2026-06-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har ju själv haft två översvämningar i min källare i Lund efter enorma regn som slog ut Lunds VVS, och alla grannars villor och lägenheter fick också vattenskador och det fanns drösvis med möbler utslängda på gräsmattor för att torka. Köp inte villa med källare.

Exakt samma hände i villan innan i Malmö och då rev Malmö upp alla gator och monterade in dränering motsvarande en meter i diameter. Som aldrig behövs förut men behövs nu eftersom det kommer enorma regn som aldrig kommit förut. Sannolikt pga climate change.

Du verkar inte förstå innebörden av det jag skriver.
Det har alltid kommit 10,20,50 och hundraårsregn. När Lund bestod av 100-talet hus var det inga problem. Grusvägar som sög åt sig allt regnvatten och åkermark/skog runt omkring.
Men så byggde man 40 000 hus till, och detta utan att bygga ut dagvattensystemet.
40 000 villor som pluggade in sin avrinning i samma system som var designat för 100 hus.
Man ersatte grusvägarna med asfaltsvägar och skog/åkermark försvann till förmån för hus. Istället för att marken suger upp vattnet så skyfflar man in det i det underdimensionerade vattenavrinningssystemet.
Alla högpunkter var dessutom redan bebyggda så man byggde på de låglänta åkermarkerna.

Gräv ett hål där det redan är en sänka och så asfalterar du ytorna runt omkring. Vad tror du händer med hålet? Kommer det förbli torrt i ett regnoväder?

Anledningen till att man inte hade 100 cm stora avloppsrör förr i tiden var förmodligen för att man inte klumpade ihop sig i gigantiska högar. Man hade inte städer med flera hundra tusen invånare och således fanns inte behovet.

Så det är inga problem att bygga en källare idag, men man måste lägga det på rätt ställe.
Att bo två meter från havet och anlägga en källare är kanske inte så bra.
Citera
2026-06-20, 18:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Var på besök hos en familj under midsommar och de hade en fullstor källare.
Herregud så mycket extra utrymme. Varför i helvete har man slutat med detta? Kostnaden förstås men hur mycket skulle inte en källare vara värd på en nybyggd femmiljonersvilla? En miljon skulle jag säga.

Ingenting, om det inte är en väldigt speciell köpare som av någon anledning absolut måste ha ett hus med källare och en sådan köper en tomt och låter bygga ett hus som passar honom, där det passar honom.
Senast redigerad av trottwell 2026-06-20 kl. 18:44.
Citera
2026-06-20, 18:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du verkar inte förstå innebörden av det jag skriver.
Det har alltid kommit 10,20,50 och hundraårsregn. När Lund bestod av 100-talet hus var det inga problem. Grusvägar som sög åt sig allt regnvatten och åkermark/skog runt omkring.
Men så byggde man 40 000 hus till, och detta utan att bygga ut dagvattensystemet.
40 000 villor som pluggade in sin avrinning i samma system som var designat för 100 hus.
Man ersatte grusvägarna med asfaltsvägar och skog/åkermark försvann till förmån för hus. Istället för att marken suger upp vattnet så skyfflar man in det i det underdimensionerade vattenavrinningssystemet.
Alla högpunkter var dessutom redan bebyggda så man byggde på de låglänta åkermarkerna.

Gräv ett hål där det redan är en sänka och så asfalterar du ytorna runt omkring. Vad tror du händer med hålet? Kommer det förbli torrt i ett regnoväder?

Anledningen till att man inte hade 100 cm stora avloppsrör förr i tiden var förmodligen för att man inte klumpade ihop sig i gigantiska högar. Man hade inte städer med flera hundra tusen invånare och således fanns inte behovet.

Så det är inga problem att bygga en källare idag, men man måste lägga det på rätt ställe.
Att bo två meter från havet och anlägga en källare är kanske inte så bra.
Du verkar inte förstå vad JAG skriver. Malmö tog beslutet att göra om all sin dränering och även Lund har tagit det beslutet. Och ditt fria fabulerande att de tunga kostsamma besluten bygger på fantasier är just fantasier. De besluten beror på massor med översvämningar som inträffat 2002-2020.
Citera
2026-06-20, 18:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
hur mycket skulle inte en källare vara värd på en nybyggd femmiljonersvilla? En miljon skulle jag säga.
En källare har inget värde alls skulle jag säga. Villapriser räknas på antal kvm boyta och källare ingår inte i boytan.
Citera
2026-06-20, 18:50
Medlem
Citat:
Det finns inget, absolut inget, som gör det bättre att jobba i en källare än på andra våningen. Du har helt enkelt resignerat över din situation och accepterar den, du behöver golvytan, men nästa gång tipsar jag dig att köpa källarlöst.
Nå, jag har hemmakontoret där men jobbar 40tim på annan plats. Du är nog bara bortskämd som kräver panoramautsikt då du ”jobbar”.
Så en kåk på 330kvm ska jag ha då, hur bor du själv? Instängd i lägenhet på 2rum å kök?
Citera
2026-06-20, 18:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dillkvist
Nå, jag har hemmakontoret där men jobbar 40tim på annan plats. Du är nog bara bortskämd som kräver panoramautsikt då du ”jobbar”.
Så en kåk på 330kvm ska jag ha då, hur bor du själv? Instängd i lägenhet på 2rum å kök?
Min Lundavilla hade 11 rum och 4 extra i källaren där jag hade mitt kontor och lager. Kanske som du? Prova att inte ha fördomar.

Efter översvämningarna kommer jag aldrig mer att ha ett lager eller kontor i en källare.
Citera
2026-06-20, 18:54
Medlem
trailblasers avatar
Källare är hur mysigt som helst, och den självklara anledningen är: mancave, komma bort från frugan.
Citera
2026-06-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så enkelt är det inte att bygga en källare. För det första så måste du ha någon form av självdränering runt huset vilket inte alltid är så enkelt att lösa. Sen bör du ha en sump-pump i mitten av huset som ska monteras under radonbarriären. Sen bör du inte ha någon vegitation minst en halvmeter från husväggen och sen måste du ha koll på rotstorleken på alla växter som växer runt huset. Om du dessutom har en nivåskillnad i närheten som en högre kulle så bör du ha en extra dräneringskanal under huset i riktningen från höjden.

Sen tillkommer allt annat tänk på avlopp och sånt oavsett om du ska ha toaletter i källaren. Hur ska du montera alla avlopp från övervåningarna, ska du dra ner dem under källaren? Finns säkert massa lokala byggkoder för sånt där i det område du bor i.

Måste vara betydligt lättare att bygga hus med källare med dagens teknologi än för 100 år sedan tycker jag..

Sen får man ju anpassa sig efter var man bor osv såklart.
Citera
2026-06-20, 19:35
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå vad JAG skriver. Malmö tog beslutet att göra om all sin dränering och även Lund har tagit det beslutet. Och ditt fria fabulerande att de tunga kostsamma besluten bygger på fantasier är just fantasier. De besluten beror på massor med översvämningar som inträffat 2002-2020.

Jag förstår mycket väl vad du skriver. Du raljerar om klimatförändringar och regn som aldrig kommit förut som de kommer nu.
Jag hävdar att översvämningarna i din källare inte har med detta att göra överhuvudtaget utan om dålig stadsplanering.

Här har du lite om stormar och oväder sedan 1800-talet någon gång.
https://skogshistoria.se/tidender-artiklar/historiska-stormar-och-ovader/

Man har inte mätt sådana saker innan 1880 så därför finns det inte så mycket information om översvämningar innan dess.

Bygger man källare i en dal så är det inte konstigt alls att det trycker upp vatten.
Bygger man hus på en åker så skall man kanske inte ha en källare på huset. Området har inte varit bebyggt tidigare av en anledning.
Citera
2026-06-20, 19:35
Medlem
Axel61s avatar
Golvet har perfekt temperatur för ölen.
Citera
2026-06-20, 19:53
Medlem
Mailmanss avatar
Hur kan de vara sådan risk för fuktskador nu, men inte på 50-60 talet? Känner ingen som haft problem med fukt i källaren på dessa gamla husen.
Citera
2026-06-20, 20:00
Medlem
Citat:
Var på besök hos en familj under midsommar och de hade en fullstor källare.
Herregud så mycket extra utrymme. Varför i helvete har man slutat med detta? Kostnaden förstås men hur mycket skulle inte en källare vara värd på en nybyggd femmiljonersvilla? En miljon skulle jag säga.

Utöver alla fuktproblem, dränering mm så tror jag att den stora förändringen kom när fastighetsskatten togs bort. Allt under jord var ju skattefritt, medan det ovan mark fick man betala för.

Med det sagt så har jag ett 40-talshus med betongkällare under hela huset. Det luktade en del initialt då de gamla ägarna hade organiskt matrial där nere. Nu e allt ute och jag har endast cyklar, mc, bildelar mm, dvs saker som inte kan börja mögla/ruttna. Funkar kanonbra som förråd, men skulle vara bra dyrare att göra beboeligt. Klart att det kunde vara värt det ifall man hyrde ut rummen isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in