2026-06-22, 14:15
  #13
Avstängd
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Men nu får du ta fram läseboken igen. Bevisbördan ligger hos företaget och således kan tanten ta paketet och kasta åt helvete och hon är inte skyldig dom en ynka spänn!

Onda jävla människor som dessa borde brinna i helvetet! Jag hade lätt blåst skallen av dom med ett avsågat hagelgevär. Utan tvekan

Självklart att bevisbördan ligger hos företaget, vilket jag påpekat.

Men saknade försök till retur av varor mm så är det ju ett starkt bevis på att köparn inte ens försökt returnera skiten.

Man kan absolut slänga bort skiten och hävda att man gjort retur, beror lite på hur företaget krävt att retur ska ske. Spårbar eller ej? Isåfall finns spårningsnummer. Saknas sådant vinner företaget enkelt.
Citera
2026-06-22, 14:31
  #14
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Hon har skickat tillbaka allt påstår hon. Men de säger att det inte har registrerat någon retur.
Hon borde ha skickat ett mail direkt och sagt att hon ville häva detta genom distansköpslagen.
Min mamma är lite förvirrad tyvärr, hon är 77 år och har svårt att komma ihåg vad hon gjort.

Förmodligen har det aldrig skickats nån provprodukt, utan företaget har bara väntat ut ångertiden och sen gått direkt på prenumerationen, som de då hävdar är giltig pga utebliven retur.

Detta hände en bekant till mig. Minns inte namnet på företaget, men det var några norska skojare som sålde ”skönhetspiller”. Typ omöjligt att hitta en returadress också, men efter lite grävande fick jag fram en besöksadress och postade skiten rekommenderat. Mejlade sen spårningsnumret till kundtjänst med tillägget att verksamheten kommer att polisanmälas om fler utskick mottas.

Om det är rätt väg att gå vet jag inte, men vi hörde aldrig av dem igen.
Citera
2026-06-22, 15:17
  #15
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0

Vad är kraven för ett skriftligt avtal som gäller i rätten?

Beställer man online så gäller distansavtalslagen.

Enligt den ska kunden ges information om att kunden har 14 dagars ångerrätt.

Om kunden inte fått sådan information, om 14 dagars kostnadsfri ångerrätt, så har företaget inte uppfyllt sina skyldigheter, och avtalet blir då ogiltigt.

Det är min uppfattning. Läs lagen jag nämnde, samt konsumentköplagen.
Citera
2026-06-22, 15:29
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Man kan absolut slänga bort skiten och hävda att man gjort retur, beror lite på hur företaget krävt att retur ska ske. Spårbar eller ej? Isåfall finns spårningsnummer. Saknas sådant vinner företaget enkelt.
Det här borde dock inte vara kundens ansvar då någon kan beställa nåt i ditt namn och sen sno den fysiska varan från din brevlåda, således har du ingen aning om att nån handlat i ditt namn förens räkningarna börjar rulla in och företaget påstår att du ingått i ett avtal.

Seriösa företag kan dock gardera sig genom att enbart skicka till ombud där du måste legitimera dig för att kunna hämta ut varan, då kan man bevisa att du faktiskt ingått i avtalet.
Citera
2026-06-22, 16:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Beställer man online så gäller distansavtalslagen.

Enligt den ska kunden ges information om att kunden har 14 dagars ångerrätt.

Om kunden inte fått sådan information, om 14 dagars kostnadsfri ångerrätt, så har företaget inte uppfyllt sina skyldigheter, och avtalet blir då ogiltigt.

Det är min uppfattning. Läs lagen jag nämnde, samt konsumentköplagen.

Din uppfattning är fel.
Avtalet blir inte ogiltigt, det som sker är att om inte korrekt information lämnas om ångerrätt så förlängs ångerrätten till 1år(läggs till på de 14dagarna, blir alltså 1år 14dagar).
Citera
2026-06-22, 20:42
  #18
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Förmodligen har det aldrig skickats nån provprodukt, utan företaget har bara väntat ut ångertiden och sen gått direkt på prenumerationen, som de då hävdar är giltig pga utebliven retur.

Detta hände en bekant till mig. Minns inte namnet på företaget, men det var några norska skojare som sålde ”skönhetspiller”. Typ omöjligt att hitta en returadress också, men efter lite grävande fick jag fram en besöksadress och postade skiten rekommenderat. Mejlade sen spårningsnumret till kundtjänst med tillägget att verksamheten kommer att polisanmälas om fler utskick mottas.

Om det är rätt väg att gå vet jag inte, men vi hörde aldrig av dem igen.

Ja detta är också ett norskt företag. Jävla mycket scammers i norge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in