2026-06-18, 23:59
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag har fyllt en kruka med jord och stoppat ner några solrosfrön i jorden för ett bra tag sen (lite osäker när jag gjorde det tyvärr). Fröna är väl kanske två cm under jord och det är poröst packat. Jag har vattnat rejält och även testat täcka över krukan med lite genomskinligt plast för att hålla fuktigheten i krukan.

Men det är verkligen inget som händer. Det är helt stendött och jag är så ledsen.

Är det svårt att odla en solros i en kruka i fönstret? Vad har jag gjort för fel?
Citera
2026-06-19, 00:02
Medlem
Room531s avatar
Prova grodda fröet före du planterar i jord.
Citera
2026-06-19, 00:03
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag har fyllt en kruka med jord och stoppat ner några solrosfrön i jorden för ett bra tag sen (lite osäker när jag gjorde det tyvärr). Fröna är väl kanske två cm under jord och det är poröst packat. Jag har vattnat rejält och även testat täcka över krukan med lite genomskinligt plast för att hålla fuktigheten i krukan.

Men det är verkligen inget som händer. Det är helt stendött och jag är så ledsen.

Är det svårt att odla en solros i en kruka i fönstret? Vad har jag gjort för fel?

Sorry den har ruttnat!
Citera
2026-06-19, 00:04
Medlem
Citat:

Var fick du dina frön ifrån?
Citera
2026-06-19, 00:07
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Prova grodda fröet före du planterar i jord.

I blött toapapper?

Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Var fick du dina frön ifrån?

Köpte en lite påse i någon mataffär. Det är fröer för odling.
Citera
2026-06-19, 00:08
Medlem
Citat:
Bra. Prova att plantera några till. Solrosor är lättodlade, du kanske bara har haft otur. Sätt flera i samma kruka och gallra sedan bort de svagaste.
Citera
2026-06-19, 00:08
Medlem
Room531s avatar
Citat:
I blött toapapper?

ja något sådant, kan lägga på ett fat och täcka över med plastfolie med som du gjort med krukan för att behålla fukten där i.
Citera
2026-06-19, 00:09
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Bra. Prova att plantera några till. Solrosor är lättodlade, du kanske bara har haft otur. Sätt flera i samma kruka och gallra sedan bort de svagaste.

Ska jag testa grodda fröena i typ toalettpapper först eller bara köra ner några till i jorden?
Citera
2026-06-19, 00:10
Medlem
Citat:
Ska jag testa grodda fröena i typ toalettpapper först eller bara köra ner några till i jorden?
Kör båda varianterna om fröna räcker till det.
Citera
2026-06-19, 00:13
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:

Det hade gått bättre om du planterat fröna utomhus. I jord direkt.
Citera
2026-06-19, 00:23
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Det hade gått bättre om du planterat fröna utomhus. I jord direkt.

Nej den ska växa i krukan.
Citera
2026-06-19, 00:28
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Nej den ska växa i krukan.
Solrosor kan växa i kruka, men de mår sällan bra av att odlas enbart inomhus.
De kräver enormt mycket solljus och värme.
Visst det kan gå men... har du dränkt fröna? Låt det torka upp lite mellan vattningarna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in