2026-06-24, 10:08
Medlem
Detta hände mig för flera år sedan. Läste att de skulle ge typ 400 kr grammet för 18k (längesedan)

Vägde upp allt på en riktigt bra våg o multiplicerade och kom fram till en summa.

Sen fick jag ett SMS "Nu har vi värderat ditt guld, yada, yada och du får 5000 kr! "

Detta var 1800 kr mindre än vad jag hade räknat ut utifrån det utlovade priset i annonsen och då hade även priset gått upp något.
Jag accepterade inte budet och då höjde de plötsligt utan att ge skäl till varför de hade bjudit så dåligt innan.
Jag valde då att inte acceptera detta utan begärde att de skickade tillbaka påsen. Efter många om och men så kom mitt guld tillbaka efter ca 2 veckor.

Jag gick till en seriös gulduppköpare som betalade exakt det som de har sagt på nätet.

Det är skillnad på när du ska sälja en bil eller annat begagnat. Guld är guld och betalar man per gram så är det det som ska gälla. Anser att Guldbrev är några riktiga bedragare som borde förbjudas hålla på med sina systematiska bedrägerier.
Citera
2026-06-24, 10:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Så Guldbrev har 95% nöjda kunder för att du vet det?
Från trustpilot vet jag att nästan alla, säkert mer än 95%, av guldbrevs kunder är nöjda eller åtminstone inte onöjda. Hade det ens funnits 1 på 100 riktigt missnöjd kund hade det kryllat med dåliga omdömen på trustpilot.
Citera
2026-06-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Från trustpilot vet jag att nästan alla, säkert mer än 95%, av guldbrevs kunder är nöjda eller åtminstone inte onöjda. Hade det ens funnits 1 på 100 riktigt missnöjd kund hade det kryllat med dåliga omdömen på trustpilot.

Okej, så ca 800 (av 8180) som ger 1 stjärna tycker du inte är nåt konstigt.
De flesta som gett omdömen innan artikeln skrevs, och de säger samma sak:

Tomas
25 mars 2026
Citat:
Tänkte dela och varna andra om min kontakt med guldbrev.se. Guldbrevs hemsida skryter om höga priser på guld 2026.03.25 1020kr per 18k g. Jag ringer kundtjänst och får veta att de betalar ca 650kr för 18k jämfört med tex diamantbrev är det en usel pris.
För att få 1020kr gäller minimum 200g guld. Och då visar det sig att guldbrevs försäkring gäller endast för 10000kr per brev, mycket märkligt.
Vill ni sälja till guldbrev så läs på ordentligt först eller skicka till diamantbrev för bättre betalt och ok försäkring.
Jag sålde INTE mina 110 gram till guldbrev, för krångligt att klippa av kedjor och dela upp i småpåsar. Tjänade också över 20000kr på att gå till ett annat företag.

Vilket också var det jag skrev i mitt första inlägg... för att få bra pris krävs mer än vad deras försäkring täcker.

Ali Rajab
Uppdaterad 17 mars 2026

Citat:
Skamlösa värderingar på guldet hos Guldbrev.se, 18k guld hos Guldbrev hamnar på 300 SEK per gram trots att det står att priset på deras hemsida, ligger mellan 650-1000 SEK för 18k guld per gram!
Priserna på hemsidan stämmer inte alls!

Ferdinand Ohrn
6 mars
Citat:
Extremt dåligt, när man skickar in guldet betal är de bara 30% jämfört med till exempel diamantbrev

Emil
6 mars 2026

Citat:
Ja kände mig lurad. Vart mycket lägre pris än vad som först kommunicerades och dum som ja var klickade jag ok.

Eva
5 mars 2026

Citat:
Helt sinnessjukt dom erbjuder 7000 kr MINDRE än vad du får om du belönar dina smycken. Jag har kollat guldexperterna och pantit där skulle jag få ca 20000 mer än hos guld brev utan dolda avgifter. SNÄLLA gå inte på GULDBREV DOM LURAR RÖVEN AV ER.

Linda Rååd
26 feb.

Citat:
Jag tyckte det var ett oseriöst företag. Värderade 18 k guld till 8 karat. Jag blev mycket besviken över värderingen och när jag ville ha tillbaka mitt guld höjde de värderingen till det dubbla. Vilket seriöst förteg gör så? Jag krävde tillbaka mitt guld. Sen står det inte tydligt någonstans att du inte får marknadspriset om du skickar in guld under 200g. Skicka aldrig ditt guld hit!!

Maria Adela Glamsare
25 feb
Citat:
Skickade in ca 28g 18k guld. Det högsta guldpriset för detta var enl hemsidan 1044kr/g. Erbjudandet jag fick var 9997kr, alltså ca 1/3 av detta pris. Jag bad dem skicka tillbaka mitt guld. Helt plötsligt kunde de erbjuda 24749kr!! Hade jag inte varit uppmärksam så hade de blåst mig påca 15000kr!!
Så VARNING!! Kolla noga det erbjudande du får!

Men du tycker detta bara är gnäll från några enstaka gnällspikar? (dessutom bara en månad jag klippt här)
Jag kan ju jämföra med Diamantbrev, som på 3245 omdömen har 95% 5-stjärnor, och mindre än 1% 1-stjärna.
Är det inte konstigt?
Citera
2026-06-24, 12:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Okej, så ca 800 (av 8180) som ger 1 stjärna tycker du inte är nåt konstigt.
De flesta som gett omdömen innan artikeln skrevs, och de säger samma sak:

Tomas
25 mars 2026

Vilket också var det jag skrev i mitt första inlägg... för att få bra pris krävs mer än vad deras försäkring täcker.

Ali Rajab
Uppdaterad 17 mars 2026

Ferdinand Ohrn
6 mars

Emil
6 mars 2026

Eva
5 mars 2026

Linda Rååd
26 feb.

Maria Adela Glamsare
25 feb

Men du tycker detta bara är gnäll från några enstaka gnällspikar? (dessutom bara en månad jag klippt här)
Jag kan ju jämföra med Diamantbrev, som på 3245 omdömen har 95% 5-stjärnor, och mindre än 1% 1-stjärna.
Är det inte konstigt?
Du fattar inte den underliga proportionaliteten på trustpilot, som är en värdelös tjänst. Nästan igen nöjd kund skriver där. Nästan alla totalt missnöjda kunder skriver där. Proportionerna ger en falsk bild av företaget.

Som jag redan skrivit så har IKEA 1.8 i betyg. Vi pratar Sverige största varuhus här. Jag skulle säga baserat på min erfarenhet att IKEA har nästan bara nöjda kunder och hade detta varit traderas betyg, som bygger på att alla kunder skriver betyg inte bara missnöjda, så hade IKEA haft 4.6 eller 4.7.

Detta är i själva verket trustpilots affärside: att så många negativa betyg kommer in att de kan sälja ett paket till företaget för att korrigera det.

Så, trustpilot visar att guldbrev har nöjda kunder och att det är ett välskött företag.
Citera
2026-06-24, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaJavlaTragist123
Till er som försvarar guldbrev, tycker ni lika om försäljare som riktar in sig på pensionärer och säljer produkter/abonnemang till ockerpriser eftersom dom vet att äldre generellt är enklare att "lura"?

Nu brukar ju dessa försäljare förvisso rikta in sig på telefonförsäljning, men jag tycker man kan likställa det ändå med tanke på att guldbrev marknadsför sig rätt så aggressivt via reklam.

Tänker mig att många äldre säljer guld för att dryga ut sin pension, och dessa har ofta dålig koll på guldpriser och dålig/ingen dator/smartphonevana och således inte har ett enkelt sätt att kolla upp guldpriser. Så dom litar helt enkelt på att det är ett rimligt erbjudande dom får.

Om vi inte ska reglera hur mycket marginal ett företag får ha mot en privatperson så borde vi åtminstone kräva att företag som riktar in sig på att köpa metaller av privatpersoner måste tydligt ange vilken % av marknadspriset deras erbjudande ligger på.

Ska vi seriöst fortsätta låtsas som att dagens pensionärer inte levt med datorer i 30 år och hänger på sociala medier, närtforum och kränger gamla samlarprylar på tradera?

Stereotypen att pensionärer inte har koll på datorer och inte ved vad google är slutade vara aktuell för 20 år sedan. Man kan absolut tycka att det är omoraliskt att rikta in sig på folk som kanske är mer benägna att sälja en vara för underpris, men vi måste absolut sluta behandla dagens pensionärer som teknikinvalida småbarn för den stereotypen funkar inte.
Citera
2026-06-24, 15:22
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Nej, då är man tydligen en skicklig affärsman enligt pöbeln här. Fyfan vad Sverige har gått ner sig.
Ja, lyckas man lura gamla och svaga så är man en bra affärsman enligt Flashback.

Blattarna som sitter på Malta och övertalar svenska pensionärer över telefon att föra över sina livsbesparingar är ju bara bra affärsmän dom också.
Citera
2026-06-24, 15:52
Medlem
Enbolots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsnarkoman
Skraptest går att lura med en tjock plätering, därav densitetstest. Volfram går att fylla med och har samma densitet som finguld, det stämmer, men det gäller bara tackor eftersom man inte gör smycken i 24K. Det är därför en mycket bra idé att få sina smycken densitetstestade om man inte vet ifall man faktiskt fått det man köpt, inte kan se eller inte litar på stämplarna. Du ska självklart inte bara densitetstesta, utan vill generellt sett också helst skraptesta eller XRF-testa smycken, alternativt borra och XRF-testa om det handlar om tackor med finguld.
Jo tack, RFX-testa!!? Jag kollade upp vad en handhållen RFX testare kostar, i klass med en bättre begagnad bil. Har under alla mina år i branchen aldrig stött på någon guldsmed eller handlare sim haft en RFX-testare. Man testar med syra, enkelt, billigt och pålitligt.
Citera
2026-06-24, 16:34
Medlem
Enbolots avatar
Citat:
De har väl en trollfabrik, de som alla andra ljusskygga typer.
Citera
2026-06-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Ska vi seriöst fortsätta låtsas som att dagens pensionärer inte levt med datorer i 30 år och hänger på sociala medier, närtforum och kränger gamla samlarprylar på tradera?

Stereotypen att pensionärer inte har koll på datorer och inte ved vad google är slutade vara aktuell för 20 år sedan. Man kan absolut tycka att det är omoraliskt att rikta in sig på folk som kanske är mer benägna att sälja en vara för underpris, men vi måste absolut sluta behandla dagens pensionärer som teknikinvalida småbarn för den stereotypen funkar inte.

Jag vet pensionärer personligen som i princip aldrig har använt en dator eller smarttelefon. Tänker du på "nyblivna" pensionärer så stämmer nog det du säger.
Senast redigerad av SaJavlaTragist123 2026-06-24 kl. 22:17.
Citera
2026-06-25, 19:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Kan ju vara nöjda med att det funkar. Sedan inte veta om att de blivit ordentligt blåsta. Folk som ärvt några guldsmycken och skickat in och fått 10000 på direkten. Är nöjda för de inte om att värdet var 40000...

Det blir skillnaden där hur mycket lägre du får = hur hög vinst företaget gör som Guldbrev verkar vara absurda med. Mycket beroende på att folk kommer inte ha koll på värdet.
Citera
2026-06-25, 21:36
Medlem
Citat:
Så det borde vara brottsligt att annonsera ut sin bil lite för dyrt? Och sedan är det brottsligt att pruta?

Vissa förstår inte pengar.

Det är en helt normal affärside att prova ett lågt pris först, de som har bråttom att sälja får acceptera att någon tar lite betalt för servicen att slippa prata priser.

T.ex hatar kvinnor att prata priser. Det vet alla bilhandlare så de tar mer betalt av kvinnor. I själva verket betalar kvinnor mer äm män för ALLT som har med bilen att göra:
https://www.nasdaq.com/articles/new-data-reveals-that-car-ownership-costs-women-up-to-%247800-more-than-men

När jag tänker efter så är jag rätt säker på att guldbrevs affärside är att tjäna mer på just kvinnor. Kanske de t.o.m. medvetet erbjuder mindre pengar till ett kvinnligt namn. Det är inget fel med det. Det är säkert oftast kvinnor som säljer guld så extra bra vinst för guldbrev.
Gäller såklart inte PRIVAT personer, men FÖRETAG går under helt andra regler.
Vad är det folk inte förstår?
Företag kan inte säga/skriva en sak och göra en annan, menar du att ICA ska ta 50kr för mjölken fast dom skrivit att den kostar 20kr sen när du protesterar så sänker dom den till först 30kr sen till 20kr om du fortsätter protestera?
Dock så tog någon upp att det stod att 1000:- /g gällde vid 200+ gram och för 10g så var det 299:- /g så ja då har dom skrivit det, men såklart så visar dom säkert i alla anonnser och stort på sidan "1000:- per gram för ert guld" vilket är det folket ser men om det sen står skrivit i det finstilta så går det faktiskt inte att säga så mycket, dock att dom håller på att höja ersättningen så fort kunder säger nej, ja det är lite fult
Citera
2026-06-25, 23:42
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
https://www.sverigesradio.se/artikel/kunder-larmar-om-guldbrevs-metoder-erbjuder-laga-bud
Granskning av SR.

Låter helt sjukt!
Vad vet vi om företaget Guldbrev?
Vad vet vi om företagets VD Robert Per Magnus Nyberg?

Är det inte så affärer går till? Han ger de ett bud och tackar du ja så säljer du guldet.
Varför skulle han ge ett bud som som får han att gå minus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in