2026-06-21, 21:06
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför kan människor inte hålla sig till vad som står i bibeln, utan måste hitta på saker och ting?

Med tanke på att du är ett vittne. Är Jehovas vittnen bättre menar du? De har ju tidigare försökt bli skattebefriade i Sverige, för att deras världsvida orden i Arboga skulle klassas som ’kloster’ och ’klosterliv’.

”Det finns ett antal kloster i Sverige som är skattebefriade och vi menar att vi tillhör den kategorin, kanske mer än andra, säger Lars-Erik Eriksson, talesperson för Jehovas vittnen i Sverige.

Genom att använda Orden och argumentet att de som bor och jobbar på högkvarteret är munkar och nunnor i ett kloster försöker Jehovas Vittnen undkomma arbetsgivaravgifter och inkomstskatt.”

Gäller för övrigt inte bara Sverige, utan alla huvudkontor i hela världen. I USA registrerades det som en orden 2000.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/den-varldsvida-orden-och-jakten-pa-en-skatt

Hittade tex detta från 2017:


Citat:
”Currently, there are some 67,000 members of the Worldwide Order of Special Full-Time Servants of Jehovah’s Witnesses. Some perform Bethel service, others engage in construction or in circuit work, serve as field instructors or special pioneers or missionaries or as Assembly Hall or Bible school facility servants. They are all bound by a “Vow of Obedience and Poverty,” with which they agree to do whatever is assigned to them in the advancement of Kingdom interests, to live a simple lifestyle, and to abstain from secular employment without permission. It is not the people but their assignments that are viewed as special. They realize the seriousness of humbly living up to their solemn vow for as long as they remain in special full-time service.”

https://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/2017365?q=special+order+of+full-time&p=par


Går att läsa mer om det (både i Sverige och utomlands) om man söker på nätet. Man hittar knappast sådant stöd i bibeln.
Citera
2026-06-21, 21:16
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Med tanke på att du är ett vittne. Är Jehovas vittnen bättre menar du? De har ju tidigare försökt bli skattebefriade i Sverige, för att deras världsvida orden i Arboga skulle klassas som ’kloster’ och ’klosterliv’.

”Det finns ett antal kloster i Sverige som är skattebefriade och vi menar att vi tillhör den kategorin, kanske mer än andra, säger Lars-Erik Eriksson, talesperson för Jehovas vittnen i Sverige.

Du förvränger. Han menar inte att dom som lever i Betel skulle leva isolerat som i ett kloster:
När en åt Gud överlämnad kristen tar steget ut till heltidstjänst, kan det hända att han önskar tjäna vid Betel...Han får inte föreställa sig Betel som ett kloster, där folk lever i avskildhet och använder all sin tid till begrundan och bön. Betel är långt ifrån att vara någonting sådant. Det är i stället en plats där det råder livlig verksamhet. Det är en plats där en person förväntas vara produktiv, inte improduktiv. Det är inte nog med att individen sköter de plikter som anförtros honom där, utan han måste också vara verksam i att predika de goda nyheterna om Riket.

https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1956206#h=20
__________________
Senast redigerad av ttsp 2026-06-21 kl. 21:34.
Citera
2026-06-22, 20:40
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du förvränger. Han menar inte att dom som lever i Betel skulle leva isolerat som i ett kloster:
När en åt Gud överlämnad kristen tar steget ut till heltidstjänst, kan det hända att han önskar tjäna vid Betel...Han får inte föreställa sig Betel som ett kloster, där folk lever i avskildhet och använder all sin tid till begrundan och bön. Betel är långt ifrån att vara någonting sådant. Det är i stället en plats där det råder livlig verksamhet. Det är en plats där en person förväntas vara produktiv, inte improduktiv. Det är inte nog med att individen sköter de plikter som anförtros honom där, utan han måste också vara verksam i att predika de goda nyheterna om Riket.

https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1956206#h=20

Förvränger inte. Skrev bara hur jag tolkade saken, och det kanske blev fel. Men samtidigt citerade jag även följande:

”Det finns ett antal kloster i Sverige som är skattebefriade och vi menar att vi tillhör den kategorin, kanske mer än andra, säger Lars-Erik Eriksson, talesperson för Jehovas vittnen i Sverige.”

Handlar alltså om folk som jobbar på Betel/huvudkontor i olika länder, och de skriver på fattigdomslöften.

Till och med en svensk talesperson för Jehovas Vittnen ansåg att de hade ett kloster i Sverige.

Så man ska väl inte kritisera andra trossamfund för att de har kloster om det saknar bibelstöd, om Jehovas vittnen också använder sig av vad de kallar kloster. Och du är ju ett vittne.
Citera
2026-06-22, 20:51
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Förvränger inte. Skrev bara hur jag tolkade saken, och det kanske blev fel. Men samtidigt citerade jag även följande:

”Det finns ett antal kloster i Sverige som är skattebefriade och vi menar att vi tillhör den kategorin, kanske mer än andra, säger Lars-Erik Eriksson, talesperson för Jehovas vittnen i Sverige.”

Handlar alltså om folk som jobbar på Betel/huvudkontor i olika länder, och de skriver på fattigdomslöften.

Till och med en svensk talesperson för Jehovas Vittnen ansåg att de hade ett kloster i Sverige.

Så man ska väl inte kritisera andra trossamfund för att de har kloster om det saknar bibelstöd, om Jehovas vittnen också använder sig av vad de kallar kloster. Och du är ju ett vittne.

Suck, Jehovas vitten kallar inte Betel för kloster, och Betel är inte som ett kloster, men Betel tillhör samma kategori som ett kloster för att få skattebefrielse, är det så svårt att förstå? På liknande sätt tillhör kloster samma kategori som välgörenhet som borde vara skattebefriat, trots att kloster inte är samma sak som välgörenhet, förstår du nu? Jo, du förvrängde vad han sade.

Och man behöver inte vara fattig bara för att man av fri vilja vill bara ha det nödvändigaste för att överleva.
Citera
2026-06-24, 05:52
  #65
Avstängd
Jesu lärjungar gick ut i världen för att sprida tron och de låste inte in sig efter att ha träffat Jesus. Johannes 20:19: "På kvällen samma dag, den första i veckan, satt lärjungarna bakom reglade dörrar av rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade: 'Frid åt er alla.'"". Här ser ni att det verkar vara rädsla som skapat klosterlivet. Inte respekt till Jesus och lärjungarnas spridandet av tron.
Citera
2026-06-24, 09:39
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDarwin1683
Jesu lärjungar gick ut i världen för att sprida tron och de låste inte in sig efter att ha träffat Jesus. Johannes 20:19: "På kvällen samma dag, den första i veckan, satt lärjungarna bakom reglade dörrar av rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade: 'Frid åt er alla.'"". Här ser ni att det verkar vara rädsla som skapat klosterlivet. Inte respekt till Jesus och lärjungarnas spridandet av tron.

Det här är det sämsta argumentet mot klosterliv någonsin.
Citera
2026-06-24, 09:41
  #67
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Det här är det sämsta argumentet mot klosterliv någonsin.
Hur sprids en eld? Snabbt åt alla håll va? Hur sprider man en religiös tro? Snabbt åt alla håll och inte orörligt va?
Citera
2026-06-24, 12:12
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDarwin1683
Hur sprids en eld? Snabbt åt alla håll va? Hur sprider man en religiös tro? Snabbt åt alla håll och inte orörligt va?

Alla lemmar i Kristi Kropp har inte samma uppgifter.

Evangelisation kan ske på många olika sätt. Många är de som kommit till tro och hittat till kyrkan tack vare de goda föredömen som munkar och nunnor är och vid besök eller tillfällig vistelse i ett kloster.

Alla tilltalas inte av att jesustanter står i gathörn och vrålar.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in