2026-06-23, 15:45
  #13
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Varför skulle det inte ha blivit billigare att ställa in Almedalsveckan?

För att alla fördelar som Almedalsveckan ger skulle gå förlorade. Eller om man vänder på det, för att jag tror att Almedalsveckan genererar vinst. Det lär vara rätt stor sannolikhet att det är så, då dom som ansvarar för det hela säkerligen har beräknat fram att det inte är pengar i sjön utan tvärtom.

Men om snillena här på flashback tycker att dom är i rimlig position att ifrågasätta tankeverksamheten bakom Almedalsveckan, utan att själva ha deltagit vid den ekonomiska planeringen, så visst absolut kör på.
Citera
2026-06-23, 15:51
  #14
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
För att alla fördelar som Almedalsveckan ger skulle gå förlorade. Eller om man vänder på det, för att jag tror att Almedalsveckan genererar vinst. Det lär vara rätt stor sannolikhet att det är så, då dom som ansvarar för det hela säkerligen har beräknat fram att det inte är pengar i sjön utan tvärtom.

Men om snillena här på flashback tycker att dom är i rimlig position att ifrågasätta tankeverksamheten bakom Almedalsveckan, utan att själva ha deltagit vid den ekonomiska planeringen, så visst absolut kör på.

Jag har varit med och planerat kring ett deltagande på en tidigare arbetsplats. Det man sa var att det var dyrt men att det fanns ett intresse av att min kollega var fär och föreläste i dennes roll.

Det har ju även blivit en grej. Det är ju inte så att man går ihop alla utan det är ju olika deltagare som alla troligtvis ser en vinning av att vara där.

Men frågan är om kostnaden är motiverbar ibland.
Citera
2026-06-24, 18:43
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Tja, frågan är ju om det är ett bra event som helhet här. Gotland är en ö, villket försvårar logi, och håller kostnaderna uppe. Att ha dance party eller DJ battle för att locka människor är säkert bra. Men det jag undrar över är om det är vettiga kostnader.


Jag är för offentlig sektor och kan ibland försvara utgifter. Men är lite fundersam på hur bra det är i detta fall?

Åtminstone finansministern "rasar" och blir våldsamt provocerad över kostnaderna:

Försvarsmakten och Kriminalvården lägger över 600 000 kronor på att delta i Almedalen, enligt Altinget.

Då rasar finansministern.
– Jag blev våldsamt provocerad. Det är bra att de är här för diskussioner och debatter, men att lägga så mycket av skattebetalarnas pengar på Almedalsveckan är helt orimligt. Just de två verksamheterna som fått väldigt mycket pengar i omprioriteringar, att de bränner 1,2 miljoner tillsammans här är fullständigt absurt, säger Elisabeth Svantesson.
Vidare från samma artikel:
Samtidigt så hörde vi igår Ebba Busch utlovar höjt barnbidrag, för 16,5 miljarder och Simona Mohamsson vill se halverad statlig inkomstskatt, 30 miljarder.
Aftonbladet: Svantesson till slöseriattack - mot försvaret

Tycks handla om småpengar som läggs på Almedalsveckan.
__________________
Senast redigerad av Mechila 2026-06-24 kl. 18:47.
Citera
2026-06-24, 21:12
  #16
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Åtminstone finansministern "rasar" och blir våldsamt provocerad över kostnaderna:

Försvarsmakten och Kriminalvården lägger över 600 000 kronor på att delta i Almedalen, enligt Altinget.

Då rasar finansministern.
– Jag blev våldsamt provocerad. Det är bra att de är här för diskussioner och debatter, men att lägga så mycket av skattebetalarnas pengar på Almedalsveckan är helt orimligt. Just de två verksamheterna som fått väldigt mycket pengar i omprioriteringar, att de bränner 1,2 miljoner tillsammans här är fullständigt absurt, säger Elisabeth Svantesson.
Vidare från samma artikel:
Samtidigt så hörde vi igår Ebba Busch utlovar höjt barnbidrag, för 16,5 miljarder och Simona Mohamsson vill se halverad statlig inkomstskatt, 30 miljarder.
Aftonbladet: Svantesson till slöseriattack - mot försvaret

Tycks handla om småpengar som läggs på Almedalsveckan.


I det stora hela ja, men det är fortfarande mycket pengar för en förskola eller någon annat inom offentlig sektor.
Citera
2026-06-24, 21:23
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
I det stora hela ja, men det är fortfarande mycket pengar för en förskola eller någon annat inom offentlig sektor.

Jo, men riksdagpartierna får ju nästan 170 miljoner varje år i partistöd så det är väl rimligt att de satsar lite på offentligt mingel och inte bara köper sina egna böcker för pengarna?
Citera
2026-06-24, 21:25
  #18
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jo, men riksdagpartierna får ju nästan 170 miljoner varje år i partistöd så det är väl rimligt att de satsar lite på offentligt mingel och inte bara köper sina egna böcker för pengarna?

Men om de gjorts någon annan stans hade det väl varit billigare? Dubbelt mingel i Östersund typ?
Citera
2026-06-24, 21:36
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Men om de gjorts någon annan stans hade det väl varit billigare? Dubbelt mingel i Östersund typ?

Jag tror det är enklare och smidigare för de flesta besökare att ta sig till Gotland. Tror även att det finns fler krogar där jämfört med Östersund.
Citera
2026-06-24, 21:39
  #20
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag tror det är enklare och smidigare för de flesta besökare att ta sig till Gotland. Tror även att det finns fler krogar där jämfört med Östersund.

Nja. Vet du vad biljetterna kostar, och du kan ju inte ta bilen eller tåget dit lite "bara sådär".

Smidigt är inte samma sak som billigt eller enkelt.
Citera
2026-06-24, 22:09
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nja. Vet du vad biljetterna kostar, och du kan ju inte ta bilen eller tåget dit lite "bara sådär".

Smidigt är inte samma sak som billigt eller enkelt.

Tåg från Stockholm till Östersund lär ju gå på mer än vad en biljett till Gotlandsfärjan kostar och även om du inte tycker att färjan är enkel så är den ju inte svår heller. Eller?

Och bilen är det nog ganska bra att lämna hemma om man ska mingla med rosévin i en vecka. Tror även att Visby lockar fler på grund av historian och stadens charm vilket ger mer intäkter för krögarna och därmed med skattepengar till staten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in