2026-06-18, 20:51
Medlem
Ballcancers avatar
Så vad säger flashback om det här?

https://www.smp.se/vaxjo/sd-kommentar-fick-politiker-att-lamna-fullmaktige-i-vaxjo-vidrig-manniskosyn/

https://vaxjo.socialcast.se/b/vaxjos-kommunfullmaktige-17
Citera
2026-06-18, 20:51
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Försök till transkribering av inspelningen från kommunfullmäktige i startinlägget:

Christer Svensson: ...att antal elever [?] ökade när den onödiga migrationskrisen kom 2015 och vilket fortsatte 2016, 2017, 2018. Vi sverigedemokrater tror ju snarare att, att det beror mycket på kusinäktenskap i alltför många led som ligger bakom en hel del ja, och att det, det, ja som sagt, det är jag som har ordet här ja, och ni som sitter hemma och tittar märker nog inte men nu försöker de, försöker de avbryta mig att jag har gått utanför ramarna här

Pernilla Wikelund: Och det är väl ingen hemlighet att vi måste kunna prata om allt av de här olika behoven och se de kopplingarna. Och är det då så himla, om vi vänder oss till uppfödningar av djur, så får vi tala om en bekymmersam genetik som kan uppstå om man eh, korsar… [upprört publikmummel] ja men det får, vad är det ni, vad är det ni är rädda för [inskott: Nu får du nog försöka behärska dig lite], alltså han har använt ett ord som inte är helt orelevant. Det är inte helt orelevant. Ja, jag går och sätter mig för att det är helt hopplöst i denna församlingen för jag vill bara säga det

– från interpellation till utbildningsnämndens ordförande Julia Berg (S) från Christer Svensson (SD) om utvecklingen inom anpassad skola i Växjö.

/Moderator
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2026-06-19 kl. 07:06.
Citera
2026-06-18, 20:55
Medlem
FallerIfallerAs avatar
De har svårt att hålla tillbaka allt sitt hat Sd:s politiker så nu får han inte vara med och leka längre!
Citera
2026-06-18, 20:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Så vad säger flashback om det här?

https://www.smp.se/vaxjo/sd-kommentar-fick-politiker-att-lamna-fullmaktige-i-vaxjo-vidrig-manniskosyn/

Hahaha, ja säg för fan inte sanningen i den här jävla clownvärlden! Fan va based.
Citera
2026-06-18, 20:59
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
12 år på Flashback och du menar att det är okej med en trådstart som bara består av ett par länkar...
Folk kan läsa själva om det är intresserade. Jag tänker inte lägga några värderingar i detta, frågade om flashbackarnas tankar.

Summa summarum, barnen med speciella behov är sådana för att deras föräldrar varit kusiner. Hondjuret säger väl något liknande men lägger även till att om man avlar fel på djur blir resultatet olyckligt.
Citera
2026-06-18, 21:13
Medlem
anomaligns avatar
Man ska naturligtvis inte spåna om såna där känsliga/inflammatoriska saker offentligt, som politiker, i synnerhet om det inte finns vetenskapligt stöd för vad man säger. Det riskerar bara att sprida potentiellt falsk information och sårande, rasistiska fördomar. Rejält efterblivet av SD-politikern.
Citera
2026-06-18, 21:26
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Folk kan läsa själva om det är intresserade. Jag tänker inte lägga några värderingar i detta, frågade om flashbackarnas tankar.

Summa summarum, barnen med speciella behov är sådana för att deras föräldrar varit kusiner. Hondjuret säger väl något liknande men lägger även till att om man avlar fel på djur blir resultatet olyckligt.

Tur då att vi förbjuder det i Sverige den här månaden, finns för många som gifter sig med sina kusiner på landet i dag och etniska svenska är de också, hemska tanke!
Citera
2026-06-19, 07:09
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Integration och invandring --> Politiker
/Moderator
Citera
2026-06-19, 07:10
Medlem
Glödskals avatar

2 timmar och 50 minuter in i mötet du länkar till säger han att överrepresentation till mycket beror på kusinäktenskap i allt för många led.

Tack för länken. Fick lite tid att slå ihjäl på morgonkvisten så jag transkriberar lite.

Reaktionerna är en varierande former av godhetssignalering och mobbeteende. Det slutar med att en sosse ber ordföranden att dra ett streck i debatten eftersom många är så upprörda och att den del lämnat salen.

Björn Kleinhenz (V) "ställer inte upp på Christer Svenssons människosyn som han tycker är vidrig"
Martin Edberg (S) "blir oerhört bekymrad av den beskrivning som interpellanten har"
Gunnar Nordmark (L) "häpnade när jag hörde interpellanten". Använde också orden häpnadsväckande och stötande
Agna Beslija (S) "jag blir... f.. asså jag saknar ord"
Malin Lauber (S) "jag är faktiskt imponerad. Jag är imponerad över hur SD kan få allt, precis allt, att handla om migration, och invandring"
Pernilla Wikelund (SD) Försvarar sin kollega. Påpekar att man med blotta ögat kan konstatera överrepresentation
Frida Sandstedt (V) "jag tycker på ett sätt att det är väldigt bra ni är så öppet rasistiska, för så hör alla det ... en helt vidrig människosyn"
Christina Rosén (L) "jag har aldrig blivit så upprörd i kommunfullmäktige någon gång innan och jag är chockad över kommentaren." chockerande, chockad, oerhört besviken
Lars-Göran Svensson (M) "jag tror jag aldrig har blivit, på ren svenska, så förbannad som jag blev är nu när jag lyssnade på detta. Hur har man mage att stå här i fullmäktige och säga detta. Jag tycker faktiskt: skäms." barn, människovärde
Ulf Hedin (M) "man skall hålla sig till fakta och vad som är vetenskapligt möjligt att bevisa.. jag tror inte att någon kommer att kunna bevisa att det här skulle handla om kusinäktenskap", "under all kritik, under all kritik"
Anton Olsson (M) "skäms på SD faktiskt"
Magnus Folcker (Mp) "helst häpnadsväckande att göra de kopplingarna"
Pernilla Wikelund (SD) Står på sig. Gör misstaget att påpeka att det är OK att diskutera genetiska problem med djur varefter man hör hur församlingen protesterar "Det är helt hopplöst i denna församlingen"
Tajma Sisic (S) "Vi har ledamöter som är extremt påverkade av den här debatten, som är väldigt berörda, och har behövt lämna salen. Jag skulle vilja be om ett streck i den här debatten. Vi har flera stolar som står tomma."

Ordförande Rose-Marie Holmqvist (S) bryter för paus nästa punkt. Anger att tid överskridits men att debatten kan fortsätta efter"
EDIT: Efter pausen och allmänhetens frågestund meddelar ordföranden debatten "urartat totalt" och avslutar debatten"anser att det här är gränsfall på (sic) hets mot folkgrupp". 3 timmar och 30 minuter in.

Alexander Harréns (SD) Protesterar mot avslutandet med argumenten att att det är en demokrati med yttrandefrihet och att även kontroversiella saker skall diskuteras i församlingen.
Ordförande säger att hon är för yttrandefrihet men gränsen är nådd för henn
e.

Sverigedemokraten har rätt, och de politiker som gick ut borde inte gå tillbaka. Det kommer de förstås att göra ändå. De är ju så jävla goda så samhället inte klarar sig utan dem i fullmäktige.
Senast redigerad av Glödskal 2026-06-19 kl. 07:28.
Citera
2026-06-19, 09:06
Medlem
Citat:

Du har aldrig förstått anledningen till varför man skall lägga med citat istället för att bara skicka med en länk?
LÄNKAR SLUTAR ATT FUNGERA EFTER ETT TAG.

Det är aldrig bra att försöka bryta makten från de som styr.
Det har aldrig tagits emot väl genom tiderna.
Påstod man att jorden var runt så blev man bränd på bål, trots att det var sanningen.
Att ta upp kusingifte är inte gångbart än så länge. Kanske längre fram.
Citera
2026-06-19, 09:27
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Noterbart är att ingen av de till bristningsgränsen kränkta och skärrade ledamöterna säger att han har fel i sakfrågan.
Citera
2026-06-19, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Noterbart är att ingen av de till bristningsgränsen kränkta och skärrade ledamöterna säger att han har fel i sakfrågan.
Fast just det är väl inte så konstigt. Det handlar ju om att inte behandla sånt känslostyrt trams med värdighet, utan istället kväva ned det i hopp om att ha en mogen debatt (nåt som SD är, har och aldrig kommer vara förmögna till).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in