2026-06-18, 07:09
  #1
Medlem
Vi kan läsa i Matteusevangeliet att Jesus ger instruktioner till lärjungarna hur de ska be. Det är den bön vi kallar Herrens Bön, i dagligt tal "Fader Vår"

I Katolska kyrkan beds den dagligen, såväl i den heliga mässan som i tidegärden och som en del av rosenkransbönen.

Men i frikyrkoförsamlingar som gör en stor sak av att vara "bibeltrogna" hör man den sällan, nästan aldrig. Jag har varit på ganska frikyrkomöten och även tittat på en del på YouTube och inte en enda gång har jag hört de församlade be just Herrens Bön.

Varför utesluta den bön som Jesus uttryckligen säger att troende ska be? Är det inte oblibliskt på något vis att agera på det sättet? Hur bibeltroget är det att strunta i Jesu ord i just detta?

Ni frifräsare som säger att ni följer Jesus, hur ofta ber ni Herrens Bön?

Ös på!
Citera
2026-06-18, 07:21
  #2
Medlem
Galdars avatar
Vilka frikyrkor har du besökt ?

I församlingen jag tillhör hör man den nästan varje gång man är där och 95 procent kan citera den.
Citera
2026-06-18, 07:56
  #3
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Vilka frikyrkor har du besökt ?

I församlingen jag tillhör hör man den nästan varje gång man är där och 95 procent kan citera den.

Det undrar jag också!

TS. bör nog reflektera en del över det åttonde budet, och med hjälp av "Herrens bön". Eftersom Herren hör bönen, kanske detta kan leda till ökad klokskap hos TS.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2026-06-18 kl. 07:58.
Citera
2026-06-18, 08:26
  #4
Medlem
Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
-Varför?

Låt ditt rike komma.
-Vilket rike?

Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
-Vilken vilja och menas att ”himlen” är detsamma som på jorden?

Ge oss idag det bröd vi behöver.
-Gå till jobbet så har du råd med mat.

Och förlåt oss våra skulder,
så som vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
-Vem står vi i skuld till och vem står i skuld till oss?

Och utsätt oss inte för prövning,
utan rädda oss från det onda.
-Vem är dom ”onda” egentligen?

Ditt är riket, din är makten och äran,
i evighet. Amen.
-Häng Gud?

Det ”gudomliga” passar sig till humor och konst. Inte som ett levnadssätt.
Citera
2026-06-18, 08:48
  #5
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
-Varför?
Du ska hålla Gud för helig därför att han är den enda som kan hjälpa dig och de du vilseleder.
Citat:
Låt ditt rike komma.
-Vilket rike?
Guds rike är motsatsen till den djävulska värld vi lever i. Det finns inom dig.
Citat:
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
-Vilken vilja och menas att ”himlen” är detsamma som på jorden?
Man ber att Guds vilja ska ske på jorden istället för djävulens vilja som nu.
Citat:
Ge oss idag det bröd vi behöver.
-Gå till jobbet så har du råd med mat.
Arbetsmarknaden kollapsar och snart kollapsar även livsmedelsmarknaden.
Citat:
Och förlåt oss våra skulder,
så som vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
-Vem står vi i skuld till och vem står i skuld till oss?
Det är olika för olika personer. Din skuld är att du motverkar han som ska rädda dig.
Citat:
Och utsätt oss inte för prövning,
utan rädda oss från det onda.
-Vem är dom ”onda” egentligen?

Citat:
Ditt är riket, din är makten och äran,
i evighet. Amen.
-Häng Gud?

Det ”gudomliga” passar sig till humor och konst. Inte som ett levnadssätt.
Gud har skapat allt som ursprungligen fanns och ingen har någon makt över Gud. Och du kan inte förstå hur lyckligt detta är för allt och alla.
Citera
2026-06-18, 08:50
  #6
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Vi kan läsa i Matteusevangeliet att Jesus ger instruktioner till lärjungarna hur de ska be. Det är den bön vi kallar Herrens Bön, i dagligt tal "Fader Vår"

I Katolska kyrkan beds den dagligen, såväl i den heliga mässan som i tidegärden och som en del av rosenkransbönen.


Ni frifräsare som säger att ni följer Jesus, hur ofta ber ni Herrens Bön?

Ös på!
Det är den enda bön jag ber, att Guds vilja ska ske på jorden, där vi är utlämnade till djävulen och vår egen synd.
Citera
2026-06-18, 09:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du ska hålla Gud för helig därför att han är den enda som kan hjälpa dig och de du vilseleder.

Vad ska Gud hjälpa mig med anser Du?

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Guds rike är motsatsen till den djävulska värld vi lever i. Det finns inom dig.

Jag lever inte i i en ”djävulsk” värld. Jag lever på Jorden/Tellus.
Var befinner du dig själv?

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man ber att Guds vilja ska ske på jorden istället för djävulens vilja som nu.

Vad anser Du är Djävulens vilja?

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Arbetsmarknaden kollapsar och snart kollapsar även livsmedelsmarknaden.

Var det ett hot?

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är olika för olika personer. Din skuld är att du motverkar han som ska rädda dig.



Vad ska jag bli räddad från?

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Gud har skapat allt som ursprungligen fanns och ingen har någon makt över Gud. Och du kan inte förstå hur lyckligt detta är för allt och alla.
Kan Du be Gud att återberätta all din predikan för mig?
Ni verkar ju vara nära vänner
Citera
2026-06-18, 09:13
  #8
Medlem
kyrkstockens avatar
Det är sant att man fokuserar extremt mycket på jesus i såväl frikyrkor som svk.

Men ber fader vår gör man fortfarande.


Men skulle inte bli förvånad om fader vår snart ersätts med en ny bön om jesus.


Helt klart har man ersatt den krävande guden med den förlåtande jesus. Jag förstår vad ts är ute efter men just här har han fel.
Citera
2026-06-18, 09:14
  #9
Medlem
MrDoomsdays avatar
Håller med TS, har varit i flera församlingar och hör den sällan där, t.ex mormonerna ber helst något annat och skall käfta när man påpekar detta, pingstkyrkan går dock att övertala, vilket jag gjort, men att lyssna på jesus dög inte, och duger fortfarande inte för dem, såvida man inte pekar på versen och att jesus sagt det, då viker de sig... mycket skumt att det blivit så korrupt kan man tycka, men det står ju också i bibeln att det skall bli så i sluttiden så... lol =)
Citera
2026-06-18, 09:17
  #10
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
-Varför?

Låt ditt rike komma.
-Vilket rike?

Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
-Vilken vilja och menas att ”himlen” är detsamma som på jorden?

Ge oss idag det bröd vi behöver.
-Gå till jobbet så har du råd med mat.

Och förlåt oss våra skulder,
så som vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
-Vem står vi i skuld till och vem står i skuld till oss?

Och utsätt oss inte för prövning,
utan rädda oss från det onda.
-Vem är dom ”onda” egentligen?

Ditt är riket, din är makten och äran,
i evighet. Amen.
-Häng Gud?

Det ”gudomliga” passar sig till humor och konst. Inte som ett levnadssätt.
Störst i media för tillfället är upprättelse åt två män som utsatts för en häxprocess.

Är det så fel att ge dom upprättelse?

Var det inte bättre när vi alla levde efter devisen "Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa"?
Citera
2026-06-18, 09:22
  #11
Medlem
2560ps avatar
Det står väl i bibeln att man ska be i ensamhet, så att man inte framstår som skrävlande (eller nåt i den stilen). Kanske är därför. Man vad vet jag, orka bry sig om sådant.
Citera
2026-06-18, 09:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Störst i media för tillfället är upprättelse åt två män som utsatts för en häxprocess.

Är det så fel att ge dom upprättelse?

Var det inte bättre när vi alla levde efter devisen "Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa"?
Kan du dela något om vad ”två män som blivit utsatta för häxprocess” handlar om?

Det åttonde budordet, och det säger sig självt att man inte ska skada andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in