2026-06-18, 11:51
  #25
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ordet är Guds namn, alltså ljud[vågor] frekvense, som satte ton(er) som får maters att uppstå och ta olika form, så Gud är alfa/omega - bokstäver - alfabetet.
Så inledningsvis i bönen - att Helga Guds namn är att bönen i sig är helgad.

Riket- är vad Ordet/Gud skapar, och bönen som ord(et) alltså ljudvågor/frekvenser tonar/stämmer in sinnet och kropp i balans, vilket är Riket.

Guds/Ordets vilja - är den balans som bönen sänker, himmel och jord relaterar till dualitet, dualitet som ska komma vara i harmonisk samklang istället för oppositionella motståndare.

Vårt dagliga bröd - varken mer eller mindre - den harmoniska balansen istället för att gapa efter mycket som ger mindre i andra änden.

Förlåta Skulder i båda ändarna - och hitta den harmoniska balansen

Det Onda och Prövningarna - är just disharmonin, men som i sig är verktygen till harmonisk samklang.

Ditt är Riket - genom Ordet/bönen, genom dess frekvenser och rytm som sätter andning i lugnt harmonisk rytm, tonar in kropp och sinne i. balans.

Amen
Citera
2026-06-18, 12:35
  #26
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Guds ord som kom via Jesus skaver, eller hur? Men det ska de göra. Det är djävulen som dödar och gör människor sjuka. Gud ger liv och helar.
De skaver inte alls.

JEsus förde hela tiden sin fader framför sig. Aldrig sig själv. Att man fokuserar på den förlåtande jesus ständig skaver.

Hade vi levt efter 8e budet skulle vi inte haft två läkare som utsattes för en häxprocess i media idag.

Men "älska gud och älska varandra", varför skulle det skava?
Citera
2026-06-18, 12:40
  #27
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Kan du dela något om vad ”två män som blivit utsatta för häxprocess” handlar om?

Det åttonde budordet, och det säger sig självt att man inte ska skada andra.
8e budet säger att vi skall inte bära falskt vittnesbörd mot vår nästa: och luther förklarar att "tvärtom skall vi försvara vår broder, tala väl om honom och först ta ställning när någonting bevisats.

Även du borde ha hört talas om de båda läkarna som anklagats och dömts för att ha styckat catrin da costa
Citera
2026-06-18, 12:45
  #28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
De skaver inte alls.

JEsus förde hela tiden sin fader framför sig. Aldrig sig själv. Att man fokuserar på den förlåtande jesus ständig skaver.

Hade vi levt efter 8e budet skulle vi inte haft två läkare som utsattes för en häxprocess i media idag.

Men "älska gud och älska varandra", varför skulle det skava?
Den förlåtande Jesus framför den förlåtande faderns ord.

Jag talar vad jag har sett hos min Fader; så gören ock I vad I haven hört av eder fader.» — Johannes 8:38

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24
Citera
2026-06-18, 13:54
  #29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Skriver du nu att vi ska förlåta Demoner som startat krig i Guds namn eftersom att dom förstod bättre?

Inte förstod bättre ska där stå*

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej, det skrev jag inte. Vi ska förlåta dem som gör ont mot oss själva och älska våra fiender. Vilket kan vara svårt, men kanske är det något lättare att inte ruva på hämnd och att inte odla hat...
Hämnd är aldrig en bra idé.
Citera
2026-06-18, 13:58
  #30
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Vi kan läsa i Matteusevangeliet att Jesus ger instruktioner till lärjungarna hur de ska be. Det är den bön vi kallar Herrens Bön, i dagligt tal "Fader Vår"

I Katolska kyrkan beds den dagligen, såväl i den heliga mässan som i tidegärden och som en del av rosenkransbönen.

Men i frikyrkoförsamlingar som gör en stor sak av att vara "bibeltrogna" hör man den sällan, nästan aldrig. Jag har varit på ganska frikyrkomöten och även tittat på en del på YouTube och inte en enda gång har jag hört de församlade be just Herrens Bön.

Varför utesluta den bön som Jesus uttryckligen säger att troende ska be? Är det inte oblibliskt på något vis att agera på det sättet? Hur bibeltroget är det att strunta i Jesu ord i just detta?

Ni frifräsare som säger att ni följer Jesus, hur ofta ber ni Herrens Bön?

Ös på!

Pingstvän här.

Det stämmer det som du säger. Vi ber Fader Vår ibland, men inte speciellt ofta.
Dels så beror det nog på att vi inte har samma fokus på liturgi, dvs att det finns nedtecknat hur en gudstjänst skall se ut.
Dels så beror det på att traditionellt sett har det funnits ett sort fokus på den egna relationen till Gud, och således också en tanke att man ska formulera egna böner och inte använda "färdiga" böner. Detta leder nog till att pastorn mer ofta ber fritt än Fader Vår.
Citera
2026-06-18, 14:01
  #31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ordet är Guds namn, alltså ljud[vågor] frekvense, som satte ton(er) som får materia att uppstå och ta olika form, så Gud är alfa/omega - bokstäver - alfabetet.
Så inledningsvis i bönen - att Helga Guds namn är att bönen i sig är helgad.

Riket- är vad Ordet/Gud skapar, och bönen som ord(et) alltså ljudvågor/frekvenser tonar/stämmer in sinnet och kropp i balans, vilket är Riket.

Guds/Ordets vilja - är den balans som bönen sänker, himmel och jord relaterar till dualitet, dualitet som ska komma vara i harmonisk samklang istället för oppositionella motståndare.

Vårt dagliga bröd - varken mer eller mindre - den harmoniska balansen istället för att gapa efter mycket som ger mindre i andra änden.

Förlåta Skulder i båda ändarna - och hitta den harmoniska balansen

Det Onda och Prövningarna - är just disharmonin, men som i sig är verktygen till harmonisk samklang.

Ditt är Riket - genom Ordet/bönen, genom dess frekvenser och rytm som sätter andning i lugnt harmonisk rytm, tonar in kropp och sinne i. balans.
Du försöker jämföra ordet Gud med ljudvågor/toner?
Var kommer den här ”materian” från när du refererar till Gud som grund?

Det blir svårt att ta dig på allvar när du läst in dig på mig som enskild individ och där du är väl medveten om att jag förstår och kan tala musikens språk.
Citera
2026-06-18, 14:17
  #32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
8e budet säger att vi skall inte bära falskt vittnesbörd mot vår nästa: och luther förklarar att "tvärtom skall vi försvara vår broder, tala väl om honom och först ta ställning när någonting bevisats.

Även du borde ha hört talas om de båda läkarna som anklagats och dömts för att ha styckat catrin da costa
Jag tror det finns extremt duktiga manipulatorer som antingen kör på att rikta fokuset någon annanstans eller så kommer dom med indirekta hot. Säkert en mix av det?
Vad var det vi inte skulle titta på eller riktiga fokuset mot, egentligen?
Citera
2026-06-18, 14:47
  #33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
-Varför?

Låt ditt rike komma.
-Vilket rike?

Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
-Vilken vilja och menas att ”himlen” är detsamma som på jorden?

Ge oss idag det bröd vi behöver.
-Gå till jobbet så har du råd med mat.

Och förlåt oss våra skulder,
så som vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
-Vem står vi i skuld till och vem står i skuld till oss?

Och utsätt oss inte för prövning,
utan rädda oss från det onda.
-Vem är dom ”onda” egentligen?

Ditt är riket, din är makten och äran,
i evighet. Amen.
-Häng Gud?

Det ”gudomliga” passar sig till humor och konst. Inte som ett levnadssätt.

Oj oj oj, ha ha, du ställer så många frågor, är du nåt spåret?
Citera
2026-06-18, 14:54
  #34
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Jag tror det finns extremt duktiga manipulatorer som antingen kör på att rikta fokuset någon annanstans eller så kommer dom med indirekta hot. Säkert en mix av det?
Vad var det vi inte skulle titta på eller riktiga fokuset mot, egentligen?
Så här skrev jag i första inlägget apropå fokus:

Det är sant att man fokuserar extremt mycket på jesus i såväl frikyrkor som svk.
Men ber fader vår gör man fortfarande.
Men skulle inte bli förvånad om fader vår snart ersätts med en ny bön om jesus.
Helt klart har man ersatt den krävande guden med den förlåtande jesus. Jag förstår vad ts är ute efter men just här har han fel.


Jag är så gammal att jag fick lära mig att JEsus är sonen
Avlad av jungfu maria men uppfylld av gud.
Guds sändebud om du så vill
Det var vad tex svenska kyrkan lärde ut och vi bad till Gud.

Som kom livets ord till sverige och började be JEsus om en MErcedes.
De kändes väldigt konstigt på flera sätt. bl.a. för att de brukade vara Gud som ger och tar

Detta har även spridit sig till EFS och SVK att be jesus om ditten och datten. Och det finns ingen logik i det. Om man verkligen tror på trosbekännelsen där man uppger "att man tror på en Gud som fortfarande är verksam genom den heliga anden" så hade det varit mer logiskt att be den helige anden om en mercedes.

Och jag är även säker på att orsaken är att man vill fokusera på den förlåtande jesus än den krävande Gud. JEsus ger lite mer utrymme för snesteg på den smala vägen vilket jag tror är anledningen.

Nu är jag ingen lärd man. Detta är bara mina egna tankar. Jag kan naturligtvis inte uttala mig om Guds avsikter. Men det är också något som förundrar mig hur folk uttalar sig tvärsäkert om det ena eller det andra.

I 1980 år bad vi till gud, de sista 40 åren har det blivit allt mer populärt att be till jesus. Jag håller mig till den äldre ordningen, i synnerhet då Jesus själv alltid sköt Gud framför sig, gav oss bönen fader vår, uppmanade oss att älska gud, vistades i sin faders hus osv osv.
Citera
2026-06-18, 15:41
  #35
Medlem
Det verkar krångligt att vara religiös.
Granntanten är kristen, men gått ur kyrkan, för homosexuella eller kvinnliga präster är fel. Även detta vurmande för Muslimer. Hon sköter sin tro själv, och behöver ingen jävla församling.
Citera
2026-06-18, 15:49
  #36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken


Jag är så gammal att jag fick lära mig att JEsus är sonen
Avlad av jungfu maria men uppfylld av gud.
Guds sändebud om du så vill
Det var vad tex svenska kyrkan lärde ut och vi bad till Gud.

Som kom livets ord till sverige och började be JEsus om en MErcedes.
De kändes väldigt konstigt på flera sätt. bl.a. för att de brukade vara Gud som ger och tar

Detta har även spridit sig till EFS och SVK att be jesus om ditten och datten. Och det finns ingen logik i det. Om man verkligen tror på trosbekännelsen där man uppger "att man tror på en Gud som fortfarande är verksam genom den heliga anden" så hade det varit mer logiskt att be den helige anden om en mercedes.

Och jag är även säker på att orsaken är att man vill fokusera på den förlåtande jesus än den krävande Gud. JEsus ger lite mer utrymme för snesteg på den smala vägen vilket jag tror är anledningen.


Har svårt att se att man kan be någon om en Mercedes som inte äger en Mercedes. Varje bil har ett id-nummer som måste förfalskas om det är en "oäkta" bil. För att Gud skulle kunna köpa en Mercedes åt någon måste han ha pengar, också id-märkta och olagliga att förfalska, men det har han nog inte.

Gud har designat allt liv men inte industriprodukter. Man kan be om en korg med färdiglagad mat för där äger Gud alla rättigheter.

Men för att vi icke skola bliva dem till en stötesten, så gå ned till sjön och kasta ut en krok. Tag så den första fisk som du drager upp, och när du öppnar munnen på den skall du där finna en silverpenning. Tag den, och giv den åt dem for mig och dig.» — Matteus 17:27

De som eventuellt missbrukar Faderns, Sonens och den Helige Andens förlåtelse borde inse att de kommer att förlora *något*.
__________________
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-06-18 kl. 15:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in