Citat:
Ursprungligen postat av
Opuskrokus
Har du manuellt B-körkort så får du köra manuell lastbil när du kör upp med automatväxlad lastbil.
Finns det ens körskolor som har manuella lastbilar?
Det är ingen skillnad på bromsar i lastbil och personbil. Här du kört en lastbil tillverkad efter 1978?
Sätter du en vanlig personbilsförare i en lastbil och ber denne bromsa som vanligt så blir det katastrof direkt. För det första har du en inbyggd fördröjning eftersom luften måste färdas genom långa ledningar innan bromsen tar. En ovand förare trycker på pedalen, tror att inget händer, och trycker därför mycket hårdare.
Till skillnad från en bil där du doserar med ren muskelkraft så fungerar lastbilspedalen som en precisionsventil för lufttryck. När luften väl når fram och du har tryckt för hårt så tvärnitar hela skiten så att varningsblinkersna går igång och lasten flyger fram i hytten.
Börjar du dessutom "pumpbromsa" som folk gör i personbilar så tömmer du lufttankarna snabbare än kompressorn hinner bygga upp trycket igen. Vet du vad som händer när trycket sjunker för lågt? Då löser spärrventilen ut och fjäderbromsen slår till automatiskt. Då blir det tvärstopp mitt på vägen helt utan förvarning.
Årsmodellen har ingenting med saken att göra, fysiken och systemet är exakt likadant idag. Tryckluft kräver en helt annan planering och teknik än din gamla Volvo V70.
Ja, angående att ta körkort för automat på lastbil så var det mitt misstag. Jag trodde inte att man fick köra manuell lastbil om man kört upp med automat, eftersom det är så stor skillnad mot en bil. Jag tog mitt C-kort för ca 10 år sedan. Gjorde det på gymnasiet och de hade manuella lastbilar just för att vi skulle få lära oss att köra manuellt.