Citat:
Ursprungligen postat av
skriftbyte
Jag tror det finns extremt duktiga manipulatorer som antingen kör på att rikta fokuset någon annanstans eller så kommer dom med indirekta hot. Säkert en mix av det?
Vad var det vi inte skulle titta på eller riktiga fokuset mot, egentligen?
Så här skrev jag i första inlägget apropå fokus:
Det är sant att man fokuserar extremt mycket på jesus i såväl frikyrkor som svk.
Men ber fader vår gör man fortfarande.
Men skulle inte bli förvånad om fader vår snart ersätts med en ny bön om jesus.
Helt klart har man ersatt den krävande guden med den förlåtande jesus. Jag förstår vad ts är ute efter men just här har han fel.
Jag är så gammal att jag fick lära mig att JEsus är sonen
Avlad av jungfu maria men uppfylld av gud.
Guds sändebud om du så vill
Det var vad tex svenska kyrkan lärde ut och vi bad till Gud.
Som kom livets ord till sverige och började be JEsus om en MErcedes.
De kändes väldigt konstigt på flera sätt. bl.a. för att de brukade vara Gud som ger och tar
Detta har även spridit sig till EFS och SVK att be jesus om ditten och datten. Och det finns ingen logik i det. Om man verkligen tror på trosbekännelsen där man uppger "att man tror på en Gud som fortfarande är verksam genom den heliga anden" så hade det varit mer logiskt att be den helige anden om en mercedes.
Och jag är även säker på att orsaken är att man vill fokusera på den förlåtande jesus än den krävande Gud. JEsus ger lite mer utrymme för snesteg på den smala vägen vilket jag tror är anledningen.
Nu är jag ingen lärd man. Detta är bara mina egna tankar. Jag kan naturligtvis inte uttala mig om Guds avsikter. Men det är också något som förundrar mig hur folk uttalar sig tvärsäkert om det ena eller det andra.
I 1980 år bad vi till gud, de sista 40 åren har det blivit allt mer populärt att be till jesus. Jag håller mig till den äldre ordningen, i synnerhet då Jesus själv alltid sköt Gud framför sig, gav oss bönen fader vår, uppmanade oss att älska gud, vistades i sin faders hus osv osv.