2026-06-18, 06:21
Medlem
Regeringen utredning
Citat:
Nya nätbrott och andra åtgärder för genomförandet av direktivet om bekämpning av våld mot kvinnor och våld i nära relationer
föreslår bla kriminalisering av uttryck på nätet som:

"Alla kvinnor har låg IQ"
"Alla män är pedofiler"

Den nya lagen motsvarar alltså den befintliga hets mot folkgrupp

Myndigheter skall kunna ålägga värdtjänsteleverantörer (t ex Flashback) att ta bort inlägg

https://www.svd.se/a/pBGezX/kalla-alla-man-pedofiler-ett-brott
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2026/06/sou-202634/
Citera
2026-06-18, 06:56
Avstängd
Hets mot folkgrupp? Du får nog läsa på kring definitionen av en folkgrupp...
Citera
2026-06-18, 07:44
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Regeringen utredning föreslår bla kriminalisering av uttryck på nätet som:

"Alla kvinnor har låg IQ"
"Alla män är pedofiler"

Den nya lagen motsvarar alltså den befintliga hets mot folkgrupp

Myndigheter skall kunna ålägga värdtjänsteleverantörer (t ex Flashback) att ta bort inlägg

https://www.svd.se/a/pBGezX/kalla-alla-man-pedofiler-ett-brott
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2026/06/sou-202634/

Har HELT missat, tack TS!

Men jävlar vilket sätt att börja morgonen: att läsa utredning, sitter och försöker scrolla mig igenom till det kritiska ooof

Det köttiga jag hittat OM just detta är från sidan 686 eller 11.2.6

Citat:
En ny straffbestämmelse om könsbaserat näthat ska införas.
Brottet ska avse att i ett uttalande eller i ett annat meddelande
som sprids med tekniskt hjälpmedel uppmana till våld mot, hota
eller uttrycka missaktning för en grupp av personer eller en en-
skild med anspelning på kön.
Det nya brottet delas in i tre grader, som ges beteckningarna
könsbaserat näthat, ringa könsbaserat näthat och grovt könsbaserat
näthat.
Straffskalan för könsbaserat näthat ska vara fängelse i högst två
år. Straffskalan för ringa brott ska vara böter. För grovt brott ska
straffskalan vara fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid
bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om
meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och
spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att
väcka betydande uppmärksamhet.
Bestämmelsen ska placeras i 16 kap. brottsbalken.

Hoppas det hjälper tråden eller att nån som inte är lika morgontrött som mig kan kolla vidare
Senast redigerad av triptyken 2026-06-18 kl. 07:49.
Citera
2026-06-18, 07:49
Medlem
Jahbrahs avatar
Nämen vad trevligt, en till inskränkning yttrandefriheten. Sakta men säkert!

"Buuuhuuu", säger vissa "man ska ju inte få säga dumma saker om visst folk, det är inte yttrandefrihet".

Nähä, säger jag, då får mM väl för fan förbjuda att säga dumma saker helt. Och ha en omröstning kanske vad som klassas som dumt?
Citera
2026-06-18, 08:06
Medlem
Anybodykillers avatar
Något jag tycker är iögonfallande var det nya brottet "grov olaga förföljelse" föreslås införas för allvarliga fall av stalkning. Undra om uthängda personer kan hävda det? Brottskatalogen för olaga förföljelse föreslås även bli mer generell och därmed omfatta fler typer av upprepade kränkningar. Även presumtion för häktning föreslås vid misstanke om grov olaga förföljelse.

Jag gissar på att det har delvis med Bianca Ingrosso stalker fallet att göra? Men undra vad det innebär för flashback? "Olaga identitetsexponering" låter även det som något som blir svårt för flashback.

Förslaget verkar främst riktas mot personer som:
- sprider nakenbilder utan samtycke
- delar AI-genererat intimt material
- bedriver systematiska trakasserier online
- använder teknik för att övervaka eller förfölja andra personer
Senast redigerad av Anybodykiller 2026-06-18 kl. 08:11.
Citera
2026-06-18, 09:29
Medlem
2560ps avatar
Haha, vem fan kommer på all sån här idioti! Är det Göran Greider som fått feeling och skickat in en medborgarmotion? Herregud vilken förtryckarstat vi lever i.
Citera
2026-06-18, 11:32
Medlem
Nätet ska vara fritt, så är det bara. Denna jävla regeringen och alla jävla lagar de inför fick mig just i detta nu att vilja rösta på oppositionen, och det ska jag fan göra!!! Grattis! (Jag hatar oppositionen men efter att ha sett vilka regler och lagar regeringen infört så hatar jag dom ännu mer.)
Citera
2026-06-18, 11:49
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369
Nätet ska vara fritt, så är det bara. Denna jävla regeringen och alla jävla lagar de inför fick mig just i detta nu att vilja rösta på oppositionen, och det ska jag fan göra!!! Grattis! (Jag hatar oppositionen men efter att ha sett vilka regler och lagar regeringen infört så hatar jag dom ännu mer.)

Med dem får du säkert mer frihet, bra tänkt.
Citera
2026-06-18, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Haha, vem fan kommer på all sån här idioti! Är det Göran Greider som fått feeling och skickat in en medborgarmotion? Herregud vilken förtryckarstat vi lever i.

Hatbrott och sexbrott verkar av någon anledning bara öka i antal i lagboken. Varför räcker det inte med befintliga lagar om förtal, trakasserier och hot?

På nåt sätt verkar det finns en agenda som syftar till något vidare, man tar små steg mot ett visst mål, "nu har vi nått hit, nu går vi vidare". Slutresultatet verkar tyvärr vara något skrämmande...

Det är nog ingen tillfällighet att Orwells 1984 hade så många referenser till just denna typ av brott.

Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369

Rösta blankt, då. Det tänker jag göra. Alla dessa lagar har ingenting med omsorg om kvinnor eller barn att göra.
Citera
2026-06-18, 13:06
Medlem
Citat:
Ja, jag personligen får antagligen det ja. Och mer stöd.
Citera
2026-06-18, 13:07
Medlem
Citat:
Jag röstar inte på idioter som försöker censurera människan! Och dessutom göra det fria ordet straffbart, glöm det.

När jag har tänkt efter lite håller jag fast vid att rösta blankt.
Citera
2026-06-18, 13:24
Medlem
kyrkstockens avatar
Får jag lov att skriva att kvinnor har mindre hjärna än män? Kvinnor har även mindre hjärna än män i förhållande till kroppsvikt. Det brukar bli lite uppståndelse när medicinstudenterna får reda på detta.

Tror män snittar 3 miljarder fler hjärnceller eller ca 16%.

Ett samhälle där vi inte får prata om sanningen är rätt illa beställt. Nu lär det inte överleva så värst länge just pga dessa lögner som alla vet är just lögner.

Ingen som hört talas om kejsaren nya kläder???? Vi fortsätter låtsas som om kejsaren är påklädd.

Vi föder inga barn, vi har massinvandring och galopperande kriminalitet i form av skjutning, sprängningar mm mm.

så varför fokuserar vår politiker på sådan här skit. Typexempel är sveriges enorma våldtäkts-statistik. Då fokuserar S-kvinnor på samtyckeslagar.

Det här är en religion. Dessa lagar är lagar mot hädelse. Staten skall inte tala om för mig vilken religion jag skall ha.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-06-18 kl. 13:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in