för att det ska fungera?

Ja verkligen, eftersom vipern ger dig full kontroll över drivrutinerna för ljud.
Enklast är om du installerar viper4windows, eftersom Windows gör det lättare, om antivirus stängs av såklart.

Dfx kan du alltid installera, i brist på vipern.
Jag körde dfx sen jag var ung grabb.
Många fester förgylldes av dfx.

Det optimala är att ha vipern i en mobil,men då måste man verkligen följa instruktionerna i nån youtubevideo om den specifika telefonen.. och det finns alltid risk för att mobilen blir en tegelsten.

Jag har installerat vipern i tre mobiler, och bara saboterat två mobiler på vägen.
Nu har jag en mobil som är enbart för ljud.
Kan koppla upp den på vilket ljudsystem som helst och få folks hakor att hamna på golvet.
Citera
Idag, 16:00
  #5
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
En kompressor, inom musik, gör snarare det motsatta än tar bort brus och separerar ljuden/frekvenser.

Om tröskelvärdet är satt lågt och det finns brus i tysta partier så kommer bruset bli starkare. Om det finns ljud som "sticker iväg" och är starkare, kommer de bli svagare. En kompressor gör just det; komprimerar, trycker ihop.

Det är väldigt obehagligt att lyssna på musik med för stark kompression.

Det är iaf vad jag har lärt mig som producerar av musik.. att kompressorn är skillnaden mellan konsertljudet och pappljudet som vanliga hemmastereos ger.

Man kan inte få rätt känsla om inte ljudsignal behandlas som artisterna behandlade den i studion när musiken spelades in.. Med kompressor och alla möjliga plugins som förbättrar ljudbilden.
Citera
Idag, 16:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ja verkligen, eftersom vipern ger dig full kontroll över drivrutinerna för ljud.
Enklast är om du installerar viper4windows, eftersom Windows gör det lättare, om antivirus stängs av såklart.

Dfx kan du alltid installera, i brist på vipern.
Jag körde dfx sen jag var ung grabb.
Många fester förgylldes av dfx.

Det optimala är att ha vipern i en mobil,men då måste man verkligen följa instruktionerna i nån youtubevideo om den specifika telefonen.. och det finns alltid risk för att mobilen blir en tegelsten.

Jag har installerat vipern i tre mobiler, och bara saboterat två mobiler på vägen.
Nu har jag en mobil som är enbart för ljud.
Kan koppla upp den på vilket ljudsystem som helst och få folks hakor att hamna på golvet.
Det medför väl fler risker än att ”bara” fördärva en telefon?
Om spärrarna tas bort blir det väl enklare för skadliga appar att få tillgång till din privata data?
Bankappan kan sluta fungera.
Garantin upphör.

Jag kan såklart att ha läst in det hela fel men med sådana tips kan det nog vara bra att presentera även riskerna med ett sådant ingrepp.
Citera
Idag, 16:04
  #7
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag har en liten partyhögtalare som jag köpte för typ 400 spänn på rea.
Jag har en mobil som har viper4android installerad, vilket betyder att den lilla högtalaren låter som nått ljudsystem som kostar 100 000 spänn på rea. Basen låter och ligger perfekt, kompressor tar bort allt brus och gör alla ljud tydligare samt separerar bas, mids och highs.. något som vanligt folk bara får höra på konsert och på krogen om dom har tur med val av deras tekniksnubbe.
Jag stoppar högtalaren i ryggsäck sen cyklar jag runt och tittar på folk som undrar vart i helvete den ljudkvalitén kommer ur.
Ingen kan tro att ett sånt ljud ligger i en ryggsäck och mullrar genom 3 tums subbar.

Till er som undrar vilka hörlurar eller högtalare ni ska skaffa... svaret är inget av dom för allt låter lika skräpigt utan ljudförbättrare som viper4android, viper4windows eller dfx stound enhancer.

Börja i rätt ände, skaffa ljudförbättrare, sen spelar det ingen roll vilken högtalare eller hörlur som du väljer. Allt låter bra med rätt ljudinställning.

På midsommar när jag cyklade och spelade låtarna som ni kan hitta i den officiella reggaetråden, så var det folk som vrålade över att musiken är dunder.
Mycket har med ljudkvalitet att göra också.
En bra låt kan man missa om man lyssnar på den genom en mobil eller en dålig stereo som inte avger nån bas.

Ta med det på din seglats.
Citera
Idag, 16:07
  #8
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Det medför väl fler risker än att ”bara” fördärva en telefon?
Om spärrarna tas bort blir det väl enklare för skadliga appar att få tillgång till din privata data?
Bankappan kan sluta fungera.
Garantin upphör.

Jag kan såklart att ha läst in det hela fel men med sådana tips kan det nog vara bra att presentera även riskerna med ett sådant ingrepp.

Ja, säkerheten försvinner på den telefonen som man installerar vipern på, därför har man en säker telefon med bankid, och så har man en separat musikmobil för när det är dags för musikfrälsandet.

Ta en gammal övergiven lur bara eller köp den billigaste nya, om du hittar en video om hur vipern installeras på just den luren.

Det måste vara rätt mobil pga skärmstorlek.
Man kan inte ta vilken fil som helst online och tro att det fungerar.
Citera
Idag, 16:10
  #9
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Ta med det på din seglats.

Det är mindre folksamlingar av gubbar runt båten när man drar igång den lille högtalaren med det stora ljudet.
Gubbar gillar sånt där. Bra ljudkvalitet och muller från motorer eller subbar.

En gubbe hängde upp gummibåt I masten på sin båt, vilket ej är smart, men han ville höra musiken och fick hitta på nått meck att syssla med lol
Citera
Idag, 16:14
  #10
Medlem
HerrTragisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag har en liten partyhögtalare som jag köpte för typ 400 spänn på rea.
Jag har en mobil som har viper4android installerad, vilket betyder att den lilla högtalaren låter som nått ljudsystem som kostar 100 000 spänn på rea. Basen låter och ligger perfekt, kompressor tar bort allt brus och gör alla ljud tydligare samt separerar bas, mids och highs.. något som vanligt folk bara får höra på konsert och på krogen om dom har tur med val av deras tekniksnubbe.
Jag stoppar högtalaren i ryggsäck sen cyklar jag runt och tittar på folk som undrar vart i helvete den ljudkvalitén kommer ur.
Ingen kan tro att ett sånt ljud ligger i en ryggsäck och mullrar genom 3 tums subbar.

Till er som undrar vilka hörlurar eller högtalare ni ska skaffa... svaret är inget av dom för allt låter lika skräpigt utan ljudförbättrare som viper4android, viper4windows eller dfx stound enhancer.

Börja i rätt ände, skaffa ljudförbättrare, sen spelar det ingen roll vilken högtalare eller hörlur som du väljer. Allt låter bra med rätt ljudinställning.

På midsommar när jag cyklade och spelade låtarna som ni kan hitta i den officiella reggaetråden, så var det folk som vrålade över att musiken är dunder.
Mycket har med ljudkvalitet att göra också.
En bra låt kan man missa om man lyssnar på den genom en mobil eller en dålig stereo som inte avger nån bas.

Ja, det låter ju intressant. Finns det möjligtvis bra videos på youtube om detta ämne så man via videos kan fördjupa sig i hur det fungerar?

Jag vill gärna lära mig mer.
Citera
Idag, 16:15
  #11
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det är iaf vad jag har lärt mig som producerar av musik.. att kompressorn är skillnaden mellan konsertljudet och pappljudet som vanliga hemmastereos ger.

Man kan inte få rätt känsla om inte ljudsignal behandlas som artisterna behandlade den i studion när musiken spelades in.. Med kompressor och alla möjliga plugins som förbättrar ljudbilden.

Då har du lärt dig fel. Det är inte skillnaden mellan liveljud och stereon hemma. Vid konsertljud har du en "rå" signal som behöver behandlas med EQ, kompressor, effekter där på plats för att det ska låta bra ut.

Om du vill höra ljudet som artisterna tänkt sig i studion så ska du inte hålla på med en massa plugins, så klart.

Tänk att artisterna spelat in och använt kompressor, reverb, delay, stereobreddare, limiter etc., mixat och mastrat och sen ska du själv på med MER kompressor, stereobreddning, limiter o.s.v. Det blir pannkaka.
Citera
Idag, 16:19
  #12
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrTragisk
Ja, det låter ju intressant. Finns det möjligtvis bra videos på youtube om detta ämne så man via videos kan fördjupa sig i hur det fungerar?

Jag vill gärna lära mig mer.

Ja självklart. Sök bara på viper4android och den mobilmodell som du vill hacka.
Eller sök på viper4windows och följs instruktionerna.

När den väl är installerad så är det iRS-filerna som är nästa steg som höjer nivån på ljudkvalitén ännu mer. Dom går enkelt att ladda ner och lägga i irs-mappen , så detta steg är inte så svårt, men jääävligt viktigt om du vill nå ljudkvalitetsparadiset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in