Igår, 18:30
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstigSax
Är tyvärr uppe i den summan strax, det är därför jag behöver räkna på det extra noga.

Ett alternativ är att betala 30% skatt på den delen av vinsten som överstiger 50000:-, 30% är en ganska låg skatt eftersom du får 50000:- i vinst utan skatt.
Den totala skatten blir betydligt lägre än 30% om du räknar på det.

Tex vid en vinst på 100000:- har du ett grundavdrag på 50000, kvar att ta upp till beskattning 50000:-, skatt 15000:- alltså 15% av vinsten.
Senast redigerad av trottwell Igår kl. 18:37.
Citera
Igår, 18:31
Medlem
KonstigSaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Då kan du få ett tipps som skulle kunna vara Skattebrott om det uppdagas.
Låt någon som du litar på stå för försäljningen resten av året.

Skattebrott att sälja saker? Det ska väl deklareras nästa år om jag gått med vinst över 50k.

edit: Nu förstår jag vad du menade. Läste för snabbt.
Senast redigerad av KonstigSax Igår kl. 18:33.
Citera
Igår, 18:44
Medlem
KonstigSaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ett alternativ är att betala 30% skatt på den delen av vinsten som överstiger 50000:-, 30% är en ganska låg skatt eftersom du får 50000:- i vinst utan skatt.
Den totala skatten blir betydligt lägre än 30% om du räknar på det.

Tex vid en vinst på 100000:- har du ett grundavdrag på 50000, kvar att ta upp till beskattning 50000:-, skatt 15000:- alltså 15% av vinsten.

Ja, men jag kommer behöva bevisa för skatteverket varenda transaktion och hur jag räknat ut vinsten. Att räkna ut vinsten på ett kort jag sålt som jag fick genom att själv öppna massa boxar känns omöjligt. Vet inte hur jag ska tänka.

Vissa boxar öppnade jag för flera år sedan. Svårt att minnas exakt vilka kort jag fick.
Citera
Igår, 18:46
Medlem
Citat:
Chatgpt säger att om man saknar ett inköpspris för ett kort man dragit själv så måste man lägga ihop alla packs man öppnat från en serie och dela priset på packsen/boxarna med antal kort.

Om jag köpt och öppnat två boxar för totalt 4000kr med 36 paket i varje så blir det totalt 72 paket gånger 10 kort i varje paket, alltså 720 kort totalt. 4000 delat med 720 blir 5 kr per kort och det ska man ta som inköpspriset för kortet jag sålde för 7000kr så vinsten blir 6995kr.

Stämmer detta?
Om det skulle stämma, så kan du skicka med ett gäng värdelösa kort för varje försäljning av ett värdefullt kort.
Citera
Igår, 19:01
Medlem
Svartskäggs avatar
Varför redovisa något alls? Skatteverket vet väl inte att du har sålt något?
Citera
Igår, 19:24
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Chatgpt säger att om man saknar ett inköpspris för ett kort man dragit själv så måste man lägga ihop alla packs man öppnat från en serie och dela priset på packsen/boxarna med antal kort.

Om jag köpt och öppnat två boxar för totalt 4000kr med 36 paket i varje så blir det totalt 72 paket gånger 10 kort i varje paket, alltså 720 kort totalt. 4000 delat med 720 blir 5 kr per kort och det ska man ta som inköpspriset för kortet jag sålde för 7000kr så vinsten blir 6995kr.

Stämmer detta?
Mitt tips är att maila skatteverket och fråga. Om du är nojjig, från en protonmail.
Citera
Igår, 19:31
Medlem
Rent som lekman

Du kan inte skriva ett kvitto som att du har exempelvis köpt kortet för 4000kr av en kompis som kan skriva under kvittot? Möjligtvis dina föräldrar eller syskon.
Senast redigerad av Noccofocus Igår kl. 19:33.
Citera
Igår, 20:17
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Precis, men gäller verkligen den regeln för samlarkort? Det handlar ju inte om begagnade kläder som man själv har använt, eller möbler som stått i ens vardagsrum, eller konst som suttit uppe på väggarna.

För övrigt är problemet för ts att hen inte vet hur stor vinsten är, bara hur stor försäljningen är.
Ja.

Först of främst gäller bara den regeln för hobbyverksamhet. Hur man definierar en hobbyverksamhet är inte helt solklart och skatteverket säger i princip 'om du är osäker är det läge att registrera en näringsverksamhet '. Det är verkligen helt jävla sjukt.

Andra aspekter som gör en verksamheten en näringsverksamhet är om syftet är att tjäna pengar eller om verksamheten är väldigt strukturerad. Dvs, om du har för avsikt att öppna boosters och kränga pokemonkort för vinst, för register i Excel m.m. är troligen verksamheten momspliktig och du ska skatta från första kronan.

I TS fall har han köpt kort för länge sedan och nu säljer, då kan han nog hävda att det råkade bli så att han tjänade mycket pengar på det av en ren slump. Därmed hobbyverksamhet, och skattar på vinsten > 50k.

Problemet är att man lätt kan tro att det man gör är en hobbyverksamhet men när den granskas och kvitton begärs, att den bedöms som en näringsverksamhet. Då har man problem.

Källa: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html
Senast redigerad av HaveFun Igår kl. 20:27.
Citera
Igår, 22:47
Medlem
Leta på inköpskvitton på banken, om du inte betalat dom kontant. Räkna ihop alla inköp på kort som du köpt genom åren. Dom har inte att göra med om du behåller dom värdelösa och säljer dom dyra. Det kan dom inte avgöra.
Citera
Idag, 00:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Ja.

Först of främst gäller bara den regeln för hobbyverksamhet. Hur man definierar en hobbyverksamhet är inte helt solklart och skatteverket säger i princip 'om du är osäker är det läge att registrera en näringsverksamhet '. Det är verkligen helt jävla sjukt.

Andra aspekter som gör en verksamheten en näringsverksamhet är om syftet är att tjäna pengar eller om verksamheten är väldigt strukturerad. Dvs, om du har för avsikt att öppna boosters och kränga pokemonkort för vinst, för register i Excel m.m. är troligen verksamheten momspliktig och du ska skatta från första kronan.

I TS fall har han köpt kort för länge sedan och nu säljer, då kan han nog hävda att det råkade bli så att han tjänade mycket pengar på det av en ren slump. Därmed hobbyverksamhet, och skattar på vinsten > 50k.

Problemet är att man lätt kan tro att det man gör är en hobbyverksamhet men när den granskas och kvitton begärs, att den bedöms som en näringsverksamhet. Då har man problem.

Källa: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

Har du själv läst länken som du anger som källa?

"Om du får överskott från din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt. Du ska då också betala egenavgifter på överskottet."

Vinst från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan, det beskattas som inkomst av tjänst, det läggs alltså ovanpå lönen, det skall också betalas egenavgifter på vinsten, det finns inget fribeloppe om 50000:-

Enstaka försäljningar av personliga tillhörigheter har ingenting att göra med hobbyverksamhet.
Vid vinst från enstaka försäljningar av personliga tillhörigheter finns det ett grundavdrag om 50000:- dvs vinst överstigande 50000:- beskattas med 30% i inkomstslaget kapital.
Senast redigerad av trottwell Idag kl. 00:56.
Citera
Idag, 11:13
Medlem
-=Damian=-s avatar
hade ett liknande problem när njag sålde av en kortsamling för 350.000.
pratade med skatteverket eftersom det säkert skulle bli något tjabb om jag fick in en sådan summa på kontot. Ända svaret jag fick var att jag fick skatta 22% på beloppet om jag inte kunde visa inköpspriset.

Många av korten var byteskort, vinster i lotterier om kort, samt köp av boxar.

slutade med att jag sålde och tog betalt via paypal. sen använde jag paypal för internetköp m.m.
kom undan alla skatter och frågor på det viset. uppmanar såklart inte till skattebrott - men jag gav upp att försöka resonera med skatteverket då jag inte på något sätt ens visste om jag hade gjort en vinst eller förlust efter 20 års samlande - och att behöva skatta 22% på något jag kanske gjort en förlust på var inte av intresse.
Citera
Idag, 16:14
Medlem
kraftfoders avatar
Kortet är ett lösöre.
Lösöre kan man sälja skattefritt upp till 50000:- per år.

"Lustigt" nog så har gränsen för lösöre inte ändrats under många många år.
Borde vara indexreglerat eller åtminstonde höjt till 100000.
50000 var det på 1990-talet också..

Lösöre behöver man inte ta upp i deklarationen, när det gäller småbelopp som TS 7000:-
Senast redigerad av kraftfoder Idag kl. 16:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in