2026-06-18, 16:03
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Du försöker jämföra ordet Gud med ljudvågor/toner?
Var kommer den här ”materian” från när du refererar till Gud som grund?

Det blir svårt att ta dig på allvar när du läst in dig på mig som enskild individ och där du är väl medveten om att jag förstår och kan tala musikens språk.
Nej det hörs ju på namnet och syns på dess avatar att ”Flashback” ska man inte ta vad som skrivs på alvar även om det som skrivs är sant, det är ju inte direkt ett ställe för akademiska avhandlingar eller sing & song writers(musiker) att komponera mästerverk.

Var kom materian ifrån ? Gud är den absoluta fullkomliga allomfattandes allsmäktiga singulariteten, allt här och bortom finns i Gud, således då också kärnan fröet till all materia, vilket släpptes lös i begynnelsen med Ordet.
Detta stämmer övers med vetenskapen för Bibeln är vetenskap för vetenskap som del i alltet är således i Gud som håller allt
__________________
Senast redigerad av Kirev 2026-06-18 kl. 16:07.
Citera
2026-06-18, 19:01
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej det hörs ju på namnet och syns på dess avatar att ”Flashback” ska man inte ta vad som skrivs på alvar även om det som skrivs är sant, det är ju inte direkt ett ställe för akademiska avhandlingar eller sing & song writers(musiker) att komponera mästerverk.

Var kom materian ifrån ? Gud är den absoluta fullkomliga allomfattandes allsmäktiga singulariteten, allt här och bortom finns i Gud, således då också kärnan fröet till all materia, vilket släpptes lös i begynnelsen med Ordet.
Detta stämmer övers med vetenskapen för Bibeln är vetenskap för vetenskap som del i alltet är således i Gud som håller allt
Du menar att det du skriver här på forumet mest är oseriöst och trams?
Är ändå beredd att hålla med

Kommer du dela dom vetenskapliga artiklarna från bibeln?
Ser verkligen framemot att få vara först med att ta del av dom uppgifterna.
Väntar med spänning. Och bör jag kontakta tidningen?
Citera
2026-06-18, 21:16
  #39
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Du försöker jämföra ordet Gud med ljudvågor/toner?
Var kommer den här ”materian” från när du refererar till Gud som grund?

Det blir svårt att ta dig på allvar när du läst in dig på mig som enskild individ och där du är väl medveten om att jag förstår och kan tala musikens språk.
Han skriver till mig så jag ska se. För att om möjligt vilseleda mig/skapa förvirring. Som de andra. Desperat försök.
(Visste det var han innan jag såg namnet)

Där den döda kroppen är samlas gamarna.

Vi ska "äta av Jesu kropp" och dricka hans blod.

Herrens hus har många rum.
Citera
2026-06-18, 21:32
  #40
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Så här skrev jag i första inlägget apropå fokus:

Det är sant att man fokuserar extremt mycket på jesus i såväl frikyrkor som svk.
Men ber fader vår gör man fortfarande.
Men skulle inte bli förvånad om fader vår snart ersätts med en ny bön om jesus.
Helt klart har man ersatt den krävande guden med den förlåtande jesus. Jag förstår vad ts är ute efter men just här har han fel.


Jag är så gammal att jag fick lära mig att JEsus är sonen
Avlad av jungfu maria men uppfylld av gud.
Guds sändebud om du så vill
Det var vad tex svenska kyrkan lärde ut och vi bad till Gud.

Som kom livets ord till sverige och började be JEsus om en MErcedes.
De kändes väldigt konstigt på flera sätt. bl.a. för att de brukade vara Gud som ger och tar

Detta har även spridit sig till EFS och SVK att be jesus om ditten och datten. Och det finns ingen logik i det. Om man verkligen tror på trosbekännelsen där man uppger "att man tror på en Gud som fortfarande är verksam genom den heliga anden" så hade det varit mer logiskt att be den helige anden om en mercedes.

Och jag är även säker på att orsaken är att man vill fokusera på den förlåtande jesus än den krävande Gud. JEsus ger lite mer utrymme för snesteg på den smala vägen vilket jag tror är anledningen.

Nu är jag ingen lärd man. Detta är bara mina egna tankar. Jag kan naturligtvis inte uttala mig om Guds avsikter. Men det är också något som förundrar mig hur folk uttalar sig tvärsäkert om det ena eller det andra.

I 1980 år bad vi till gud, de sista 40 åren har det blivit allt mer populärt att be till jesus. Jag håller mig till den äldre ordningen, i synnerhet då Jesus själv alltid sköt Gud framför sig, gav oss bönen fader vår, uppmanade oss att älska gud, vistades i sin faders hus osv osv.
Jesus är inte förlåtande ..som vissa tror?
Han är Livet.
Han tar bort världens synd. Täcker över dem med sanningen om vi går till honom, då vill man/behöver inte synda. Kan inte. För Guds säd förblir i honom.
Han förlåter synden med sitt liv. Sitt blod. (Han är vägen) sanningen.Han gjordes till synd. Han som var utan synd och svek. För att vi skulle kunna bli fria. Må fjällen falla från ögon. Vi tvättas så.
Amen.
__________________
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-06-18 kl. 21:35.
Citera
2026-06-18, 21:59
  #41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Du menar att det du skriver här på forumet mest är oseriöst och trams?
Är ändå beredd att hålla med

Kommer du dela dom vetenskapliga artiklarna från bibeln?
Ser verkligen framemot att få vara först med att ta del av dom uppgifterna.
Väntar med spänning. Och bör jag kontakta tidningen?

Och du bidrar med det mesta av den skiten. Mäktiga vänner är bra att ha, eller hur? Så du kan göra rent hus sen när det är dags. Du gör ett bra jobb med att dra fram dom för mig. Jag tackar dig för väl utfört arbete.
Citera
2026-06-19, 04:27
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Du menar att det du skriver här på forumet mest är oseriöst och trams?
Är ändå beredd att hålla med

Kommer du dela dom vetenskapliga artiklarna från bibeln?
Ser verkligen framemot att få vara först med att ta del av dom uppgifterna.
Väntar med spänning. Och bör jag kontakta tidningen?
Du menar att jag skriver oseriöst och trams men håller ändå med om det och således mer än något annat ser fram emot att läsa det jag skriver ?
__________________
Senast redigerad av Kirev 2026-06-19 kl. 04:33.
Citera
2026-06-19, 05:13
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Han skriver till mig så jag ska se. För att om möjligt vilseleda mig/skapa förvirring. Som de andra. Desperat försök.
(Visste det var han innan jag såg namnet)

Hej fraggelrock, jag anar du chitchattar om mig här, men du får gärna adressera mig direkt till mig, tack !
Citera
2026-06-19, 08:36
  #44
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Vi kan läsa i Matteusevangeliet att Jesus ger instruktioner till lärjungarna hur de ska be. Det är den bön vi kallar Herrens Bön, i dagligt tal "Fader Vår"

I Katolska kyrkan beds den dagligen, såväl i den heliga mässan som i tidegärden och som en del av rosenkransbönen.

Men i frikyrkoförsamlingar som gör en stor sak av att vara "bibeltrogna" hör man den sällan, nästan aldrig. Jag har varit på ganska frikyrkomöten och även tittat på en del på YouTube och inte en enda gång har jag hört de församlade be just Herrens Bön.

Varför utesluta den bön som Jesus uttryckligen säger att troende ska be? Är det inte oblibliskt på något vis att agera på det sättet? Hur bibeltroget är det att strunta i Jesu ord i just detta?

Ni frifräsare som säger att ni följer Jesus, hur ofta ber ni Herrens Bön?

Ös på!


Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Pingstvän här.

Det stämmer det som du säger. Vi ber Fader Vår ibland, men inte speciellt ofta.
Dels så beror det nog på att vi inte har samma fokus på liturgi, dvs att det finns nedtecknat hur en gudstjänst skall se ut.
Dels så beror det på att traditionellt sett har det funnits ett sort fokus på den egna relationen till Gud, och således också en tanke att man ska formulera egna böner och inte använda "färdiga" böner. Detta leder nog till att pastorn mer ofta ber fritt än Fader Vår.
Dvs bra spaning i TS. Ok, jag förstår förklaringen. Jmf m KK är Pingst hippie. KK har MASSOR med formalia, t o m på latin, som en stor del av församlingen kan utantill, medan Pingstvännerna, trogna sitt ursprung, söker den där euforin som kom över den första församlingen under just Pingst för ca 2000 år sen. Vad som är rätt eller fel hör inte riktigt till Topic imho.

Däremot är det ju lite paradoxalt och intressant att "bokstavstrogna" då faktiskt ignorerar Matteusevangeliet 6:9-13 där Jesus instruerar om hur hans följare SKA be. Har man bara missat det på något sätt?
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2026-06-19 kl. 08:39.
Citera
2026-06-19, 12:05
  #45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Dvs bra spaning i TS. Ok, jag förstår förklaringen. Jmf m KK är Pingst hippie. KK har MASSOR med formalia, t o m på latin, som en stor del av församlingen kan utantill, medan Pingstvännerna, trogna sitt ursprung, söker den där euforin som kom över den första församlingen under just Pingst för ca 2000 år sen. Vad som är rätt eller fel hör inte riktigt till Topic imho.

Däremot är det ju lite paradoxalt och intressant att "bokstavstrogna" då faktiskt ignorerar Matteusevangeliet 6:9-13 där Jesus instruerar om hur hans följare SKA be. Har man bara missat det på något sätt?
Det är mycket prat och lite verkstad när det gäller evangelierna inom kristendomen. Paradoxen är att kristendom sprids lättare utan Jesus ord.
Citera
2026-06-19, 13:10
  #46
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Dvs bra spaning i TS. Ok, jag förstår förklaringen. Jmf m KK är Pingst hippie. KK har MASSOR med formalia, t o m på latin, som en stor del av församlingen kan utantill, medan Pingstvännerna, trogna sitt ursprung, söker den där euforin som kom över den första församlingen under just Pingst för ca 2000 år sen. Vad som är rätt eller fel hör inte riktigt till Topic imho.

Däremot är det ju lite paradoxalt och intressant att "bokstavstrogna" då faktiskt ignorerar Matteusevangeliet 6:9-13 där Jesus instruerar om hur hans följare SKA be. Har man bara missat det på något sätt?

Nej, jag tror inte man har missat det. Fader Vår beds inom frikyrkor, men inte lika frekvent, och inte på ett liturgiskt sätt.

Jag tror att en del har att göra med det som Jesus säger ett par meningar tidigare, i Matteus 6:7: Och när ni ber ska ni inte rabbla tomma ord som hedningarna. De tänker att de ska bli bönhörda för sina många ords skull.
Dvs det har funnits en rädsla i att be tomma böner. Att rabbla Fader Vår, utan att tänka på dess innehåll, är inte till någon nytta, utan bara tomma ord. Men om man däremot formar egna ord från sina egna tankar kan det bli en ärligare bön. Med det inte sagt att man inte kan be Fader Vår på ett ärligt sätt.
Citera
2026-06-22, 13:18
  #47
Medlem
Herrens bön är tänkt som en mall för hur vi formulerar våra egna böner. Det är inget fel att be bönen ord för ord som Jesus formulerade den, men det får inte ersätta vårt personliga böneliv. De centrala delarna i Jesu instruktion för hur vi ska be inkluderar:

1. "Vår Fader, du som är i himlen"
Bönen ska riktas till Gud Fadern. Kompletterar man med Jesu instruktion i Joh 14:13-14 så framgår det att vi samtidigt som vi riktar bönen till Gud Fadern ska vi göra det i Jesu namn.

2. "Helgat varde ditt namn"
Bönen ska visa vördnad för Gud och ära och erkänna Guds namn, karaktär och helighet.

3. "Komme ditt rike"
Bönen ska uttrycka en önskan om att Guds rike ska få breda ut sig på jorden.

4. "Ske din vilja, såsom i himlen så ock på jorden"
Bönen ska uttrycka vårt underordnande av Guds vilja. Ibland kan vi ju vilja saker som inte är Guds vilja.

5. "Ge oss i dag vårt dagliga bröd"
Först därefter kommer vi in på våra egna personliga praktiska behov.

6. "Förlåt oss våra skulder så som vi förlåter dem som står i skuld till oss"
Vi ber Gud förlåta oss för våra synder samtidigt som vi erkänner vår skyldighet att själva förlåta de som gjort orätt mot oss.

7. ”Och för oss inte in i frestelse”
Vi ber om Guds beskydd och vägledning och hjälp att inte falla för frestelser.

8. ”Utan fräls oss från det onda”
Vi ber om Guds beskydd mot ondskan och mot Satan själv.
Citera
2026-06-22, 22:48
  #48
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Hej fraggelrock, jag anar du chitchattar om mig här, men du får gärna adressera mig direkt till mig, tack !
No problem. Tack..
Fick nån hunch bara folk har försökt avleda mig och förvilla. Med de bästa avsikter förstås. Jesus.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in