Citat:
Jag har ju själv haft två översvämningar i min källare i Lund efter enorma regn som slog ut Lunds VVS, och alla grannars villor och lägenheter fick också vattenskador och det fanns drösvis med möbler utslängda på gräsmattor för att torka. Köp inte villa med källare.
Exakt samma hände i villan innan i Malmö och då rev Malmö upp alla gator och monterade in dränering motsvarande en meter i diameter. Som aldrig behövs förut men behövs nu eftersom det kommer enorma regn som aldrig kommit förut. Sannolikt pga climate change.
Exakt samma hände i villan innan i Malmö och då rev Malmö upp alla gator och monterade in dränering motsvarande en meter i diameter. Som aldrig behövs förut men behövs nu eftersom det kommer enorma regn som aldrig kommit förut. Sannolikt pga climate change.
Du verkar inte förstå innebörden av det jag skriver.
Det har alltid kommit 10,20,50 och hundraårsregn. När Lund bestod av 100-talet hus var det inga problem. Grusvägar som sög åt sig allt regnvatten och åkermark/skog runt omkring.
Men så byggde man 40 000 hus till, och detta utan att bygga ut dagvattensystemet.
40 000 villor som pluggade in sin avrinning i samma system som var designat för 100 hus.
Man ersatte grusvägarna med asfaltsvägar och skog/åkermark försvann till förmån för hus. Istället för att marken suger upp vattnet så skyfflar man in det i det underdimensionerade vattenavrinningssystemet.
Alla högpunkter var dessutom redan bebyggda så man byggde på de låglänta åkermarkerna.
Gräv ett hål där det redan är en sänka och så asfalterar du ytorna runt omkring. Vad tror du händer med hålet? Kommer det förbli torrt i ett regnoväder?
Anledningen till att man inte hade 100 cm stora avloppsrör förr i tiden var förmodligen för att man inte klumpade ihop sig i gigantiska högar. Man hade inte städer med flera hundra tusen invånare och således fanns inte behovet.
Så det är inga problem att bygga en källare idag, men man måste lägga det på rätt ställe.
Att bo två meter från havet och anlägga en källare är kanske inte så bra.