Igår, 14:43
Medlem
attack-titans avatar
Hej.
Finns det någon på forumet som har denna laptop, Lenovo Yoga C740? Jag har ett problem med denna laptop som gör att den ger ifrån sig störiga ljud om vartannat. Den fungerar bra i övrigt. Jag misstänker ett problem med fläkten. Jag har plockat isär den och rengjort fläkten med en nål men det räcker tydligen inte. Behövs något annat, t.ex. olja för att få fläkten att fungera?
Tack på förhand. Ursäkta om posten inte föll någon i smaken eller om den var ointressant.
Mvh
Citera
Igår, 14:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mitt tips här är att du använder ren tryckluft. Blås rent försiktigt fläktdelen.

Ren tryckluft finns att köpa på välsorterade elektronikkedjor.
Citera
Igår, 15:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Hej.
Finns det någon på forumet som har denna laptop, Lenovo Yoga C740? Jag har ett problem med denna laptop som gör att den ger ifrån sig störiga ljud om vartannat. Den fungerar bra i övrigt. Jag misstänker ett problem med fläkten. Jag har plockat isär den och rengjort fläkten med en nål men det räcker tydligen inte. Behövs något annat, t.ex. olja för att få fläkten att fungera?
Tack på förhand. Ursäkta om posten inte föll någon i smaken eller om den var ointressant.
Mvh

Utveckla ovan fetade.
Citera
Igår, 15:18
Medlem
Citat:
Hej.
Mvh

Byta fläktar? Jag petade in äkta kinesium-fläktar i min Dell-laptop för snart 2 år sen. Fortfarande ljudlöst.
(Ja, den startar. Ja, fläktarna snurrar med samma effekt som förr.)

Gnissliga, ojämna och utslitna lager i en fläkt "lagar" man inte med lite olja, man möjligen försenar haveriet en smula.
Citera
Igår, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mitt tips här är att du använder ren tryckluft. Blås rent försiktigt fläktdelen.

Ren tryckluft finns att köpa på välsorterade elektronikkedjor.
Håller med!
Citera
Igår, 23:04
Medlem
googlade lite på "Lenovo Yoga C740 fan noise"
finns lite olika svar vad det kan bero på,
Ett alternativ kan vara när den går upp i varv på grund av värmen, att lagret är lite dåligt så att
bladen kan ta i fläktkåpan runt om bladen.
Citera
Idag, 04:58
Medlem
attack-titans avatar
Tackar så mycket för god input, hörni. Tänker.
Citera
Idag, 05:01
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Utveckla ovan fetade.

Det låter väldigt störande. Som ett mellanting mellan ett gnissel och ett jämrande. Plockade isär datorn igår och fläkten snurrar, men ljudet uppkommer likväl. Kanske att jag kan lägga upp en video på fläkten.
Citera
Idag, 06:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det låter väldigt störande. Som ett mellanting mellan ett gnissel och ett jämrande. Plockade isär datorn igår och fläkten snurrar, men ljudet uppkommer likväl. Kanske att jag kan lägga upp en video på fläkten.

Om den inte skaver mot något annat så tror jag samma som i inlägg #4. Dvs byt fläkt.
Citera
Idag, 16:17
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Det låter som en fläkt med ett skuret lager. Datorfläktar på konsumentsidan är rent krimskrams och smäck. De är inte gjorda för att hålla nån längre tid om de går hårt. Jag hade börjat felsökningen där.

Det brukar skrapa eller gnissla. Inte säkert att det sker alltid utan det kan verka normalt men så börjar det leva om när burken fått upp temp och gått varm en stund.

Särskilt grafikkortsfläktar kan vara rent skräp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in