2026-06-20, 09:07
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kan man skita i EU-direktiv om man vill?

Nej det får länder inte. De måste följa EUs regler.
Citera
2026-06-20, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Detta är ju någon EU-pryttel som ger företagen ytterligare en administrativ börda. Staten har redan koll på vad alla tjänar via skatteverket. EU måste sluta bums med sådant här trams.

Administrativ börda?

Det är bara att köra in den i en LLM: så är det färdigt på 10 sekunder.
OJ VILKEN BÖRDA.
Citera
2026-06-20, 12:52
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Administrativ börda?

Det är bara att köra in den i en LLM: så är det färdigt på 10 sekunder.
OJ VILKEN BÖRDA.

Oj, så naivt! Säg en redovisningsplikt skapat av staten som inte kräver att man avsätter dedikerad mantid. Detta kommer vara ännu en.
Citera
2026-06-20, 13:01
Medlem
Citat:
Oj, så naivt! Säg en redovisningsplikt skapat av staten som inte kräver att man avsätter dedikerad mantid. Detta kommer vara ännu en.
Vad är inte bra med att det ska stå ingångslön eller lönespann i jobbannonser?
Citera
2026-06-20, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
https://www.do.se/for-arbetsgivare-och-utbildningsanordnare/lonetransparens-och-jamstallda-loner/lonetransparens-for-dig-som-ar-arbetstagare-eller-arbetssokande

Är det bara ingångslön man har rätt att få veta innan löneförhandling eller den faktiska lönen som arbetsgivare tänker sig, om man låt säga är erfaren?
Citera
2026-06-20, 13:17
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad är inte bra med att det ska stå ingångslön eller lönespann i jobbannonser?

Alla avtal ett företag har är hemliga av konkurrensskäl. Blir det tydligt för mig att du betalar lägre löner så kommer jag headhunta dina bästa säljare. Och inte bara jag, amerikanska och koreanska bolag också.
Citera
2026-06-20, 13:24
Medlem
Citat:
Alla avtal ett företag har är hemliga av konkurrensskäl. Blir det tydligt för mig att du betalar lägre löner så kommer jag headhunta dina bästa säljare. Och inte bara jag, amerikanska och koreanska bolag också.

Trams. Snart är lönemyglet ett minne blott, skål till alla arbetstagare!
Citera
2026-06-20, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Är det bara ingångslön man har rätt att få veta innan löneförhandling eller den faktiska lönen som arbetsgivare tänker sig, om man låt säga är erfaren?
Du får veta ingångslönen i ett intervall som jag har förstått det.
Vet inte vad man skall ha för nytta av den informationen.

Det enda jag kan tänka mig är om det måste stå i jobbannonsen, att man slipper söka tjänster som betalar dåligt. Man kan sålla bort sådana oseriösa företag direkt.
Nu vet jag inte om man måste annonsera ut det eller om det endast lämnas vid intervjun.
Citera
2026-06-20, 14:15
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte om man måste annonsera ut det eller om det endast lämnas vid intervjun.

Det hade ju varit smidigt om sånt står direkt i annonsen. Någon som vet mera om det?
Citera
2026-06-20, 14:41
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

För den anställde kan det vara bra att veta vad denne ska sträva efter. Det är ju ofta stor skillnad på vad de anställda gör inom samma yrkesgrupp. Sedan kan det vara bra för arbetsgivaren att visa för den anställde att denne inte når upp till en viss nivå, och omvänt att den anställde kan visa att man gör det.
Citera
2026-06-20, 14:47
Medlem
Citat:

Det enda jag kan tänka mig är om det måste stå i jobbannonsen, att man slipper söka tjänster som betalar dåligt. Man kan sålla bort sådana oseriösa företag direkt.
Alldeles oavsett om det står i annonsen (hoppas) eller ska nämnas i första intervjun är det tidsbesparande för både den arbetssökande och arbetsgivaren. Som det är nu ska man tröska igenom en hel rekryteringsprocess innan man ens åt framme vid lönefrågan. Fett onödigt för alla parter.
Citera
2026-06-20, 16:12
Medlem
Citat:

Men att arbetssökanden ska sitta i 3 månaders intervjuprocess INNAN de får reda på lönen, det har du inget emot va?

Nej då, det är alltid så synd om företagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in