2026-06-26, 10:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Gäller såklart inte PRIVAT personer, men FÖRETAG går under helt andra regler.
Vad är det folk inte förstår?
Företag kan inte säga/skriva en sak och göra en annan, menar du att ICA ska ta 50kr för mjölken fast dom skrivit att den kostar 20kr sen när du protesterar så sänker dom den till först 30kr sen till 20kr om du fortsätter protestera?
Dock så tog någon upp att det stod att 1000:- /g gällde vid 200+ gram och för 10g så var det 299:- /g så ja då har dom skrivit det, men såklart så visar dom säkert i alla anonnser och stort på sidan "1000:- per gram för ert guld" vilket är det folket ser men om det sen står skrivit i det finstilta så går det faktiskt inte att säga så mycket, dock att dom håller på att höja ersättningen så fort kunder säger nej, ja det är lite fult
Nej, påståendet att "kvinnor betalar mer än män för allt som har med bilar att göra" gäller naturligtvis både nya och begagnade bilar som köps eller säljs av stora företag. Bilar och guldföremål är begagnade föremål och har inget fast värde och därför kan en köpare föreslå vilket pris som helst beroende på förutsättningarna t.ex om det är en kvinna som säljer.

Naturligtvis på samma sätt med helt nya bilar och nya guldföremål. En guldbutik kan ta 10.000 kr för ett halsband som en annan tar 5000 kr för. Det är inte att ljuga eller bedrägeri. Det är kunden som får göra research innan han köper. Vi har fri prissättning i Sverige.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-26 kl. 10:44.
Citera
2026-06-26, 10:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kan ju vara nöjda med att det funkar. Sedan inte veta om att de blivit ordentligt blåsta. Folk som ärvt några guldsmycken och skickat in och fått 10000 på direkten. Är nöjda för de inte om att värdet var 40000...

Det blir skillnaden där hur mycket lägre du får = hur hög vinst företaget gör som Guldbrev verkar vara absurda med. Mycket beroende på att folk kommer inte ha koll på värdet.
Jo men det du beskriver nu är ju "det vanliga livet" och det händer aldrig någonsin att alla ger dig det lägsta priset när du köper och det högsta priset när du säljer. Det är ju vinsten som är själva triggern för absolut allt som händer i världen och vi ska vara glada för den. Annars hade gamla guldklockor ruttnat längst ner i byrålådor.
Citera
2026-06-27, 12:37
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Är det inte så affärer går till? Han ger de ett bud och tackar du ja så säljer du guldet.
Varför skulle han ge ett bud som som får han att gå minus?
Ja, dom är ju tydliga med det i sin reklamlåt när de sjunger "Vi betalar 20% av marknadsvärdet, guldbrev punkt se"
Citera
2026-06-28, 15:00
Medlem
godboys avatar
Jag kan bara inte begripa att man hystar i sitt (ärvda) guld i en Jiffypåse och skickar det till ett företag som påstår sig ge bra betalt. Folk gör givetvis vad de vill, men jag hade föredragit att gå till en fysik guldhandlare och göra affären där i så fall. Men det är klart, är man desperat så kanske man tar chansen och det vet ju dessa företag.

Trustpilot och Google recensioner eller andra tjänster ska man ta med en extrem nypa salt.
Citera
2026-06-30, 01:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Jag sålde guld till ett företag [inte Guldbrev] för några månader sedan. Jag hade ungefär ett hum om vad jag skulle få. Testade först hos ett företag som gav mig ett bud på ungefär 50 procent jämfört med vad jag tänkt mig. De höjde inte när jag tackade nej. Väntade en månad och träffade ett annat företag som direkt gav mig 10 procent över vad jag uppskattade som att jag maximalt skulle kunna få. Sålde och fick glatt överraskad pengarna direkt in på kontot.

Jag vill inte göra reklam för det företaget eftersom det skulle uppfattas som att jag har något samröre med dem, vilket jag inte har med någon i guldbranschen. Vad jag kunde konstatera är att det verkar finnas både mindre och mer pålitliga aktörer. Det är ju i slutänden ändå det egna ansvaret som gäller. Säljer man till för lågt pris får man skylla sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in