2026-06-21, 15:22
  #97
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Svårt att se hur det ska kunna gå att ta upp rasliga skillnader på "ett rimligt sätt" i Sverige. Är det ens lagligt? Tar man upp det tvingas man dessutom agera på det, bäst att behålla locket på tänker man nog, med följd att saker fortsätter i tangentens riktning.
Vi vet inte om det är rasliga skillnader eller inte, då vi inte helt kunnat avgöra ärftligheten av intelligens ännu. Man kan nog framföra argument kring kultur, SES, etc., och få fram samma poäng. Att benämna gapets existens är väl första steget åtminstone.
Citera
2026-06-21, 15:23
  #98
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
I sanning helt otroligt. Det skulle alltså betyda att hjärnan växer utanför skallen.
Du har rätt, jag skrev lite fel.
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Det stämmer dock inte medicinskt sett att hjärnan växer utanför skallen.
Det är typ en myt.
Det finns dock ett tillstånd som där trycket inne i hjärnans ventriklar ( = hålrum ) sakta stiger.
Hjärnkirurgerna brukar montera in en slags shuntventil som dränerar detta extra
övertryck.
Tryckökningen ger upphov till kramper som påminner om typ epilepsi.
Shunten fixar detta problem galant.
Du har helt rätt, tackar för rättelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Alla som jobbar inom anpassad skola, bor granne med en anpassad skola eller tex kör taxin med barnen till anpassad skola kan intyga att de senaste åren har anpassad skola ökat intaget av mena något enormt.
Men också påfallande många afrikaner, och dessa brukar ju inte gifta sig inom släkten men de får ändå allvarliga begåvningshandikapp.

Detta vet ALLA kommunpolitiker om då kostnaden för den anpassade skolan senaste åren skenat iväg då de behöver bygga ut, anställa mer personal och all taxi/färdtjänst blir dyrare.

Hur många invandrare som bor i kommunen är ju såklart en faktor också.

Konklusionen är att anpassade skolor har tagit emot ett stort antal menabarn och det har blivit dyrt för kommunerna.
Jo mitt ex jobbade i tandvården och berättade om hur somaliers tänder växte åt alla håll. Det var enorma ingrepp de fick gå igenom.
Citera
2026-06-21, 15:32
  #99
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Vi vet inte om det är rasliga skillnader eller inte, då vi inte helt kunnat avgöra ärftligheten av intelligens ännu. Man kan nog framföra argument kring kultur, SES, etc., och få fram samma poäng. Att benämna gapets existens är väl första steget åtminstone.

Nej men det är ytterst troligt att det finns sådana skillnader.

Nej Sverige är inte redo för att prata om kultur på det viset. Dagens svenska kultur är inte särskilt imponerande den heller, för den delen.

Då tvingas man agera på det som sagt, bättre lämna locket på. Om du nu vill lyfta på locket, vad ska isf hända sedan?

Inte för att det kommer att hända men min personliga uppfattning är att Sverige har mycket att lära av mångkulturella stater som är framgångsrika, framför allt Singapore.

Förbudet av kusingifte är ett litet men klokt steg i rätt riktning.
Citera
2026-06-21, 16:05
  #100
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Det finns inga universella "inavel"-drag, såsom det finns för Downs syndrom eller FAS. Det du säger är nonsens. Det vi vet är att inavel kan öka risken för läppspalt, polydaktyli, m.m., men det har en enorm varians. En skalles utformning har ingenting med intelligens att göra.

Nej, det kommer det inte. Den huvudsakliga anledningen till att invandrare underpresterar har väldigt lite att göra med inavel i förhållande till andra faktorer.

Det är inte PK att påstå att låga pannor är överrepresenterade bland idioterna, så långt håller jag med dig. Men att påstå att kusinäktenskap inte genererar underintelligenta människor med låg panna är att göra världen en otjänst. För det är ett problem och för att komma till rätta med ett problem måste problemet först erkännas. Att bara sopa detta faktum under mattan kommer inte göra någon nytta.
Citera
2026-06-21, 16:07
  #101
Medlem
Enligt en liberal finns ju ingen genetik då alla är tomma blad från födseln. Då är det verkligen som att svära i kyrkan ifall någon skulle råka nämna det.
Citera
2026-06-21, 16:12
  #102
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
De invandringsansvariga partierna vill kväva all diskussion om (och helst även kväva all insikt om) att efterblivna, ej anställningbara personer och deras ättlingar pga kusinäktenskap (i flera generationer), utgör en växande kostnad för skattebetalarna.

De invandringsansvariga partierna vill inte ha ngn diskussion eller insikt om, att invandringspolitiken har förts och förs på Svenssons bekostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Som sagt, kusingifte är relativt ointressant i diskussionen, så varför tar SD upp det i ett kommunalråd?

Konsekvenserna av kusingifte (i flera generationer) innebär att fler efterblivna barn ska gå i anpassad skola, vilket belastar kommunens budget.
Citera
2026-06-21, 16:39
  #103
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Underhållande hur du säger emot dig själv i tråden utan att förstå det själv. Det kan inte bevisas att kusingiften har orsakat det ökande antalet elever i anpassad skola MEN kusingiften är SÅKLART inte bra ur ett genetiskt perspektiv.
Tyvärr borde du jobba på din läsförståelse. SD hade inget belägg för att kusingiften låg bakom att det blev fler elever i den anpassade skolan. Att inte använd fakta kallas att killgissa.
Citera
2026-06-21, 16:49
  #104
Medlem
jonterls avatar
Många egentliga vanliga barn blir stämplade som funkisar och slängd i specialklass nuförtiden för de har lite damp.

Är det verkligen kusingifte, inte att vi säger de är sjuka och ger dem tjack och antipsykotiska och skapar en person som inte ens försöker utvecklas. För den har ju fått höra den är sjuk, inte ditt fel du är cp! Så kommer de aldrig behöva reflektera över sitt beteende och får inte ångest för den växer upp helt tjackad och glad.
Citera
2026-06-21, 17:10
  #105
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Finns det faktaunderlag för påståendet så förstår jag inte upprördheten.

Om det hade funnits ett faktaunderlag hade denna fakta givetvis lagts fram i debatten. Nu verkar det inte vara så.
Citera
2026-06-21, 17:12
  #106
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Konsekvenserna av kusingifte (i flera generationer) innebär att fler efterblivna barn ska gå i anpassad skola, vilket belastar kommunens budget.
Det är INTE den primära anledningen att de är överrepresenterade i anpassad skola. Hur svårt är det att förstå? Tar vi hit en grupp som har en standardavvikelse lägre IQ 2-3 generationer efter ankomst, så kommer den gruppen producera avsevärt fler barn som har intellektuell funktionsnedsättning utifrån vårt mått. Det har som sagt väldigt lite med inavel att göra.
Citera
2026-06-21, 17:14
  #107
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Det är inte PK att påstå att låga pannor är överrepresenterade bland idioterna, så långt håller jag med dig. Men att påstå att kusinäktenskap inte genererar underintelligenta människor med låg panna är att göra världen en otjänst. För det är ett problem och för att komma till rätta med ett problem måste problemet först erkännas. Att bara sopa detta faktum under mattan kommer inte göra någon nytta.
Det här är sorgligt. Du saknar grundläggande läsförståelse, men ändå vill du göra uttalanden om intelligens? Jag sa ingenstans att kusingifte inte har en potentiellt negativ effekt på intelligens. Kusingifte förklarar däremot inte de skillnader vi ser. Förstår du?
Citera
2026-06-21, 17:14
  #108
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonterl
Många egentliga vanliga barn blir stämplade som funkisar och slängd i specialklass nuförtiden för de har lite damp.

Är det verkligen kusingifte, inte att vi säger de är sjuka och ger dem tjack och antipsykotiska och skapar en person som inte ens försöker utvecklas. För den har ju fått höra den är sjuk, inte ditt fel du är cp! Så kommer de aldrig behöva reflektera över sitt beteende och får inte ångest för den växer upp helt tjackad och glad.

Har du några som helst belägg för påståendet, att "många egentliga vanliga barn blir stämplade som funkisar och slängd i specialklass nuförtiden för de har lite damp"?

I den anpassade skolan (tidigare kallad särskola) går barn med intellektuell funktionsnedsättning (IF) eller förvärvad hjärnskada. IF innebär en IQ på 70 och under.

Barn med svag teoretisk begåvning (STB) - 85-70 - går i regel i den vanliga grundskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in