https://vaxjo.socialcast.se/b/vaxjos-kommunfullmaktige-17
2 timmar och 50 minuter in i mötet du länkar till säger han att överrepresentation till mycket beror på kusinäktenskap i allt för många led.
Tack för länken. Fick lite tid att slå ihjäl på morgonkvisten så jag transkriberar lite.
Reaktionerna är en varierande former av godhetssignalering och mobbeteende. Det slutar med att en sosse ber ordföranden att dra ett streck i debatten eftersom många är så upprörda och att den del lämnat salen.
Björn Kleinhenz (V) "ställer inte upp på Christer Svenssons människosyn som han tycker är vidrig"
Martin Edberg (S) "blir oerhört bekymrad av den beskrivning som interpellanten har"
Gunnar Nordmark (L) "häpnade när jag hörde interpellanten". Använde också orden häpnadsväckande och stötande
Agna Beslija (S) "jag blir... f.. asså jag saknar ord"
Malin Lauber (S) "jag är faktiskt imponerad. Jag är imponerad över hur SD kan få allt, precis allt, att handla om migration, och invandring"
Pernilla Wikelund (SD) Försvarar sin kollega. Påpekar att man med blotta ögat kan konstatera överrepresentation
Frida Sandstedt (V) "jag tycker på ett sätt att det är väldigt bra ni är så öppet rasistiska, för så hör alla det ... en helt vidrig människosyn"
Christina Rosén (L) "jag har aldrig blivit så upprörd i kommunfullmäktige någon gång innan och jag är chockad över kommentaren." chockerande, chockad, oerhört besviken
Lars-Göran Svensson (M) "jag tror jag aldrig har blivit, på ren svenska, så förbannad som jag blev är nu när jag lyssnade på detta. Hur har man mage att stå här i fullmäktige och säga detta. Jag tycker faktiskt: skäms." barn, människovärde
Ulf Hedin (M) "man skall hålla sig till fakta och vad som är vetenskapligt möjligt att bevisa.. jag tror inte att någon kommer att kunna bevisa att det här skulle handla om kusinäktenskap", "under all kritik, under all kritik"
Anton Olsson (M) "skäms på SD faktiskt"
Magnus Folcker (Mp) "helst häpnadsväckande att göra de kopplingarna"
Pernilla Wikelund (SD) Står på sig. Gör misstaget att påpeka att det är OK att diskutera genetiska problem med djur varefter man hör hur församlingen protesterar "Det är helt hopplöst i denna församlingen"
Tajma Sisic (S) "Vi har ledamöter som är extremt påverkade av den här debatten, som är väldigt berörda, och har behövt lämna salen. Jag skulle vilja be om ett streck i den här debatten. Vi har flera stolar som står tomma."
Ordförande Rose-Marie Holmqvist (S) bryter för paus nästa punkt. Anger att tid överskridits men att debatten kan fortsätta efter"
EDIT: Efter pausen och allmänhetens frågestund meddelar ordföranden debatten "urartat totalt" och avslutar debatten"anser att det här är gränsfall på (sic) hets mot folkgrupp". 3 timmar och 30 minuter in.
Alexander Harréns (SD) Protesterar mot avslutandet med argumenten att att det är en demokrati med yttrandefrihet och att även kontroversiella saker skall diskuteras i församlingen.
Ordförande säger att hon är för yttrandefrihet men gränsen är nådd för henne.
Sverigedemokraten har rätt, och de politiker som gick ut borde inte gå tillbaka. Det kommer de förstås att göra ändå. De är ju så jävla goda så samhället inte klarar sig utan dem i fullmäktige.