2026-06-21, 12:33
  #1
Medlem
Hej!
Blev sugen på att skaffa C kort privat. Har kört bil över 11 år, både yrkesmässigt och privat, nog långt över 100000 mil över hela Sverige. Har också kört lätta lastbilar 2 år tidigare hos Dagab och ICA i Stockholm. Aldrig fått trafikböter eller nått. Om det spelar roll så har jag också mc A kort.

Är det möjligt att fixa C-kortets körprov på tre lektioner? För mig känns det som lätt lastbil men större, borde inte vara så mycket svårare. Jag kommer förbereda mig med allt annat material på nätet med, youtube osv.

Tanken är att göra klart teori och annat. Sen tar jag två körlektioner. Sen en körlektion och lån av lastbil till Trafikverket på Västerhaninge. Tänkte ta automat lastbil då jag redan har manuell B kort.

Hur många lektioner tog du? Saker att tänka extra mycket på jämfört med B körprov?
Citera
2026-06-21, 12:40
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Du kan ta det på 0 lektioner. Det är ju uppkörning som gäller.

Men snälla ta det! Själv missade man chansen när man var ung. Om du har ett C-kort kommer väldigt mycket mera vara öppet för dig. Hade kört tung lastbil med extra intyg farlig last under militärtjänst bara en kurs godkänd att få detta civilt. Men den skippade man..
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2026-06-21 kl. 12:43.
Citera
2026-06-21, 13:46
  #3
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har du en dator, behöver inte vara någon värsting) och kanske kan låna en ratt till denna från någon så kan du köpa Eurotruck simulator för att få känslan av placering av lastbil mm.
Finns även en mindre körskola i detta spel där man ska genomföra vissa tester.

Givetvis blir du inte en fullfjädrad lastbilschaufför men skulle säga att det kommer hjälpa dig en bit på väg.
Citera
2026-06-21, 14:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Hej!
Blev sugen på att skaffa C kort privat. Har kört bil över 11 år, både yrkesmässigt och privat, nog långt över 100000 mil över hela Sverige. Har också kört lätta lastbilar 2 år tidigare hos Dagab och ICA i Stockholm. Aldrig fått trafikböter eller nått. Om det spelar roll så har jag också mc A kort.

Är det möjligt att fixa C-kortets körprov på tre lektioner? För mig känns det som lätt lastbil men större, borde inte vara så mycket svårare. Jag kommer förbereda mig med allt annat material på nätet med, youtube osv.

Tanken är att göra klart teori och annat. Sen tar jag två körlektioner. Sen en körlektion och lån av lastbil till Trafikverket på Västerhaninge. Tänkte ta automat lastbil då jag redan har manuell B kort.

Hur många lektioner tog du? Saker att tänka extra mycket på jämfört med B körprov?
Jag har själv lastbilskörkort och har jobbat med det tidigare. Om du ska ta lastbilskort är det en enorm skillnad på om du tar för automat eller så att du får köra manuell lastbil också. Att växla på en manuell lastbil med split samt hög- och lågväxel, och att lära sig hoppa över växlar beroende på hur tungt lastad bilen är, är en helt annan grej. För manuell lastbil räcker det inte alls med tre lektioner.

Ska du bara ta för automat så är det sjukt enkelt. Däremot, även om du har kört lätt lastbil tidigare, så är det en helt annan grej med bromsarna eftersom det är tryckluftsbromsar. De tar på ett helt annat sätt än bromsar i bilar och lätta lastbilar. Sätter du dig i en lastbil och bromsar som du gör i en vanlig bil, kommer du att flyga in i vindrutan eller ratten. Sen sitter du annorlunda, svängradien är helt annorlunda.

Jag tror oavsett att du kommer behöva mer än tre lektioner. Idag tar dock de flesta bara automatkort för lastbil ändå, men jag tog för manuell. Det är faktiskt väldigt roligt att köra manuell lastbil.

Edit: Såg just att man faktiskt får köra manuell lastbil om man har manuellt B-körkort. Jag trodde inte det först eftersom det är en helt annan grej att växla en lastbil, men det beror ju helt på vilken modell man kör.
__________________
Senast redigerad av Vikingtraveler 2026-06-21 kl. 14:57.
Citera
2026-06-21, 15:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Jag har själv lastbilskörkort och har jobbat med det tidigare. Om du ska ta lastbilskort är det en enorm skillnad på om du tar för automat eller så att du får köra manuell lastbil också. Att växla på en manuell lastbil med split samt hög- och lågväxel, och att lära sig hoppa över växlar beroende på hur tungt lastad bilen är, är en helt annan grej. För manuell lastbil räcker det inte alls med tre lektioner.
Har du manuellt B-körkort så får du köra manuell lastbil när du kör upp med automatväxlad lastbil.
Finns det ens körskolor som har manuella lastbilar?

Citat:
..., så är det en helt annan grej med bromsarna eftersom det är tryckluftsbromsar. De tar på ett helt annat sätt än bromsar i bilar och lätta lastbilar.
Det är ingen skillnad på bromsar i lastbil och personbil. Här du kört en lastbil tillverkad efter 1978?
Citera
2026-06-21, 15:29
  #6
Medlem
karlgunnars avatar
Är du skillad och läser på före så varför inte, köra lastbil är inte svårt men du måste lära dig teorin och det är ju en muntlig kunskapskontroll vid uppkörningen.
Citera
2026-06-21, 15:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du kan ta det på 0 lektioner. Det är ju uppkörning som gäller.

Men snälla ta det! Själv missade man chansen när man var ung. Om du har ett C-kort kommer väldigt mycket mera vara öppet för dig. Hade kört tung lastbil med extra intyg farlig last under militärtjänst bara en kurs godkänd att få detta civilt. Men den skippade man..

Menar du att det var så enkelt att köra lastbil? Känner ändå att jag behöver minst 3 lektioner för att kunna säkerhetskontroll och vänja mig lite med placering, broms och gas så jag inte verkar som en total nybörjare på provet.
Citera
2026-06-21, 15:36
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Menar du att det var så enkelt att köra lastbil? Känner ändå att jag behöver minst 3 lektioner för att kunna säkerhetskontroll och vänja mig lite med placering, broms och gas så jag inte verkar som en total nybörjare på provet.

Nja hade ju kört det i månader. Det sjuka var ju ok hade B men blev direkt placerad att köra tung lastbil. Sedan var det skogsväg. Det var rally med lastbil...

Detta med farlig last. Var liksom en kurs på 30 minuter. Som bara jämförelse. Jag har cert för kustskeppare. Det är en utbildning idag på ett halvår, fick den på en kvart.
Citera
2026-06-21, 15:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Har du manuellt B-körkort så får du köra manuell lastbil när du kör upp med automatväxlad lastbil.
Finns det ens körskolor som har manuella lastbilar?


Det är ingen skillnad på bromsar i lastbil och personbil. Här du kört en lastbil tillverkad efter 1978?
Sätter du en vanlig personbilsförare i en lastbil och ber denne bromsa som vanligt så blir det katastrof direkt. För det första har du en inbyggd fördröjning eftersom luften måste färdas genom långa ledningar innan bromsen tar. En ovand förare trycker på pedalen, tror att inget händer, och trycker därför mycket hårdare.

Till skillnad från en bil där du doserar med ren muskelkraft så fungerar lastbilspedalen som en precisionsventil för lufttryck. När luften väl når fram och du har tryckt för hårt så tvärnitar hela skiten så att varningsblinkersna går igång och lasten flyger fram i hytten.

Börjar du dessutom "pumpbromsa" som folk gör i personbilar så tömmer du lufttankarna snabbare än kompressorn hinner bygga upp trycket igen. Vet du vad som händer när trycket sjunker för lågt? Då löser spärrventilen ut och fjäderbromsen slår till automatiskt. Då blir det tvärstopp mitt på vägen helt utan förvarning.

Årsmodellen har ingenting med saken att göra, fysiken och systemet är exakt likadant idag. Tryckluft kräver en helt annan planering och teknik än din gamla Volvo V70.

Ja, angående att ta körkort för automat på lastbil så var det mitt misstag. Jag trodde inte att man fick köra manuell lastbil om man kört upp med automat, eftersom det är så stor skillnad mot en bil. Jag tog mitt C-kort för ca 10 år sedan. Gjorde det på gymnasiet och de hade manuella lastbilar just för att vi skulle få lära oss att köra manuellt.
Citera
2026-06-21, 16:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Jag har själv lastbilskörkort och har jobbat med det tidigare. Om du ska ta lastbilskort är det en enorm skillnad på om du tar för automat eller så att du får köra manuell lastbil också. Att växla på en manuell lastbil med split samt hög- och lågväxel, och att lära sig hoppa över växlar beroende på hur tungt lastad bilen är, är en helt annan grej. För manuell lastbil räcker det inte alls med tre lektioner.

Ska du bara ta för automat så är det sjukt enkelt. Däremot, även om du har kört lätt lastbil tidigare, så är det en helt annan grej med bromsarna eftersom det är tryckluftsbromsar. De tar på ett helt annat sätt än bromsar i bilar och lätta lastbilar. Sätter du dig i en lastbil och bromsar som du gör i en vanlig bil, kommer du att flyga in i vindrutan eller ratten. Sen sitter du annorlunda, svängradien är helt annorlunda.

Jag tror oavsett att du kommer behöva mer än tre lektioner. Idag tar dock de flesta bara automatkort för lastbil ändå, men jag tog för manuell. Det är faktiskt väldigt roligt att köra manuell lastbil.

Edit: Såg just att man faktiskt får köra manuell lastbil om man har manuellt B-körkort. Jag trodde inte det först eftersom det är en helt annan grej att växla en lastbil, men det beror ju helt på vilken modell man kör.

Jaha, kan tänka mig manuellt skulle försvåra provet ganska mycket isåfall. Kommer knappt ihåg hur man ens kör manuell bil, många år sen jag kört manuell låda. Men som tur trafikverket nöjer sig med manuell B kort för att köra manuella lastbilar. Men hur vanligt är det med manuella lastbilar? Har körskolor automat lastbilar att låna till körprovet? Vill såklart inte göra det svårare för mig. Hos ICA och Dagab hade vi bara automat lätta lastbilar, vet inte vad C och CE killarna hade för växellåda då, de såg ner på oss så det blev inte mycket snack med dem haha. Vi hade en eller två manuella lätta lastbilar men användes nästan aldrig.
Citera
2026-06-21, 16:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Jaha, kan tänka mig manuellt skulle försvåra provet ganska mycket isåfall. Kommer knappt ihåg hur man ens kör manuell bil, många år sen jag kört manuell låda. Men som tur trafikverket nöjer sig med manuell B kort för att köra manuella lastbilar. Men hur vanligt är det med manuella lastbilar? Har körskolor automat lastbilar att låna till körprovet? Vill såklart inte göra det svårare för mig. Hos ICA och Dagab hade vi bara automat lätta lastbilar, vet inte vad C och CE killarna hade för växellåda då, de såg ner på oss så det blev inte mycket snack med dem haha. Vi hade en eller två manuella lätta lastbilar men användes nästan aldrig.
Det tillverkas i stort sett inga manuella lastbilar idag, om det inte är på specialbeställning inom vissa nischer. Det handlar väl främst om extrem tungtransport (trailerdragare för hundratals ton), specialbyggda kranbilar eller vissa bilar som går inom gruv- och anläggningsindustrin där man vill ha stenhård mekanisk kontroll i extrema backar.

När jag körde lastbil jobbade jag på lite olika åkerier och där fick jag köra manuellt ibland. Däremot var det inget hinder för dem som endast kunde köra automat, för åkerierna hade automatlastbilar också. Men det är nog ingenting du behöver vara orolig för. Du kommer troligen aldrig att behöva köra en manuell lastbil, lite beroende på vilken bransch du vill jobba i förstås.
Citera
2026-06-21, 18:33
  #12
Medlem
En sak till ang YKB. Hittat en utbildare, ykbdistans, som tar bara 19000 kr för YKB grundutbildning. Men det står under att utöver 130h teori krävs det också 10h körträning på 1300kr/t. Är det vanligt att utbildare delar priset så här? Det var lockande när man läst bara 19000 kr, men sen verkar det som man måste betala 13000 kr mer för att fixa klart YKB. Då undrar jag också om körträning kan funka som övningskörning? Då får jag isåfall skippa ta körlektioner och bara ta en körlektion och lån av lastbil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in