Citat:
Ursprungligen postat av
Diskussionsdjur
Osäker på vilket parti som mest tilltalar mina värderingar så jag knappade mig igenom Valkompassen SVT har.
Följande resultat fick jag.
54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C
Av detta blev jag nästan ännu mer virrig och flera frågor dök upp.
Fråga 1: Ska jag verkligen rösta när de partier jag prickar in mest på bara håller med mig i hälften av frågorna, det känns inte rimligt. Det betyder att i hälften av fallen håller vi inte alls med varandra.
Fråga 2: Hur kan det vara så liten skillnad mellan partierna att samtliga ryms inom en väldigt snäv krets?
Fråga 3: Hur kan jag bli 54% Moderat och 52% Vänster. Det om något känns helt orimligt.
Fråga 4: Vilket parti ska jag rösta på egentligen?
Nej, du har inte upptäckt att demokratin är trasig. Du har upptäckt att du är en väljare och inte en partisekreterare.
En valkompass är inte en DNA-analys. Den säger inte att du är 54 procent moderat i levern, 52 procent vänsterpartist i mjälten och centerpartist i lilltån. Den säger att du, i just de frågor SVT valt ut, råkar hamna lite närmare vissa partier än andra. Och när allt ligger mellan 50 och 54 procent är svaret egentligen inte "rösta på M", utan "grattis, du tycker ungefär som en normal svensk som inte byggt hela sin personlighet på ett partiprogram".
Fråga 1. Ja, rösta. Alternativet till att rösta på ett parti som bara passar halvbra är inte att hitta ett parti som passar perfekt. Det partiet finns inte. Alternativet är att andra människor, med lika spretiga åsikter men större självförtroende, väljer åt dej.
Fråga 2. Skillnaden är liten eftersom svenska riksdagspartier inte är åtta olika civilisationer. Alla accepterar i stort sett välfärdsstat, skatter, EU, försvar, myndigheter, klimatåtgärder i någon form, skola, sjukvård osv. Sedan står de i TV och låtsas som att civilisationen går under om marginalskatten justeras två millimeter åt fel håll.
Fråga 3. Du kan bli både 54 procent M och 52 procent V eftersom politik inte bara är höger och vänster. Man kan vilja ha hårdare tag mot kriminalitet, ogilla privatiseringstrams, vilja ha kärnkraft, vara skeptisk till symbolpolitik och samtidigt tycka att vården inte ska drivas som en telefonförsäljarkällare i Borås. Då blir kompassen förvirrad. Det är inte så konstigt. Den har mött en människa.
Fråga 4. Kolla inte bara topprocenten. Kolla vilka frågor du markerade som viktigast. Där har du svaret. Om du tycker invandring och kriminalitet väger tyngst blir det en typ av röst. Om du tycker sjukvård och jämlikhet väger tyngst blir det en annan. Om du tycker kärnkraft, skola och försvar är viktigast blir det en tredje.
Valkompassen är ett verktyg, inte en överförmyndare. Den ska hjälpa dej att sortera, inte ersätta din hjärna. Vilket i och för sig verkar vara en ganska hög ribba i svensk valrörelse.