Igår, 16:13
Medlem
KonstigSaxs avatar
Sålde ett pokemonkort förra veckan för 7000kr som jag själv fått genom att öppna massa boxar. Detta var flera år sedan och konstig nog så har jag inte ett enda mail kvar från köpet av boxarna. Ingen orderbekräftelse eller mail om frakt.

Har setat i flera dagar och försökt räkna ut detta då jag sålt andra kort också och jag har världens huvudvärk, blir inte ett dugg klokare. Hur räknar jag ut vinsten när det saknas anskaffningskostnad?

Jag måste kunna visa för skatteverket hur jag kommit fram till priset/vinsten och hur jag räknat samt redovisa köpen av alla boxarna men vad händer om det helt enkelt inte går?

Kan jag ta hela försäljningspriset som vinst? Det gynnar mig inte rent ekonomiskt men jag vet inte hur man annars ska göra.
Senast redigerad av KonstigSax Igår kl. 16:36.
Citera
Igår, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstigSax
Jag måste kunna visa för skatteverket hur jag kommit fram till priset/vinsten och hur jag räknat samt redovisa köpen av alla boxarna men vad händer om det helt enkelt inte går?
Då får du använda dig av schablonmetoden, och sätta inköpspriset till 75% av försäljningspriset. Du får även dra av för kostnader vid försäljningen. Kolla upp innan du skickar in deklarationen.

Om du använt dig av korten, kanske att de suttit uppe på väggen, så tror jag att du kan sälja för upp till 50k per år utan att behöva skatta.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 17:58.
Citera
Igår, 17:59
Medlem
KonstigSaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Då får du använda dig av schablonmetoden, och sätta inköpspriset till 75% av försäljningspriset. Du får även dra av för kostnader vid försäljningen.

Om du använt dig av korten, kanske att de suttit uppe på väggen, så tror jag att du kan sälja för upp till 50k per år utan att behöva skatta.

Läste att schablon inte gäller för samlarkort. Var också inne på det spåret först.
Citera
Igår, 18:01
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Sålde ett pokemonkort förra veckan för 7000kr som jag själv fått genom att öppna massa boxar. Detta var flera år sedan och konstig nog så har jag inte ett enda mail kvar från köpet av boxarna. Ingen orderbekräftelse eller mail om frakt.

Har setat i flera dagar och försökt räkna ut detta då jag sålt andra kort också och jag har världens huvudvärk, blir inte ett dugg klokare. Hur räknar jag ut vinsten när det saknas anskaffningskostnad?

Kan jag ta hela försäljningspriset som vinst? Det gynnar mig inte rent ekonomiskt men jag vet inte hur man annars ska göra.

Bedriver du näringsverksamhet, företag?
Har du sålt detta som företagare?

Blir dessa 7000 :- din enda försäljning i år?

I vilket syfte köpte du kortet?
För att tjäna pengar eller för att samla?
Senast redigerad av trottwell Igår kl. 18:05.
Citera
Igår, 18:02
Medlem
Citat:
Läste att schablon inte gäller för samlarkort. Var också inne på det spåret först.
Okej, konstigt. Varför skulle just samlarkort inte ingå där? Att man inte kan sälja för upp till 50k utan att betala skatt kan jag däremot förstå.
Citera
Igår, 18:04
Medlem
KonstigSaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Bedriver du näringsverksamhet, företag?
Har du sålt detta som företagare?

Blir dessa 7000 :- din enda försäljning i år?

Nej det är en hobby jag haft i många år och jag säljer nu delar av min personliga samling jag ej vill ha kvar
Citera
Igår, 18:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Nej det är en hobby jag haft i många år och jag säljer nu delar av min personliga samling jag ej vill ha kvar

Om din hobby är att samla, inte att köpa och sälja, så kan du han en vinst på 50000:- i år innan du behöver betala skatt och redovisa något.

Hur mycket tror du att du kommer att sälja för i år och hur stor blir vinsten?

Om du tror att din vinst blir högre än 50000:- så kan du dela upp försäljningen, sälj så mycket att vinsten blir 49000 i år och 49000:- nästa år, det är helt lagligt att göra så.
Senast redigerad av trottwell Igår kl. 18:19.
Citera
Igår, 18:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, konstigt. Varför skulle just samlarkort inte ingå där? Att man inte kan sälja för upp till 50k utan att betala skatt kan jag däremot förstå.

Det är vinst överstigande 50k som beskattas.
Citera
Igår, 18:19
Medlem
Citat:
Det är vinst överstigande 50k som beskattas.
Precis, men gäller verkligen den regeln för samlarkort? Det handlar ju inte om begagnade kläder som man själv har använt, eller möbler som stått i ens vardagsrum, eller konst som suttit uppe på väggarna.

För övrigt är problemet för ts att hen inte vet hur stor vinsten är, bara hur stor försäljningen är.
Citera
Igår, 18:21
Medlem
KonstigSaxs avatar
Citat:
Om din hobby är att samla, inte att köpa och sälja, så kan du han en vinst på 50000:- i år innan du behöver betala skatt och redovisa något.

Hur mycket tror du att du kommer att sälja för i år och hur stor blir vinsten?

Är tyvärr uppe i den summan strax, det är därför jag behöver räkna på det extra noga.
Citera
Igår, 18:25
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Är tyvärr uppe i den summan strax, det är därför jag behöver räkna på det extra noga.

Då kan du få ett tipps som skulle kunna vara Skattebrott om det uppdagas.
Låt någon som du litar på stå för försäljningen resten av året.
Citera
Igår, 18:29
Medlem
KonstigSaxs avatar
Chatgpt säger att om man saknar ett inköpspris för ett kort man dragit själv så måste man lägga ihop alla packs man öppnat från en serie och dela priset på packsen/boxarna med antal kort.

Om jag köpt och öppnat två boxar för totalt 4000kr med 36 paket i varje så blir det totalt 72 paket gånger 10 kort i varje paket, alltså 720 kort totalt. 4000 delat med 720 blir 5 kr per kort och det ska man ta som inköpspriset för kortet jag sålde för 7000kr så vinsten blir 6995kr.

Stämmer detta?
Senast redigerad av KonstigSax Igår kl. 18:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in