2026-06-19, 00:42
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Hur svårt kan det vara, har sått stora fällt med solrosfrön, ned med dem i jorden så gör vädret resten!
Citera
2026-06-19, 01:13
Medlem
zombie-nations avatar
Har också problem med mina ängsblommor massa olika frön så vissa borde funka. De är sådda ute. Först var det torrt och då kan jag inte klaga att de inte orkade växa, men sen kom massor av regn och då växte de upp en bit och det har fortsatt regna till och från, men de har stannat i växten och vill inte blomma. Trots att de har bra möjligheter och att det är olika sorts blommor. Någon borde väl vara stark?

Nä, det är något skumt. De vanliga blommorna jag ser ute, de finns inte heller.
Citera
2026-06-19, 01:14
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Solrosor kan växa i kruka, men de mår sällan bra av att odlas enbart inomhus.
De kräver enormt mycket solljus och värme.
Visst det kan gå men... har du dränkt fröna? Låt det torka upp lite mellan vattningarna

Jag har inte någon annanstans att odla än i min lilla kruka.

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Hur svårt kan det vara, har sått stora fällt med solrosfrön, ned med dem i jorden så gör vädret resten!

Jag ska prova grodda några frön nu i helg och försöka igen.
Citera
2026-06-19, 01:49
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte

Tror du bönder gör det, de stoppar ned dem i jorden så gör vädret resten, det är inga problem med vilken sort du har, det är bara att köra!
Citera
2026-06-19, 02:30
Medlem
mjolnirrs avatar
Citat:
Jag har fyllt en kruka med jord och stoppat ner några solrosfrön i jorden för ett bra tag sen (lite osäker när jag gjorde det tyvärr). Fröna är väl kanske två cm under jord och det är poröst packat. Jag har vattnat rejält och även testat täcka över krukan med lite genomskinligt plast för att hålla fuktigheten i krukan.

Men det är verkligen inget som händer. Det är helt stendött och jag är så ledsen.

Är det svårt att odla en solros i en kruka i fönstret? Vad har jag gjort för fel?

Jag har 4 solrosor som vuxit som dem ska, planterade fröna i ett krukbrätte och dom växer så det knakar, ska snart plantera om dom utomhus. Kan det vara så att fröna du planterat är av dålig kvalite kanske?
Citera
2026-06-19, 02:35
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjolnirr
Jag har 4 solrosor som vuxit som dem ska, planterade fröna i ett krukbrätte och dom växer så det knakar, ska snart plantera om dom utomhus. Kan det vara så att fröna du planterat är av dålig kvalite kanske?

Det är fullt möjligt. Jag har några kvar i påsen att testa. Hela iden med att odla solros var bara en spontan grej jag kom på när jag handlade mat. Men nu är jag besviken och kommer fan inte ge upp. Jag ska köpa fler frön om det krävs.
Citera
2026-06-19, 02:39
Medlem
mjolnirrs avatar
Citat:
Det är fullt möjligt. Jag har några kvar i påsen att testa. Hela iden med att odla solros var bara en spontan grej jag kom på när jag handlade mat. Men nu är jag besviken och kommer fan inte ge upp. Jag ska köpa fler frön om det krävs.

Prova lite olika metoder då skulle jag föreslå, om du ändå har några frön kvar. Grodda några frön, plantera några, ställ dom i olika väderstreck, vattna vissa mer, vissa mindre, så blir du mer erfaren av experimenten!

Jag själv fick också en spontan ide och ville prova odla solrosor, kul liten amatörhobby!
Citera
2026-06-19, 03:05
Medlem
Jag hade jättesolrosor utomhus i söderläge. De hade sol nästan från den gick upp till ner. De blev 5-6 m höga och hade en blomma som nog var närmre en meter i diameter med bladen. De var roliga att titta på för de var alltid vända mot solen. När de blommat färdigt så högg jag ner dem med en kraftig köttkniv och la fröhuset i trädgården. Sen kalasade fåglarna på fröerna i dem.

Jag köpte en påse fröer för själva blomman (det var ganska stora frö) och hällde ut allt i jorden som det stod och täckte över, som det stod att man skulle göra. Sen vattnade jag där regelbundet och mer när det började växa. Minns inte hur många frö det var i påsen men det var nog inte alla det blev något av.
Citera
2026-06-19, 04:36
Medlem
Onanikrems avatar
Lägg fröna på hushållspapper, vattna låt stå i ett fönster. När de gror sätter du smala sidan (den med grodden på) uppåt i en kruka eller utomhus om det är soligt och varmt. Funkar utmärkt med fågelfrön.
Citera
2026-06-19, 08:32
Medlem
GiveMeHeads avatar
2cm?? Tryckte du ner dom med kuken?
Citera
2026-06-19, 08:57
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:

Ja försök igen.

Eller ta någon enklare som tex krasse, ringblomma eller rosenskära.
Eller varför inte lite kryddor?
Basilika, smörgåskrasse, gräslök, persilja går fint inomhus i kruka.
Citera
2026-06-19, 09:49
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Köp inte rostade bara. Fågelfrö är nog bäst men du kommer inte få upp en blomma i en kruka.
När ( men, sent nu) om den växer kommer den växa ur krukan. Solros kan bli över 2 meter och får ett rotsystem som inte ryms i en kruka.

Trevlig blomma och lättodlad, vi lärde oss det i första klass tror jag. Satte ut var sin vid skolväggen efter vi grott den.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-06-19 kl. 09:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in