Det första jag reagerade på var språket. Någonting stämmer inte.
36 minuter in i klippet säger Kragh något mycket märkligt: han uttalar Ukraina som UKRAIN, varpå han ganska snabbt uttalar kvinna som KVINN.
Att han säger Adessa (Odessa) och Ukraiiiiina (Ukrajna) är inte konstigt. Han har spenderat mycket tid i Ryssland med omnejd och tycker uppenbarligen att uttalet ska vara som på originalspråket. Men Ukrain???? Kvinn??? Nej, det är något lurt här.
Först trodde jag det var AI. Men det känns långsökt. Vid playback är det tydligt att han meddvetet säger Ukrain och kvinn.
Sedan är det låtarna.... alla väldigt atypiska, skvalmiga discolåtar, liksom hissmusik. Visserligen alla helt OK, och helt okända - nota bene - förutom nån reggaeklassiker om "the African race" som jag kände igen, men inget som jag tänker att en medelålders man av den seriösa sorten lyssnar på.
Så. Finns det ett dolt budskap här?
Vad betyder de förlorade A:na, och vad vill han säga med låtarna? Hittar ni fler anomalier i pratet?
Jag som själv har jobbat nära underrättelsetjänst känner mig säker på min sak: Kragh försöker säga något, mellan raderna. Mannen är döende och har länge forskat om rysk och östeuropeisk ekonomi, politik och historia. Klart han vet saker.
Men jag har haft en tuff dag och är inte på humör för att knäcka koder.
F.ö. har jag alltid varit extremt dålig på just koder, specielkt siffror och bokstäver, trots mitt stora intresse för underrättelse och dolda budskap generellt. Jag hatar matte och har aldrig löst ett sudoku - däremot kan jag känna doften av en begraven hund på mils avstånd. Alla har vi olika talanger.
Låttexten "I'm so glad I joined" (the nånting generation) var det som fick poletten att trilla ner för min del. Det kan inte ha varit en slump att han sa Ukrain och kvinn, väldigt tydligt i samma andetag.
Vad tror ni?
__________________
Senast redigerad av Berit85 2026-06-22 kl. 22:05.
Tror du han eller hans familj är kidnappad? Att detta är ett rop på hjälp? Två A kan stå för: Ajudame ahora - hjälp mig nu!
Hmm.... nej men han är ju dödligt sjuk. Han kanske ber om hjälp. Det finns ju en teori om att alla sjukdomar går att bota - beroende på vad man heter i efternamn etc.
Ja. Det blir AA, sedan får man tolka vad AA möjligen står för.
Det kan ju vara flera bokstäver som saknas också. AA var det jag snappade upp. Jag har bara lyssnat i bakgrunden, medan jag jobbade, och insåg först mot programmets slut att det kan vara koder.
Du märkte att jag nämnde LÅTARNA också?? Man kan säga ganska mycket med 10-15 generiska discolåtar om ingenting, som du säkert förstår. Låttitlar, begynnelsebokstav, tema etc. Bara fantasin sätter gränser.
Musiken var bra tycker jag. Han sa nånting klokt: "Ska jag dö så ska jag dö på mina egna villkor. Jag tänker inte låta en sjukdom definiera vem jag är". Mycket insiktsfullt.
Musiken var bra tycker jag. Han sa nånting klokt: "Ska jag dö så ska jag dö på mina egna villkor. Jag tänker inte låta en sjukdom definiera vem jag är". Mycket insiktsfullt.
Offtopic. Jag talar om anomalierna, dvs det som stack ut och gjorde pratet onormalt - inte att låtarna var trevliga eller att han sa några insiktsfulla saker.
Tyckte också att musiken var behaglig, om än lite skvalig och intetsägande. Skönt att höra låtar med ett soft sound som man aldrig någonsin hört förut - men relativt malplace skulle jag äbdå säga, för någon som säger sig älska hiphop och själv varit medlem i nån hiphop-grupp (?). Han spelade inte en enda hiphoplåt.
Offtopic. Jag talar om anomalierna, dvs det som stack ut och gjorde pratet onormalt - inte att låtarna var trevliga eller att han sa några insiktsfulla saker.
Tyckte också att musiken var behaglig, om än lite skvalig och intetsägande. Skönt att höra låtar med ett soft sound som man aldrig någonsin hört förut - men relativt malplace skulle jag äbdå säga, för någon som säger sig älska hiphop och själv varit medlem i nån hiphop-grupp (?). Han spelade inte en enda hiphoplåt.
Bra fångat. Jag tror han i kod refererar till vikten av att svenska och danska myndigheter fortsäyter utveckla TRIDON som stöd till ukrainas Anti-aircraft Artillery system
Bra fångat. Jag tror han i kod refererar till vikten av att svenska och danska myndigheter fortsäyter utveckla TRIDON som stöd till ukrainas Anti-aircraft Artillery system
Tack.
Okej... är fortfarande för mosig i huvudet för att knäcka koder, men - förutsatt att du inte driver med mig - är det bara en kvalificerad gissning eller bygger du det påståendet på något speciellt?
Jag började lyssna en bit in i programmet och visste inte vem som pratade.
Men jag reagerade på hur mekaniskt pratet lät, som att någon verkligen läste innantill.
Lite senare förstod jag att personen ifråga var mycket sjuk, och tog det som en förklaring till det något stela sättet att prata.