Citat:
Ursprungligen postat av
EmilenL
Du kan nog avvakta. Du har gjort det du behöver göra, dvs. meddelat säljaren att du utövar ångerrätten samt meddelat Klarna att betalningen givetvis ska stoppas i och med att du utövat ångerrätten.
Ifall Klarna mot förmodan skulle komma och säga "sorry bro, säljaren godkände inte, så vi kräver dig trots allt på betalningen" så ska du svara "då åberopar jag invändningsrätten enligt 29 § konsumentkreditlagen alternativt 27 § skuldebrevslagen; jag har utövat ångerrätten på korrekt sätt hos företaget [se bifogad kopia på meddelande till säljaren där jag utövar ångerrätten] och därmed har min skyldighet att fullgöra avtalet, dvs. erlägga betalning, upphört, i enlighet med artikel 12 EU-direktiv 2011/83".
Uppdatera oss gärna om fortsättningen!
Uppdatering i mitt Klarna/Eneba-ärende.
Klarna har nu via appen skickat nåt automatiserat svar i refund caset:
“Betalningen återupptogs eftersom du missade tidsfristen för att skicka in bevis. Vänligen kontakta Eneba direkt för en snabb lösning.”
Det jag reagerar på är att de i praktiken verkar ha nekat min retur/ångerrätt och startat igång fakturan igen utan att ens kontakta mig via mejl först eller ge mig någon riktig chans att bemöta detta i tid. Jag har ju redan varit i kontakt med Eneba och utövat ångerrätten.
Så min fråga nu är:
1. Vad bör jag göra mot Klarna direkt nu när de återupptagit betalningen?
2. Ska jag svara Klarna och skriva att jag fortfarande bestrider kravet i sin helhet och åberopar invändningsrätten enligt 29 § konsumentkreditlagen?
3. Ska jag samtidigt skicka mitt withdrawal-meddelande till Eneba igen och kräva svar?
4. Spelar det någon roll juridiskt att Klarna bara skriver att jag “missat evidence deadline” i appen, utan att först kontakta mig tydligt via mejl? Det är roligt att se säger att jag missat deadline när beviset är själva bilderna på att jag utövar min ångerrätt.
5. Är rätt steg nu att fortsätta bestrida, både mot Klarna och Eneba, och absolut inte betala?
Min uppfattning är fortfarande att jag utövat ångerrätten i tid och att Eneba inte uppfyllt kraven kring uttryckligt samtycke/förlust av ångerrätt samt ordentlig orderbekräftelse.
Det är helt absurd att de ska hålla på såhär när Eneba ignorerat mig helt.