Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Dvs bra spaning i TS. Ok, jag förstår förklaringen. Jmf m KK är Pingst hippie. KK har MASSOR med formalia, t o m på latin, som en stor del av församlingen kan utantill, medan Pingstvännerna, trogna sitt ursprung, söker den där euforin som kom över den första församlingen under just Pingst för ca 2000 år sen. Vad som är rätt eller fel hör inte riktigt till Topic imho.
Däremot är det ju lite paradoxalt och intressant att "bokstavstrogna" då faktiskt ignorerar Matteusevangeliet 6:9-13 där Jesus instruerar om hur hans följare SKA be. Har man bara missat det på något sätt?
Nej, jag tror inte man har missat det. Fader Vår beds inom frikyrkor, men inte lika frekvent, och inte på ett liturgiskt sätt.
Jag tror att en del har att göra med det som Jesus säger ett par meningar tidigare, i Matteus 6:7:
Och när ni ber ska ni inte rabbla tomma ord som hedningarna. De tänker att de ska bli bönhörda för sina många ords skull.
Dvs det har funnits en rädsla i att be tomma böner. Att rabbla Fader Vår, utan att tänka på dess innehåll, är inte till någon nytta, utan bara tomma ord. Men om man däremot formar egna ord från sina egna tankar kan det bli en ärligare bön. Med det inte sagt att man inte kan be Fader Vår på ett ärligt sätt.