2026-06-23, 12:15
  #1
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Nu är Almedalsveckan 2026 i full gång, och som vanligt ser vi ett enormt uppbåd av myndigheter, kommuner, regioner och lobbyister på plats i Visby.
​Det pratas mycket om demokrati och dialog, men när man börjar gräva i vad detta faktiskt kostar skattebetalarna börjar man undra om det inte gått lite väl långt.

Enligt färska siffror från Skattebetalarnas förening landar notan för offentliga aktörers deltagande på minst 90 miljoner kronor i år. Det är alltså pengar från kommunala budgetar och myndighetsanslag som går till resor, hotell, markhyror och arrangemang, pengar som i många fall tas från en verksamhet som redan går på knäna.

Även fackförbund använder medlemmarnas pengar för att närvara såg jag enligt ett utskick.

​Här är några specifika exempel från årets siffror:
​● Region Jönköpings län: Skickar 38 deltagare till en kostnad av 598 339 kr.

​● Stockholms stad: Landar på minst 420 000 kr. Skattebetalarnas förening poängterar i sin rapport att Stockholm inte ens har en samlad bild över sitt totala deltagande. Siffran är bara baserad på de förvaltningar som faktiskt svarat.

​Vi pratar om tiotusentals unika besökare varje år, totalt uppskattat till mellan 90 000 och 135 000 besök under veckan då många stannar några dagar. Logi ska således betalas.

​Frågan är, vad får vi vanliga skattebetalare ut av detta? Är det verkligen nödvändigt att skicka tiotals tjänstepersoner från varje liten kommun för att omvärldsbevaka, när vi faktiskt lever i en helt digital era? Kan det vara så att vi vinner tillbaka det i det långa loppet, eller att bi ser till att Gotlands ekonomi går ihop?


​Hur ser ni på detta? Är det en nödvändig demokratisk arena, eller har Almedalen förvandlats till en statsfinansierad lobbyfestival för den offentliga sektorn?
Citera
2026-06-23, 12:47
  #2
Medlem
SoulOfSophias avatar
Vilket är det du ifrågasätter? Huruvida det är värt kostnaden för det politiska arbetet, eller huruvida det är värt kostnaden för den sociala biten med aktiviteter, mingel osv?
Citera
2026-06-23, 12:49
  #3
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vilket är det du ifrågasätter? Huruvida det är värt kostnaden för det politiska arbetet, eller huruvida det är värt kostnaden för den sociala biten med aktiviteter, mingel osv?

Egentligen båda? Kan kostnaden för det ena motiveras av vinsten av det andra?
Citera
2026-06-23, 12:53
  #4
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Egentligen båda? Kan kostnaden för det ena motiveras av vinsten av det andra?

Vad tror du det hade kostat totalt sett att ställa in Almedalsveckan istället? Jag tror inte det hade blivit billigare.

När det gäller just biten med "mingelkalaset" som du sa, så kostar det i det stora hela multum att undanhålla sånt som är trevligt och att göra saker tristare. Vem skulle betala för den notan tycker du? =)
Citera
2026-06-23, 13:02
  #5
Moderator
Pentyls avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2026-06-23, 13:04
  #6
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad tror du det hade kostat totalt sett att ställa in Almedalsveckan istället? Jag tror inte det hade blivit billigare.

När det gäller just biten med "mingelkalaset" som du sa, så kostar det i det stora hela multum att undanhålla sånt som är trevligt och att göra saker tristare. Vem skulle betala för den notan tycker du? =)


Tja, frågan är ju om det är ett bra event som helhet här. Gotland är en ö, villket försvårar logi, och håller kostnaderna uppe. Att ha dance party eller DJ battle för att locka människor är säkert bra. Men det jag undrar över är om det är vettiga kostnader.


Jag är för offentlig sektor och kan ibland försvara utgifter. Men är lite fundersam på hur bra det är i detta fall?
Citera
2026-06-23, 13:24
  #7
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad tror du det hade kostat totalt sett att ställa in Almedalsveckan istället? Jag tror inte det hade blivit billigare.

När det gäller just biten med "mingelkalaset" som du sa, så kostar det i det stora hela multum att undanhålla sånt som är trevligt och att göra saker tristare. Vem skulle betala för den notan tycker du? =)

Varför skulle det inte ha blivit billigare att ställa in Almedalsveckan?
Citera
2026-06-23, 13:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
​Frågan är, vad får vi vanliga skattebetalare ut av detta? Är det verkligen nödvändigt att skicka tiotals tjänstepersoner från varje liten kommun för att omvärldsbevaka, när vi faktiskt lever i en helt digital era?
...
​Hur ser ni på detta? Är det en nödvändig demokratisk arena, eller har Almedalen förvandlats till en statsfinansierad lobbyfestival för den offentliga sektorn?

I någon mening är det väldigt svårt att förstå vad många av besökarna faktiskt gör där. Särskilt när det gäller statliga myndigheter och kommuner. Skall statliga myndigheter bedriva omvärldsbevakning och lobbyverksamhet gentemot svenska politiker? Det verkar helt knäppt. Måste de vara där och visa upp sig? För några år sedan drog Försvarsmakten dit en mängd fartyg. Trodde de att politikerna hade glömt att det fanns en Försvarsmakt eller? De vill visa upp sig och vart skattekronorna går till?

Det sker inte mycket till omvärldsbevakning där. Möjligen knyts lite kontakter. Men inget som inte hade kunnat lösas på annat sätt och billigare. Men i stort är det i praktiken helt meningslöst. Det har inte något med digitalisering eller liknande att göra.

Det har blivit en del av Visbys sommar jippo. Almedalen v26, Stockholmsveckan är v28-29 (kommer inte ihåg vilken det är), Medeltidsveckan är v32. Så där rullar det på. Sedan då turister generellt osv.

Hur jag ser på det? Det är lite både och. Jag kan se det som en intressant politisk tillställning. Att partier samlas och diskuterar frågor och håller lite tal och så. TV sända tala och debatter och möten. Det är ok.

Det är hela cirkusen runt om som har tillkommit. Nu har de ändå dragit ner på det rejält för det blev tidigare så extremt dyrt. Tidigare då blev stora mängder personal skickade dit, du fick vara där i en hel vecka. Det var mer eller mindre en orgie för statsanställda, politiker och näringslivspersoner som hade fest för skattepengar i en vecka. Lite näringslivs pengar också, men de spenderade ju sina pengar för att de ville få ta del av mer skattepengar. Idag är det många som bara åker dit över dagen som är aktuell för dem och sedan hem igen. Lite utställare av olika slag är kvar i flera dagar. Det blev för dyrt, värdet i det hela försvann.

Så ja det har förvandlats till en statsfinansierad lobbyfestival för den offentliga sektorn. Men det har det varit nu under lång tid. Det är länge sedan Olof Palme stod på ett traktorflak och pratade. Den tiden kommer så att säga inte tillbaka.

Men dagens jippo? Det är som att Gudrun står och eldar upp hundratalsmiljoner kronor. Det hade varit billigare.
Citera
2026-06-23, 14:05
  #9
Moderator
Meijis avatar
Politik: inrikes --> Valet 2026
/Moderator
Citera
2026-06-23, 14:06
  #10
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Jag kan se en nytta I att vissa myndihheter pratar med politiker eller så. Så att de får lite mera dialog inför allmänhet osv.

Men frågan är till vilken kostnad.

Och jag gällande Gudruns ledande av pengar är det bland de mest välinvesterade pengarna någonsin? Vad var det, 20 år sedan? Vi pratar fortfarande om det liksom.


Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
I någon mening är det väldigt svårt att förstå vad många av besökarna faktiskt gör där. Särskilt när det gäller statliga myndigheter och kommuner. Skall statliga myndigheter bedriva omvärldsbevakning och lobbyverksamhet gentemot svenska politiker? Det verkar helt knäppt. Måste de vara där och visa upp sig? För några år sedan drog Försvarsmakten dit en mängd fartyg. Trodde de att politikerna hade glömt att det fanns en Försvarsmakt eller? De vill visa upp sig och vart skattekronorna går till?

Det sker inte mycket till omvärldsbevakning där. Möjligen knyts lite kontakter. Men inget som inte hade kunnat lösas på annat sätt och billigare. Men i stort är det i praktiken helt meningslöst. Det har inte något med digitalisering eller liknande att göra.

Det har blivit en del av Visbys sommar jippo. Almedalen v26, Stockholmsveckan är v28-29 (kommer inte ihåg vilken det är), Medeltidsveckan är v32. Så där rullar det på. Sedan då turister generellt osv.

Hur jag ser på det? Det är lite både och. Jag kan se det som en intressant politisk tillställning. Att partier samlas och diskuterar frågor och håller lite tal och så. TV sända tala och debatter och möten. Det är ok.

Det är hela cirkusen runt om som har tillkommit. Nu har de ändå dragit ner på det rejält för det blev tidigare så extremt dyrt. Tidigare då blev stora mängder personal skickade dit, du fick vara där i en hel vecka. Det var mer eller mindre en orgie för statsanställda, politiker och näringslivspersoner som hade fest för skattepengar i en vecka. Lite näringslivs pengar också, men de spenderade ju sina pengar för att de ville få ta del av mer skattepengar. Idag är det många som bara åker dit över dagen som är aktuell för dem och sedan hem igen. Lite utställare av olika slag är kvar i flera dagar. Det blev för dyrt, värdet i det hela försvann.

Så ja det har förvandlats till en statsfinansierad lobbyfestival för den offentliga sektorn. Men det har det varit nu under lång tid. Det är länge sedan Olof Palme stod på ett traktorflak och pratade. Den tiden kommer så att säga inte tillbaka.

Men dagens jippo? Det är som att Gudrun står och eldar upp hundratalsmiljoner kronor. Det hade varit billigare.
Citera
2026-06-23, 14:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag kan se en nytta I att vissa myndihheter pratar med politiker eller så. Så att de får lite mera dialog inför allmänhet osv.

Men frågan är till vilken kostnad.

Och jag gällande Gudruns ledande av pengar är det bland de mest välinvesterade pengarna någonsin? Vad var det, 20 år sedan? Vi pratar fortfarande om det liksom.

Har för mig det var 2012. Hon fick 100k av Abba-Benny (eller om det var Björn). Det var väl spenderade pengar i den meningen. Det kanske inte gjorde så mycket för Feministiskt initiativ som parti. Men händelsen som tillställning har onekligen satt sina spår. Kanske inte bara de spår som de ville. Det skulle väl handla om löneskillnaden mellan män och kvinnor, men den biten har väl tappats bort tror jag.

Det kan finnas ett värde i att myndigheter talar med politiker. Men det verkar lite onödigt och lyxigt att åka ut till Visby för att göra det. När både politiker, departement och myndigheter normalt sätt träffar varandra i Stockholm varje vecka och dag. Att de skulle behöva göra det i Visby är väldigt långsökt, och dyrt.
Citera
2026-06-23, 14:11
  #12
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Har för mig det var 2012. Hon fick 100k av Abba-Benny (eller om det var Björn). Det var väl spenderade pengar i den meningen. Det kanske inte gjorde så mycket för Feministiskt initiativ som parti. Men händelsen som tillställning har onekligen satt sina spår. Kanske inte bara de spår som de ville.

Det kan finnas ett värde i att myndigheter talar med politiker. Men det verkar lite onödigt och lyxigt att åka ut till Visby för att göra det. När både politiker, departement och myndigheter normalt sätt träffar varandra i Stockholm varje vecka och dag. Att de skulle behöva göra det i Visby är väldigt långsökt, och dyrt.

Jag tror vi är överens till 100% helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in