2026-06-23, 10:23
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tänker mig mera något åt detta hållet men är samtidigt väldigt dåligt insatt i dessa klockor med inbyggd telefon.

https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/doro-mobil/doro-leva-x10/1051954.9045/?srsltid=AfmBOoqwZ2WhG2BxE8eO0dcWaI643MLsNU0S3iLk7 T9FpwlLVh9Yj2g61j0
Ena barbarnet som är 10 år har en sån. Funkar att ringa till och från till förprogramerade nummer samt att föräldrarna ser var hon är
Citera
2026-06-23, 10:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ena barbarnet som är 10 år har en sån. Funkar att ringa till och från till förprogramerade nummer samt att föräldrarna ser var hon är

Det borde fan räcka för barn då de kan ringa och föräldrarna kan ringa upp dem om det behövs och som du skriver, man kan också se vart barnet befinner sig.

Att ge barnet någon form av smartphone drar bara ner dem i träsket och de slutar vara barn för de kan inte göra något annat än att se ner i telefonen.
Citera
2026-06-23, 10:38
Medlem
HBTKuks avatar
Barn behöver inte mobil, utom möjligen något billigt och enkelt med knappar.
Citera
2026-06-23, 11:55
Medlem
BlondBimbos avatar
Nu gällde ju min fråga hur bra telefonen är i största allmänhet i förhållande till sitt pris och inte hur "lämpligt" det är att ge en 8-åring en mobiltelefon.

Känner ett par föräldrar som gav sin 6-åring i smartphone för kanske 15 år sedan. Nu går killen på universitet och har utbildning inom just dataprogrammering eller något liknande. Vet även en man som fick en akustisk gitarr av sina föräldrar att plinka på när han var 5 år. Idag är han en av Englands skickligaste studiomusiker.

Så visst, det kan säkert vara positivt för barn att leka med kottar men man kan också öppna upp ev framtida intressen men det var det tydligen för avancerat för de flesta skribenter i den här tråden.
Senast redigerad av BlondBimbo 2026-06-23 kl. 11:58.
Citera
2026-06-23, 21:37
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Vad jag sett är väl de två enda negativa prylarna med den är att det är en 6GB RAM/128GB SSD och det är väl lite sparsamt.
Xiaomi Poco C85 har 8GB RAM och 256 GB internt för någon hundring lägre https://www.amazon.se/dp/B0FHQCYCNW/
Men realme kan annars köra minneskort också.
Citera
2026-06-23, 23:15
Medlem
Håller med de flesta om att det är för tidigt med mobil. Jag köpte klocka till min son eftersom att vi inte längre har hemtelefon.

Men köpa annars en telefon som är designad för byggarbetare. Som Ulefone Armor Mini 20T Pro, eller någon annan mod3ll som du kan hitta begagnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in