Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Den största narcissisten är ju gud himself. Älska mig, frukta mig, tillbe mig...
Det första budet säger att man inte får ha någon annan jämte honom.
Han tubbade Abraham att mörda sin son för att bevisa sin kärlek, vad är det för jävla stil? Gud är värre än den värsta svartsjuke pojkvän man kan tänka sig.
Att han sedan sa "Ba skoja" till Abraham så att han slapp mörda sin avkomma är irrelevant.
Man gör bara inte så.
Enligt Bibeln är Gud - Jag/Mig. Och sålunda att hålla andra gudar och avbildningar av sådant högre än sig själv är fel..
Abraham var från Babylonien och i berättelsen du åsyftar förstår man att Abraham var en lärd man sannolikt av prästerskap, Babylonierna höll ett flertal gudar, men Abraham kom i förstånd att det skulle vara slut med det, berättelsen visar att tiden var inne för en ny era, ett skifte från det gamla till det nya, alltså Abraham var upplyst om tideräkning utifrån astronomiobservationer..