2026-06-22, 13:20
Medlem
Xer0s avatar
Min mamma har beställt nån produkt som heter "easeFormula" på nätet.
Och enligt denna leverantör så har hon då ingått ett abonemang hos dem pga att hon inte skickat tillbaka provprodukten. Abonemanget löper inte så länge, men dock 4 månader.

Jag undrar om det är tillräckligt att ha fyllt i ett forumär på webben för att ingå ett avtal?
Det kan ju vara vem som helst som har fyllt i detta egentligen.

Borde det inte krävas minst signatur eller signering med bankid för att ingå ett skriftligt avtal, eller är det rent juridiskt inte så? Muntligt avtal kan det ju inte bli fråga om eftersom detta skett skriftligen.

Vad är kraven för ett skriftligt avtal som gäller i rätten?
Citera
2026-06-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Min mamma har beställt nån produkt som heter "easeFormula" på nätet.

Ja, då har hon ingått avtalet. Du får istället hävda att hon inte har beställt något om.du ska få det till att inget avtal har ingåtts.
Citera
2026-06-22, 13:26
Medlem
Gingers avatar
Du har helt rätt. Hota med polisanmälan direkt och betala inte en jävla spänn.

Säg också att passar dom inte sig så blir det hembesök av herr och fru krossaknäskålinen
Citera
2026-06-22, 13:27
Avstängd
Connykrims avatar
Ja det räcker som avtal.

Om din mamma bestrider att hon beställt produkten eller ingått abonnemanget, är det normalt företaget som måste kunna visa att ett avtal faktiskt har träffats.

Detta göra väl säkert genom ip o annat skit
Citera
2026-06-22, 13:30
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Ja det räcker som avtal.

Om din mamma bestrider att hon beställt produkten eller ingått abonnemanget, är det normalt företaget som måste kunna visa att ett avtal faktiskt har träffats.

Hur skall de kunna spåra ip-numret till henne?
Citera
2026-06-22, 13:31
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ja det räcker som avtal.

Hur vet dom vilken IP hon har?
Men fan vad bra, jag kommer fan gå och sätta mig på stationen och beställa denhär tjänsten till alla jag hatar på fejan. Känns ju som guld att man kan ingå ett avtal genom att bara skicka ett email formulär lixom.
Citera
2026-06-22, 13:33
Avstängd
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Hur skall de kunna spåra ip-numret till henne?

Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Hur vet dom vilken IP hon har?
Men fan vad bra, jag kommer fan gå och sätta mig på stationen och beställa denhär tjänsten till alla jag hatar på fejan. Känns ju som guld att man kan ingå ett avtal genom att bara skicka ett email formulär lixom.

De ser vart den beställdes från
Är ärendet i rätten så får de fram hennes också såklart.

Finns även andra faktorer - har hont använt prylarna? Ej skickat tillbaka mm?
Citera
2026-06-22, 13:34
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ja det räcker som avtal.

Du får nog gå ett varv till i särskolan

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/abonnemangsfallor-gratisvaror-och-provpaket/

Hon har inte medvetet ingått avtal om något och därmed är företaget bluff. Hade du kunnat läsa mer än ett spädbarn så hade du läst att företaget satt denna olagliga strategi i spel och därmed lurat massa folk
Senast redigerad av Ginger 2026-06-22 kl. 13:44.
Citera
2026-06-22, 13:36
Medlem
Xer0s avatar
Citat:

Hon har skickat tillbaka allt påstår hon. Men de säger att det inte har registrerat någon retur.
Hon borde ha skickat ett mail direkt och sagt att hon ville häva detta genom distansköpslagen.
Min mamma är lite förvirrad tyvärr, hon är 77 år och har svårt att komma ihåg vad hon gjort.
Citera
2026-06-22, 13:37
Medlem
tnems avatar
Citat:

Under vilken brottsrubriceringen hade du tänkt?
Ett civilrättsligt mål lär inte få ut vem som haft ip:et.
Citera
2026-06-22, 13:52
Avstängd
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Du får nog gå ett varv till i särskolan

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/abonnemangsfallor-gratisvaror-och-provpaket/

Gör det själv - hon har medvetet beställt prylarna. Står det tydligt att man ingår i en prenumeration så är det korrekt av företaget.

Hon har inte medvetet ingått avtal om något och därmed är företaget bluff. Hade du kunnat läsa mer än ett spädbarn så hade du läst att företaget satt denna olagliga strategi i spel och därmed lurat massa folk

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Under vilken brottsrubriceringen hade du tänkt?
Ett civilrättsligt mål lär inte få ut vem som haft ip:et.

Det har hänt - googla.

Säger inte att företaget har rätt - de är svin som lurar äldre men det är svårt om man själv behållt prylarna mm.
Citera
2026-06-22, 14:09
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Det har hänt - googla.

Säger inte att företaget har rätt - de är svin som lurar äldre men det är svårt om man själv behållt prylarna mm.

Men nu får du ta fram läseboken igen. Bevisbördan ligger hos företaget och således kan tanten ta paketet och kasta åt helvete och hon är inte skyldig dom en ynka spänn!

Onda jävla människor som dessa borde brinna i helvetet! Jag hade lätt blåst skallen av dom med ett avsågat hagelgevär. Utan tvekan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in