Min son ska få sin första mobiltefon. Han fyller 8 år om en dryg månad. Skulle faktiskt personligen hellre ge honom en laptop men det är ju helt "stendött" hos kidsen idag. Så det får bli en väldigt billig mobiltelefon. Helst en telefon som är vad som kallas för "militärklassad". Så jag blev tipsad av en polare i England som har en grabb som är lika gammal som min. Han tipsade om...
Realme 14X 5G (tillverkar väl även OPPO och OnePlus om jag inte är felinformerad).
Den kostar i centrala London lite drygt £100.- och jag har hört att den säljs i Sverige för runt 1500.- kronor. Vad jag sett är väl de två enda negativa prylarna med den är att det är en 6GB RAM/128GB SSD och det är väl lite sparsamt. Samt att skärmen bara är på 720 x 1604 pixels. Samt
"MediaTek Dimensity 6300-processor" vilket iof sig säger mig noll. Militärklassad stötskydd IP64 låter ju bra för ett barn att få handskas med vad nu detta innebär? Säkerligen bara ett försälningsargument för att över huvud taget få den såld. Gäller säkerligen bara ända tills skiten går sönder.
Någon uppfattning om:
Realme 14X 5G 128GB/6GB - 6,67" HD+ (1604x720) 120Hz LCD-skärm, 5G, Dual SIM, Dimensity 6300, 6 GB RAM, 128 GB Flash, Kameror: 50 MP (Bak), 8 MP (Fram), realme UI, Wi-Fi, BT 5.3, NFC, Sidofingeravtryckssensor, Militärklassad stötskydd, IP64, 5000 mAh batteri, 15W trådlös laddning, 185 gram.