Citat:
Enligt Medlingsinstitutets senaste rapport uppgår löneskillnaden mellan kvinnor och män till ca 10 procent.
Kvinnors genomsnittliga månadslön under 2025 var 40 600 kronor medan männens var 45 100 kronor.
Detta uppfattas i debatten i regel som en diskriminering och något som är orättvist. Men stämmer det? Handlar det verkligen om en könsdiskriminering?
Det kan ju faktiskt vara så att omständigheterna för kvinnor på arbetsmarknaden skiljer sig från männens som gör att löneskillnaderna inte har med har med könsdiskriminering att göra.
Kvinnor kanske av olika skäl hamnar efter, eftersom många, inte alla, inte är lika konkurrensinriktade som männen. De kanske är mindre aggressiva än männen för att visa framfötterna i jobbet och inte lika sugna på att göra karriär.
De kanske inte är lika framgångsrika i löneförhandlingarna som männen för att de vill vara ”trevliga” och till lags?
Arbetsgivaren ser barnledigheter och kommande barnledigheter som ett problem som inte lockar till löneförhöjning.
Ingen könsdiskriminering alltså. Vad tror du?
Kvinnors genomsnittliga månadslön under 2025 var 40 600 kronor medan männens var 45 100 kronor.
Detta uppfattas i debatten i regel som en diskriminering och något som är orättvist. Men stämmer det? Handlar det verkligen om en könsdiskriminering?
Det kan ju faktiskt vara så att omständigheterna för kvinnor på arbetsmarknaden skiljer sig från männens som gör att löneskillnaderna inte har med har med könsdiskriminering att göra.
Kvinnor kanske av olika skäl hamnar efter, eftersom många, inte alla, inte är lika konkurrensinriktade som männen. De kanske är mindre aggressiva än männen för att visa framfötterna i jobbet och inte lika sugna på att göra karriär.
De kanske inte är lika framgångsrika i löneförhandlingarna som männen för att de vill vara ”trevliga” och till lags?
Arbetsgivaren ser barnledigheter och kommande barnledigheter som ett problem som inte lockar till löneförhöjning.
Ingen könsdiskriminering alltså. Vad tror du?
Kvinnor brukar hävda "lika lön för lika arbete". Det är väl en rättvis jämförelse (ja, om man också på något sätt väger in prestationerna på arbetsplatsen).
Men det är ju inte så kvinnor vill jämföra lön: De vill jämföra olika arbeten med ungefär lika förutsättningar i form av utbildning och ansvar. Men naturligtvis exkludera vilken arbetsgivare man arbetar för. Eller vilken lönenivå yrkesgruppen har. Och en massa andra parametrar som arbetsmiljö etc.
Alltså: Man vill inte jämföra sjuksköterskor av olika kön, med lika meriter och lika tjänsteår.
Eller busschaufförer på samma busslinje.
Men mer allvarligt är väl att man inte jämför samma sak över huvud taget.
Tack vare preventivmedel kan kvinnorna välja att föda barn, eller låta bli. Männen har inte det valet.
Så om man jämför barnlösa kvinnor med barnlösa män så börjar man närma sig.
"Jaha, skall inte kvinnor få skaffa barn då?". Jodå, men det påverkar lönen.
"Jaha, om jag inte föder barn utan satsar på karriären, skall jag inte få ha en normal familj då, utan bara satsa på jobbet?" Jodå, skaffa dig en kvinna som föder barn, precis som männen får göra. Och lev i en lycklig kärnfamilj med barn och allt, medan den ena tar hand om barnen och den andra klättrar i karriären och tar hem pengarna.
Det är då, men först då, som vi får se om kvinnorna är diskriminerade eller inte. Och min killgissning är att det är precis tvärt om: Kvinnor tjänar bättre. Men enligt min åsikt också rättvist så: Det finns väldigt duktiga kvinnor som jobbar hårt på karriären, gör ett jäkligt bra jobb och belönas därefter.
Jag misstänker dock att det inte är det flertalet kvinnor suktar efter; de vill ha lika lön men alla fördelarna.