2026-06-21, 10:59
  #85
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Befem
Har SD kartlagt släktskapet mellan alla elever i anpassad grundskolas föräldrar? Eller killgissar de bara?

Det är väl bara att ta en vandring i närmsta förortsgetto så kommer du se väldigt många låga pannor, ett utseende som är det kanske mest utmejslade draget hos inavel. Att låg panna betyder låg intelligens är inte till 100%, men det råder i alla fall en väldigt stor överrepresentation av idioter bland dessa.

Förbudet mot kusingifte kommer att synas i PISA mätningarna, men det kommer ju ta några år innan nya elever tillkommer och de nuvarande har skickats vidare ut i bedragsberoende.
Citera
2026-06-21, 11:54
  #86
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Det är väl bara att ta en vandring i närmsta förortsgetto så kommer du se väldigt många låga pannor, ett utseende som är det kanske mest utmejslade draget hos inavel. Att låg panna betyder låg intelligens är inte till 100%, men det råder i alla fall en väldigt stor överrepresentation av idioter bland dessa.

Förbudet mot kusingifte kommer att synas i PISA mätningarna, men det kommer ju ta några år innan nya elever tillkommer och de nuvarande har skickats vidare ut i bedragsberoende.
Det finns inga universella "inavel"-drag, såsom det finns för Downs syndrom eller FAS. Det du säger är nonsens. Det vi vet är att inavel kan öka risken för läppspalt, polydaktyli, m.m., men det har en enorm varians. En skalles utformning har ingenting med intelligens att göra.

Nej, det kommer det inte. Den huvudsakliga anledningen till att invandrare underpresterar har väldigt lite att göra med inavel i förhållande till andra faktorer.
Citera
2026-06-21, 12:04
  #87
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Att påstå att kusinäktenskap leder till skador är helt okej så länge det handlar om vita människors kusinäktenskap. Helt okej att ta upp inavlade spanska monarker eller skoja om inavlade rednecks i amerikanska södern. Men att ta upp att kusinäktenskap är farligt när människor av icke-europeisk härkomst sysslar med det är fruktansvärd rasism.
Älskar hur snyftande läkarstudenter stormade ut från undervisningen när detta togs upp i Lund. De hatade föreläsaren och anmälde honom för att han tog upp just dessa aspekter som man måste ha koll på när man behandlar folk från mellanöstern. De är enormt inavlade och kombinationer av problem och åkommer som är enormt ovanliga återfinns ofta bland dessa.
Citera
2026-06-21, 12:17
  #88
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Nej, det kommer det inte. Den huvudsakliga anledningen till att invandrare underpresterar har väldigt lite att göra med inavel i förhållande till andra faktorer.

Vad baserar du det på?
Citera
2026-06-21, 12:28
  #89
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Vad baserar du det på?
Därför det omöjligen kan vara den huvudsakliga förklaringen till att vi ser IQ-skillnader, PISA-gap, etc. mellan olika grupper, då det bara berör en (liten?) del av den invandrade befolkningen, bara en del av barnen får relevanta genetiska problem, osv. Med det sagt kan man nog med säkerhet säga att en inavlad grupp vs en "normal" grupp kommer ha mätbara IQ-skillnader i genomsnitt, effekten är bara marginell på befolkningsnivå.
Citera
2026-06-21, 13:03
  #90
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Därför det omöjligen kan vara den huvudsakliga förklaringen till att vi ser IQ-skillnader, PISA-gap, etc. mellan olika grupper, då det bara berör en (liten?) del av den invandrade befolkningen, bara en del av barnen får relevanta genetiska problem, osv. Med det sagt kan man nog med säkerhet säga att en inavlad grupp vs en "normal" grupp kommer ha mätbara IQ-skillnader i genomsnitt, effekten är bara marginell på befolkningsnivå.

Rimligt resonemang. Invandrare är för övrigt en alldeles för spretig grupp, som bör brytas ned i mindre mer hanterbara rasliga-grupper men det får isf bli i en annan tråd. Förstår som jag påpekat tidigare inte varför SD över huvud taget tog upp frågan när det kommer en lag emot kusingifte om bara några dagar.
Citera
2026-06-21, 13:19
  #91
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kusingiften är såklart inte bra ur ett genetiskt perspektiv, men det kan ju finnas andra orsaker till att eleverna i anpassad klass ökar. Det där är ju vad man brukar kalla "killgissning". Sedan är det förstås bra att kusingiften ska förbjudas i Sverige snart.

Vi diskuterar kusingifte. Ingen har hävdat att det är den enda orsaken, men kusingifte har stor betydelse och ligger i tangentens riktning, vilket länkarna till forskning visat och det är upplägget för tråden.

Andra orsaker kan vara npf, det vill säga att man exempelvis har svårt att vara i grupp och presterar sämre. Sådant utreds och man avskrivs därefter som mindre begåvad. Finns fler orsaker som också avskrivs. Sedan är det så att svenska föräldrar i nästan samtliga fall vill göra fosterprov. Visar det sig att proven visar på någon form av utvecklingsstörning behåller man inte fostret. Sådana prov vill många migrantgrupper inte göra. Särskilt inte föräldrar som är kusiner med varandra.
Citera
2026-06-21, 13:21
  #92
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Rimligt resonemang. Invandrare är för övrigt en alldeles för spretig grupp, som bör brytas ned i mindre mer hanterbara rasliga-grupper men det får isf bli i en annan tråd. Förstår som jag påpekat tidigare inte varför SD över huvud taget tog upp frågan när det kommer en lag emot kusingifte om bara några dagar.
Ja, kategorin invandrare är gränsande till värdelös, och att vi inte för statistik på åtminstone nationalitetsnivå tjänar enbart de dåliga argumenten för respektive emot invandring.

Jag tror de vill belysa ett riktigt fenomen - invandrare är överrepresenterade i anpassad skola pga. intellektuell funktionsnedsättning bl. a. - men inte vågar(?) ta upp det på ett rimligt sätt och istället går efter en lågt hängande frukt i kusinäktenskap.
Citera
2026-06-21, 13:37
  #93
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky


Är det möjligt att dagens politiker är så okunniga om sakförhållandet om kusingifte? Eller kan det vara så att det handlar om att SD säger det och att de andra partierna därmed lider en prestigeförlust? Man har satsat på migranterna å så blir det så här. Detta måste tystas och förnekas. En rasistisk sanning.

De invandringsansvariga partierna vill kväva all diskussion om (och helst även kväva all insikt om) att efterblivna, ej anställningbara personer och deras ättlingar pga kusinäktenskap (i flera generationer), utgör en växande kostnad för skattebetalarna.

De invandringsansvariga partierna vill inte ha ngn diskussion eller insikt om, att invandringspolitiken har förts och förs på Svenssons bekostnad.
Citera
2026-06-21, 13:48
  #94
Medlem
Amazon-mannens avatar
Som vanligt svider sanningen när det gäller våra välfärdsräddare..
Citera
2026-06-21, 14:01
  #95
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
De invandringsansvariga partierna vill kväva all diskussion om (och helst även kväva all insikt om) att efterblivna, ej anställningbara personer och deras ättlingar pga kusinäktenskap (i flera generationer), utgör en växande kostnad för skattebetalarna.

De invandringsansvariga partierna vill inte ha ngn diskussion eller insikt om, att invandringspolitiken har förts och förs på Svenssons bekostnad.
Som sagt, kusingifte är relativt ointressant i diskussionen, så varför tar SD upp det i ett kommunalråd?
Citera
2026-06-21, 15:18
  #96
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Ja, kategorin invandrare är gränsande till värdelös, och att vi inte för statistik på åtminstone nationalitetsnivå tjänar enbart de dåliga argumenten för respektive emot invandring.

Jag tror de vill belysa ett riktigt fenomen - invandrare är överrepresenterade i anpassad skola pga. intellektuell funktionsnedsättning bl. a. - men inte vågar(?) ta upp det på ett rimligt sätt och istället går efter en lågt hängande frukt i kusinäktenskap.

Svårt att se hur det ska kunna gå att ta upp rasliga skillnader på "ett rimligt sätt" i Sverige. Är det ens lagligt? Tar man upp det tvingas man dessutom agera på det, bäst att behålla locket på tänker man nog, med följd att saker fortsätter i tangentens riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in