2026-06-23, 17:06
  #25
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det var den troende förkunnaren i Kungsträdgården som tyckte det. Inte jag.

Men han är inte ensam, inte på långa vägar.

Det är tvärt om en mycket vanlig uppfattning inom stora delar av kristendomen. Många kristnamenar att människan blir frälst genom tro på Jesus och inte genom sina egna gärningar. "Frälst av nåd genom tro". Goda gärningar ses då som en följd av en sann tro, inte som det som förtjänar himlen.

Lutherska och många protestantiska kyrkor betonar att tron på Jesus är avgörande för frälsningen och att gärningar inte kan "köpa" himlen - fast en levande tro förväntas ge goda frukter.

Katolska kyrkan däremot lär att frälsningen börjar med Guds nåd och tron på Kristus, men att goda gärningar också har betydelse.

Tydligen var mannen i Kungsträdgården (som var från USA) evangikal för de evangikala anser att "Om du tror på Jesus som din frälsare kommer du till himlen, oavsett vilka synder du tidigare begått, förutsatt att tron är äkta." Det var exakt vad han sa!


Självklart ska man tro på Jesus för att komma till himlen men det är inte antingen det eller goda gärningar, förstår inte varför dom skulle behöva utesluta varandra. Bägge och låter rimligt.
Citera
2026-06-23, 17:13
  #26
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Självklart ska man tro på Jesus för att komma till himlen men det är inte antingen det eller goda gärningar, förstår inte varför dom skulle behöva utesluta varandra. Bägge och låter rimligt.

Du missar poängen Det är ju olika synsätt. Amerikanen i Kungsträdgården anser som de evangikala gör att det saknar betydelse om du begått brott eller annat dåligt. Samma gäller om du gjort goda gärningar. Det saknar också betydelse i sammaanhanget. Det enda som har betydelse är om du tror på Jesus Kristus.
Citera
2026-06-23, 17:31
  #27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Hur är det ens möjligt att du kan tro detta?

Att man "får stå sitt kast" genomsyras i alla våra religioner, kulturer och traditioner. Oavsett om man är troende eller ej, så vet man ju rent intuitivt att Gud är rättvis, och inte orättvis.

Det du beskriver är något extremt orättvist. Så varför tror du att nåt sånt skulle vara sanningen?
För att jag sett 1000-tals filmer där katoliker=kristna biktar sig för mord och våld och sedan är allt OK?

Googla syndernas förlåtelse istället för att fråga här.
Citera
2026-06-23, 18:09
  #28
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
För att jag sett 1000-tals filmer där katoliker=kristna biktar sig för mord och våld och sedan är allt OK?

Googla syndernas förlåtelse istället för att fråga här.

Men du skrev ångra sig i sista sekunden? Det är väl ändå något helt annat?
Citera
2026-06-23, 18:15
  #29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Men du skrev ångra sig i sista sekunden? Det är väl ändå något helt annat?
OT: Du kan få syndernas förlåtelse sista sekunden, bikta dig sista sekunden, kan få syndernas förlåtelse i sista sekunden. I själva verket bygger Nya testamentet på att vi alla är syndare men gud förlåter via jesus.

Om du tänker på "alla syndare ska till helvetet" så är det gamla testamentet dvs judism.
Citera
2026-06-23, 18:23
  #30
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Skulle Jesus verkligen släppa in såna i himlen? Är ju fan fett oschysst mot deras offer isf.


Nej, därför är den buddistiska tanken om personlig karma och dess återverkningar betydligt mer logisk. De får helt enkelt återfödas i en annan kropp och ta om allting från början tills de blir fria från sitt dåliga karma. De får aldrig plats i något slags "rum" i himlen , vilket är f.ö. en omskrivning för något helt annat. Ingen kommer till "himlen" bokstavligen, det är endast religiösa fåntrattar som svänger sig med den här slutlösningen
Citera
2026-06-23, 18:38
  #31
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Du missar poängen Det är ju olika synsätt. Amerikanen i Kungsträdgården anser som de evangikala gör att det saknar betydelse om du begått brott eller annat dåligt. Samma gäller om du gjort goda gärningar. Det saknar också betydelse i sammaanhanget. Det enda som har betydelse är om du tror på Jesus Kristus.

Men med det kommer det också att tro på hans värderingar.
Inte bara att han uppstod.


Jag tror Frankenstein uppstod, men bara för det tror jag inte på Frankenstein

Att Jesus uppstod var bara slutgiltiga beviset på att det han predikat tidigare hade sanning i sig.

slutsats: man går ju inte runt och "tror" på nån man inte gillar och respekterar?
då bör man snarare fila ner ordet "tro" vad det innebär
__________________
Senast redigerad av -Pelle 2026-06-23 kl. 18:41.
Citera
2026-06-23, 18:54
  #32
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pelle
Men med det kommer det också att tro på hans värderingar.
Inte bara att han uppstod.


Jag tror Frankenstein uppstod, men bara för det tror jag inte på Frankenstein

Att Jesus uppstod var bara slutgiltiga beviset på att det han predikat tidigare hade sanning i sig.

slutsats: man går ju inte runt och "tror" på nån man inte gillar och respekterar?
då bör man snarare fila ner ordet "tro" vad det innebär

Ja det var vad amerikanen sa också. Man måste tro på riktigt.

Jag tror jag stannar där för jag är inte överdrivet teologiskt intresserad. Jag misstänker att det kan bli en evighetsdiskussion.
Citera
2026-06-23, 22:17
  #33
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Det finns ju vissa belägg för skärselden.
Folk som har råkat ut för en NDU beskriver ibland hur dom fick uppleva all smärta som de någonsin orsakat andra, och det är ingen trevlig upplevelse.

Men samtidigt görs den här utan dom och straff, det är väl ett sätt att rena själen inför platsen man kommer sedan (?)
Så ja, narcissister kommer nog till himlen dom också.. men dom får ta den i tvåan först.
Citera
2026-06-23, 22:49
  #34
Medlem
proconsuls avatar
Den största narcissisten är ju gud himself. Älska mig, frukta mig, tillbe mig...
Det första budet säger att man inte får ha någon annan jämte honom.
Han tubbade Abraham att mörda sin son för att bevisa sin kärlek, vad är det för jävla stil? Gud är värre än den värsta svartsjuke pojkvän man kan tänka sig.
Att han sedan sa "Ba skoja" till Abraham så att han slapp mörda sin avkomma är irrelevant.
Man gör bara inte så.
Citera
2026-06-23, 23:43
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Fattar inte. Man säger att Gud och Jesus älskar och förlåter alla, särskilt de svaga. Men t.ex. narcissister är ju svaga egentligen och har förmodligen varit med om nåt som gör dem så känslomässigt omogna och oförmögna att ta ansvar för sina egna handlingar. Samtidigt är narcissism typ nåt av det ruttnaste som finns eftersom att det är en ondska som manipulerar och utger sig för att vara god för att dupera omgivningen och få offret att betvivla sitt eget förstånd. Vad säger kristendomen? Skulle Jesus verkligen släppa in såna i himlen? Är ju fan fett oschysst mot deras offer isf.
Narcissister behöver inte nödvändigtvis vara det absolut mest onda som gått i ett par skor.

Människors idéer om svaghet baseras på personlighetsstörda ideal. Vad är en "svag" individ. En som känner?,

Saken är att det inte finns människor som inte sårat andra, gjort fel osv.

Vad vi har för moralisk kompass är en sak. Oftast baserar vi den på empati men antagligen finns det andra som mer agerar moraliskt för att slippa konsekvenser.

Sedan så är en Gud eller Jesus, något annat än männsikan och våra mänskliga känslor.

Hatar vi som människor en galen hund och skyller den för dess galenskap? Säger vi att hunden valt själv att vara en sådan som bits?

Jag tror att Gud om en sådan finns, även tar hand om sina galna hundar eller förstår dem på vis vi som människor kanske inte gör. Trots allt måste vi någonstans även förstå en Gud som skapat en värld där de öest värnlösa kan lida extremt, inte bara av människors ondska utan även av djur och natur. Det är en fråga större än "var tar de onda vägen".
Citera
2026-06-24, 02:31
  #36
Avslutad
Allt är relativt, en narcissist kan du tycka, vissa tycker du är en bög. Hur ska det va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in