Citat:
Ursprungligen postat av
skriftbyte
Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
-Varför?
Låt ditt rike komma.
-Vilket rike?
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
-Vilken vilja och menas att ”himlen” är detsamma som på jorden?
Ge oss idag det bröd vi behöver.
-Gå till jobbet så har du råd med mat.
Och förlåt oss våra skulder,
så som vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
-Vem står vi i skuld till och vem står i skuld till oss?
Och utsätt oss inte för prövning,
utan rädda oss från det onda.
-Vem är dom ”onda” egentligen?
Ditt är riket, din är makten och äran,
i evighet. Amen.
-Häng Gud?
Det ”gudomliga” passar sig till humor och konst. Inte som ett levnadssätt.
Ordet är Guds namn, alltså ljud[vågor] frekvense, som satte ton(er) som får materia att uppstå och ta olika form, så Gud är alfa/omega - bokstäver - alfabetet.
Så inledningsvis i bönen - att Helga Guds namn är att bönen i sig är helgad.
Riket- är vad Ordet/Gud skapar, och bönen som ord(et) alltså ljudvågor/frekvenser tonar/stämmer in sinnet och kropp i balans, vilket är Riket.
Guds/Ordets vilja - är den balans som bönen sänker, himmel och jord relaterar till dualitet, dualitet som ska komma vara i harmonisk samklang istället för oppositionella motståndare.
Vårt dagliga bröd - varken mer eller mindre - den harmoniska balansen istället för att gapa efter mycket som ger mindre i andra änden.
Förlåta Skulder i båda ändarna - och hitta den harmoniska balansen
Det Onda och Prövningarna - är just disharmonin, men som i sig är verktygen till harmonisk samklang.
Ditt är Riket - genom Ordet/bönen, genom dess frekvenser och rytm som sätter andning i lugnt harmonisk rytm, tonar in kropp och sinne i. balans.