2026-06-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjolnirr
Jag har 4 solrosor som vuxit som dem ska, planterade fröna i ett krukbrätte och dom växer så det knakar, ska snart plantera om dom utomhus. Kan det vara så att fröna du planterat är av dålig kvalite kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Lägg fröna på hushållspapper, vattna låt stå i ett fönster. När de gror sätter du smala sidan (den med grodden på) uppåt i en kruka eller utomhus om det är soligt och varmt. Funkar utmärkt med fågelfrön.
Jag frösådde ett knippe (utomhus) första året (från snabbköpets fröpåse). Och "skördade" frökakorna när de var ordentligt utblommade men lät blast/stänglar stå kvar över vintern.
När jorden torkat efter sista "snösmältning" så drog jag upp stänglarna och sållade jorden med en grepe: Där fanns massvis med rotknölar/"jordärtskockor" som förvarades mörkt och lite fuktigt tills det var slut på frostnätter.
Planterades sedan i "snygga rader" varvat med frön. Växer underbart och snabbt/tidigt!
Fröna går till vinterfåglarna numera ;)
Citera
2026-06-19, 10:20
Medlem
Jag hade också otur ibland växer dom inte
Citera
2026-06-19, 10:49
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag har fyllt en kruka med jord och stoppat ner några solrosfrön i jorden för ett bra tag sen (lite osäker när jag gjorde det tyvärr). Fröna är väl kanske två cm under jord och det är poröst packat. Jag har vattnat rejält och även testat täcka över krukan med lite genomskinligt plast för att hålla fuktigheten i krukan.

Men det är verkligen inget som händer. Det är helt stendött och jag är så ledsen.

Är det svårt att odla en solros i en kruka i fönstret? Vad har jag gjort för fel?

Mycket märkligt.
Jag har varje år sått några frön i rabatten utomhus, och de har växt som ogräs.
Jag har sått i början av maj.
Citera
2026-06-19, 11:41
Medlem
heliotrops avatar
Solrosor är otroligt tacksamma och så häftigt när de blir riktigt stora! Förra året var det dock ett dåligt solros år för oss, små, klena och eländiga var de trots söderläge.
Citera
2026-06-19, 12:38
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Köp inte rostade bara. Fågelfrö är nog bäst men du kommer inte få upp en blomma i en kruka.
När ( men, sent nu) om den växer kommer den växa ur krukan. Solros kan bli över 2 meter och får ett rotsystem som inte ryms i en kruka.

Trevlig blomma och lättodlad, vi lärde oss det i första klass tror jag. Satte ut var sin vid skolväggen efter vi grott den.

Nej så korkad är jag inte.
Citera
2026-06-19, 12:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Nej så korkad är jag inte.
Trodde heller inte det. Men kan ju vara andra som läser tråden...
Tycker mycket om dig Svarten! Bara så du vet. Som typ din farfar eller något..
Senast redigerad av Onanikrem 2026-06-19 kl. 12:50.
Citera
2026-06-19, 13:15
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Trodde heller inte det. Men kan ju vara andra som läser tråden...
Tycker mycket om dig Svarten! Bara så du vet. Som typ din farfar eller något..

Va snällt sagt Onanikräm. Nu blev jag glad. Jag gillar dig också! Glad midsommar på dig!
Citera
2026-06-19, 23:39
Medlem
Citat:
Jag har fyllt en kruka med jord och stoppat ner några solrosfrön i jorden för ett bra tag sen (lite osäker när jag gjorde det tyvärr). Fröna är väl kanske två cm under jord och det är poröst packat. Jag har vattnat rejält och även testat täcka över krukan med lite genomskinligt plast för att hålla fuktigheten i krukan.

Men det är verkligen inget som händer. Det är helt stendött och jag är så ledsen.

Är det svårt att odla en solros i en kruka i fönstret? Vad har jag gjort för fel?

Du måste prata med den.
Citera
2026-06-20, 04:14
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Lägg fröna på hushållspapper, vattna låt stå i ett fönster. När de gror sätter du smala sidan (den med grodden på) uppåt i en kruka eller utomhus om det är soligt och varmt. Funkar utmärkt med fågelfrön.

Jag har tryckt in ett par stycken i jorden nu och lagt två stycken att grodda i blött hushållspapper i fönstret. Får se om det blir något.
Citera
2026-06-20, 20:40
Avslutad
Vad för jord använde du och är den placerad ljust?
Citera
2026-06-20, 21:23
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Vad för jord använde du och är den placerad ljust?

Vanlig jord från ICA. Ja den är vid fönstret och får mycket solljus.
Citera
2026-06-20, 21:42
Avslutad
Citat:
Vanlig jord från ICA. Ja den är vid fönstret och får mycket solljus.
Det var inte solroskärnorna du plockat från ICA baguetten och satt i krukan?
Har du använt planteringsjord/såjord?
På baksidan av fröpåsen brukar det stå utgångsdatum och även vilka månader det passar att börja så. Är det rätt månad att börja så sorten du köpt?
Har du kollat så det inte är gammal eller dålig jord du använt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in