2026-06-20, 16:17
  #25
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Men att arbetssökanden ska sitta i 3 månaders intervjuprocess INNAN de får reda på lönen, det har du inget emot va?

Nej då, det är alltid så synd om företagen.

Söker du en tjänst så kan man fråga om löneintervallet tidigt i processen. Men vilken lön man får precist är ju en förhandligningsfåga och har även bäring på vilka förmåner just du vill ha.
Citera
2026-06-20, 18:31
  #26
Medlem
Vad är anledningen till att Tidö slåss med näbbar och klor för att skjuta upp direktivet till framtiden?
Citera
2026-06-21, 10:20
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Som arbetstagare låter det som ett utmärkt förslag. Inget mer hemlighetsmakeri kring löner.
finns egentligen bara fördelar som jag ser det med lönetransparans
Citera
2026-06-21, 10:21
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Söker du en tjänst så kan man fråga om löneintervallet tidigt i processen. Men vilken lön man får precist är ju en förhandligningsfåga och har även bäring på vilka förmåner just du vill ha.
borde stå i profilerna innan allt arbete gjorts. borde se det när jag söker på linkedin
Citera
2026-06-21, 10:25
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Söker du en tjänst så kan man fråga om löneintervallet tidigt i processen. Men vilken lön man får precist är ju en förhandligningsfåga och har även bäring på vilka förmåner just du vill ha.
Det är inte alla som är bekväma att fråga efter lön tidigt i en rekryteringsprocess. Man kanske hellre vill lyfta fram sina kvaliteter och vad man har att erbjuda arbetsgivaren innan man hoppar rakt på vad arbetsgivaren har att erbjuda en.

Bättre då att det blir obligatoriskt för arbetsgivaren att uppge ett lönespann, utan att man ska behöva fråga.
Citera
2026-06-21, 10:27
  #30
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Vad är anledningen till att Tidö slåss med näbbar och klor för att skjuta upp direktivet till framtiden?
Det uttalade syftet kan du läsa här. Kort sagt handlar det om att Sverige har en särskild modell för lönebildning som skiljer sig från hur det ser ut i de flesta andra europeiska länder, och av det skälet behöver lönetransparensdirektivets krav anpassas efter svenska förhållanden. Regeringen menar att det inte har skett, och att det därför skulle bli en massa onödigt regelkrångel för svenska företag. Därför har de skjutit upp implementeringen.

Det var som sagt det uttalade syftet. Om den egentliga anledningen skiljer sig från de anledningar som har framförts offentligt kan man förstås spekulera i bäst man vill.
Citera
2026-06-21, 10:27
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Söker du en tjänst så kan man fråga om löneintervallet tidigt i processen. Men vilken lön man får precist är ju en förhandligningsfåga och har även bäring på vilka förmåner just du vill ha.

Varför ska man behöva fråga kring någon som bör redan vara annonserat?
Det kan väl inte ha något att göra med att det gynnar företagen att inte annonsera så de kan locka kompetens och sedan slänga fram ett lågt bud när den sökande redan är investerad i processen?
Nej då.
Citera
2026-06-21, 12:04
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det uttalade syftet kan du läsa här.

Ok så regeringen har två argument:
1. Förslaget är inte anpassat för Sveriges villkor, men samtidigt förklarar man det inte närmare.
2. Förslaget skulle innebära en administrativ börda. Som tidigare nämnt, kör det i en LLM så är det fixat på några sekunder.

Förslagets syfte är att minska oskäliga löneskillnader och det vill Tidö arbeta emot(!).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in