Citat:
Med tanke på att du är ett vittne. Är Jehovas vittnen bättre menar du? De har ju tidigare försökt bli skattebefriade i Sverige, för att deras världsvida orden i Arboga skulle klassas som ’kloster’ och ’klosterliv’.
”Det finns ett antal kloster i Sverige som är skattebefriade och vi menar att vi tillhör den kategorin, kanske mer än andra, säger Lars-Erik Eriksson, talesperson för Jehovas vittnen i Sverige.
Genom att använda Orden och argumentet att de som bor och jobbar på högkvarteret är munkar och nunnor i ett kloster försöker Jehovas Vittnen undkomma arbetsgivaravgifter och inkomstskatt.”
Gäller för övrigt inte bara Sverige, utan alla huvudkontor i hela världen. I USA registrerades det som en orden 2000.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/den-varldsvida-orden-och-jakten-pa-en-skatt
Hittade tex detta från 2017:
Citat:
”Currently, there are some 67,000 members of the Worldwide Order of Special Full-Time Servants of Jehovah’s Witnesses. Some perform Bethel service, others engage in construction or in circuit work, serve as field instructors or special pioneers or missionaries or as Assembly Hall or Bible school facility servants. They are all bound by a “Vow of Obedience and Poverty,” with which they agree to do whatever is assigned to them in the advancement of Kingdom interests, to live a simple lifestyle, and to abstain from secular employment without permission. It is not the people but their assignments that are viewed as special. They realize the seriousness of humbly living up to their solemn vow for as long as they remain in special full-time service.”
https://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/2017365?q=special+order+of+full-time&p=par
Går att läsa mer om det (både i Sverige och utomlands) om man söker på nätet. Man hittar knappast sådant stöd i bibeln.