2026-06-19, 22:25
  #1
Medlem
(M) gör allt för att stoppa lönetransparensdirektivet som ska göra lönerna mer transparenta för vanliga löntagare.

Är Tidö rökta nu?
__________________
Senast redigerad av bosscs2 2026-06-19 kl. 22:27.
Citera
2026-06-19, 22:57
  #2
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
(M) gör allt för att stoppa lönetransparensdirektivet som ska göra lönerna mer transparenta för vanliga löntagare.

Är Tidö rökta nu?

Detta är ju någon EU-pryttel som ger företagen ytterligare en administrativ börda. Staten har redan koll på vad alla tjänar via skatteverket. EU måste sluta bums med sådant här trams.
Citera
2026-06-20, 00:15
  #3
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det låter inte omöjligt att de vill det men jag vill nog ändå ha en länk eller ett citat för att kunna tycka nåt.
Citera
2026-06-20, 01:02
  #4
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
(M) gör allt för att stoppa lönetransparensdirektivet som ska göra lönerna mer transparenta för vanliga löntagare.

Är Tidö rökta nu?
Vad anser du själv om
lönetransparensdirektivet?
Citera
2026-06-20, 06:39
  #5
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det låter inte omöjligt att de vill det men jag vill nog ändå ha en länk eller ett citat för att kunna tycka nåt.
I januari lämnade regeringen över en lagrådsremiss om att införa lönetransparensdirektivet i svensk rätt. Förslaget var att det skulle träda i kraft nu i sommar, som är då direktivet enligt EU senast ska vara infört i medlemsstaternas lagstiftning. Mars 2026 berättade regeringen att de inte kommer gå vidare med någon proposition. Det innebär att det inte kommer bli något svenskt införande av lönetransparensdirektivet denna mandatperiod.
Citera
2026-06-20, 08:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
I januari lämnade regeringen över en lagrådsremiss om att införa lönetransparensdirektivet i svensk rätt. Förslaget var att det skulle träda i kraft nu i sommar, som är då direktivet enligt EU senast ska vara infört i medlemsstaternas lagstiftning. Mars 2026 berättade regeringen att de inte kommer gå vidare med någon proposition. Det innebär att det inte kommer bli något svenskt införande av lönetransparensdirektivet denna mandatperiod.
Kan man skita i EU-direktiv om man vill?
Citera
2026-06-20, 08:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Vad anser du själv om
lönetransparensdirektivet?

Som arbetstagare låter det som ett utmärkt förslag. Inget mer hemlighetsmakeri kring löner.
Citera
2026-06-20, 08:58
  #8
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kan man skita i EU-direktiv om man vill?
På sikt? Nej. Men man kan tjafsa och krångla och ha sig ett tag. Om tillräckligt många länder gör det kan det hända att EU fimpar direktivet innan man hamnar i trubbel.
Citera
2026-06-20, 09:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Som arbetstagare låter det som ett utmärkt förslag. Inget mer hemlighetsmakeri kring löner.
Håller med. Lönesättningen kommer alldeles för sent i nuvarande rekryteringsprocesser. Är man inte överens om den kan både arbetsgivare och arbetstagare ha slösat bort timmar på ansökning, olika tester och intervju. Bättre att veta från början och inte söka jobb där man tycker att lönen är för låg.
Citera
2026-06-20, 09:04
  #10
Moderator
Strix m/94s avatar
Politiker -> Partier & partipolitik

Strix/Mod
Citera
2026-06-20, 09:06
  #11
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
(M) gör allt för att stoppa lönetransparensdirektivet som ska göra lönerna mer transparenta för vanliga löntagare.

Är Tidö rökta nu?

Det visar ju att högern, moderater och liberaler, är fientliga till arbetare och att de fjäskar för de redan förmögna och mäktiga.

Högern är tyvärr ond, och drivs av girighet.
__________________
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-06-20 kl. 09:08.
Citera
2026-06-20, 09:06
  #12
Medlem
Frågan är hur det här kommer hjälpa. Det verkar mest vara inriktat för att företagen skall förklara om/varför det råder en skillnad i lönesättningen mellan män o kvinnor.
Jag har svårt att se att ens egen lön kommer bli bättre med hjälp av det här.


Citat:
Enligt lönetransparensdirektivet kommer du som arbetstagare att ha rätt att få information om

hur löneskillnaderna mellan kvinnor och män ser ut hos din arbetsgivare för dem som utför ett arbete som lika eller likvärdigt arbete som ditt.
de uppgifter lönerapporten innehåller om löneskillnader mellan kvinnor och män i de fall din arbetsgivare är skyldig att lämna in en lönerapport.
enligt vilka kriterier lönerna sätts.

Om arbetsgivaren inte ger de uppgifter du har bett om kommer du att kunna be om hjälp av DO.
Ökad lönetransparens i rekrytering

Du som arbetssökande kommer ha möjlighet att begära information om lönenivån för en tjänst. Enligt lönetransparensdirektivet ska den rekryterande arbetsgivaren meddela om ingångslön eller ingångslöneintervall för tjänsten som rekryteras, och du har rätt att få information i god tid innan löneförhandlingen sker.

Lönetransparensdirektivet innehåller också en regel om att arbetsgivaren inte får fråga om nuvarande eller tidigare lön i en rekryteringssituation.


https://www.do.se/for-arbetsgivare-och-utbildningsanordnare/lonetransparens-och-jamstallda-loner/lonetransparens-for-dig-som-ar-arbetstagare-eller-arbetssokande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in