2026-06-17, 19:31
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
och nedmontering av skola, sjukvård och polis, ja då är det ju Vänstersidan som gäller.

Det är ju just pga vänstern vi har gratis sjukvård, skola och polis. Och även rösträtt.

Högern / liberaler som du verkar hjärntvättad att gilla, vill återgå till feudalism. Några få rika ska äga precis allt, bestämma allt, och du och alla du känner ska vara trälar.

Varför vill du återgå till medeltiden?
Citera
2026-06-17, 19:34
Medlem
Sälj din röst?
Citera
2026-06-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
SD kommer jag rösta på, hamnade på vänsterpartiet.

Vilka frågor var det du hamnade närmare Vänsterpartiet än SD?
Citera
2026-06-17, 19:55
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det är ju just pga vänstern vi har gratis sjukvård, skola och polis. Och även rösträtt.

Högern / liberaler som du verkar hjärntvättad att gilla, vill återgå till feudalism. Några få rika ska äga precis allt, bestämma allt, och du och alla du känner ska vara trälar.

Sjukvård, skola och polis är inte gratis - långt ifrån. Man betalar rätt mycket per månad för det oavsett hur mycket eller lite man nyttjar det. Sen kommer det hit folk från hela världen som inte har betalat en krona i skatt och får fri vård som är värd rätt mycket pengar och får de inget jobb eller inte har lust att jobba så hamnar den kostnaden också på skattsedeln.
Citera
2026-06-17, 19:55
Medlem
Du ska inte låta en tidnings valkompass avgöra vem du ska rösta på, du ska läsa partiprogrammen. Du ska bilda dig en egen uppfattning. Därför, avstå att rösta. Du gör bara skada.
Citera
2026-06-17, 20:06
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionsdjur
Osäker på vilket parti som mest tilltalar mina värderingar så jag knappade mig igenom Valkompassen SVT har.

Följande resultat fick jag.

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Av detta blev jag nästan ännu mer virrig och flera frågor dök upp.

Fråga 1: Ska jag verkligen rösta när de partier jag prickar in mest på bara håller med mig i hälften av frågorna, det känns inte rimligt. Det betyder att i hälften av fallen håller vi inte alls med varandra.

Fråga 2: Hur kan det vara så liten skillnad mellan partierna att samtliga ryms inom en väldigt snäv krets?

Fråga 3: Hur kan jag bli 54% Moderat och 52% Vänster. Det om något känns helt orimligt.

Fråga 4: Vilket parti ska jag rösta på egentligen?
rösta SD alla valkompasser försöker få dej tro annat
Citera
2026-06-17, 20:07
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma

För kärringar ska inte ha rösträtt... de e fan begåvningshandikappade
Citera
2026-06-17, 20:23
Medlem
Citat:
Osäker på vilket parti som mest tilltalar mina värderingar så jag knappade mig igenom Valkompassen SVT har.

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Fråga 1: Ska jag verkligen rösta när de partier jag prickar in mest på bara håller med mig i hälften av frågorna, det känns inte rimligt. Det betyder att i hälften av fallen håller vi inte alls med varandra.

Fråga 2: Hur kan det vara så liten skillnad mellan partierna att samtliga ryms inom en väldigt snäv krets?

Fråga 3: Hur kan jag bli 54% Moderat och 52% Vänster. Det om något känns helt orimligt.

Vilka är dina hjärtefrågor?

Bryr du dig om vår allas framtid är ju valet enkelt... MP
Citera
2026-06-17, 20:29
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Vilka frågor var det du hamnade närmare Vänsterpartiet än SD?

Frågor om miljö, bostad och skola. Men den avgörande frågan är invandring.
Senast redigerad av PeterJihadi 2026-06-17 kl. 20:31.
Citera
2026-06-17, 20:40
Medlem
Citat:

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Gör om det men vikta då även frågorna du är speciellt intresserad av.
Citera
2026-06-17, 20:48
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Sjukvård, skola och polis är inte gratis - långt ifrån. Man betalar rätt mycket per månad för det oavsett hur mycket eller lite man nyttjar det. Sen kommer det hit folk från hela världen som inte har betalat en krona i skatt och får fri vård som är värd rätt mycket pengar och får de inget jobb eller inte har lust att jobba så hamnar den kostnaden också på skattsedeln.

Vi kan inte börja punktbeskatta folk för att försöka hålla kostnader nere. Och du vet aldrig om du blir sjuk eller inte i framtiden. Privat vård fungerar inte på samhällsnivå.

Men detta är offtopic: Vad gäller valsedeln så ja, lättaste lösningen är att vikta sina frågor.
Citera
2026-06-17, 21:35
Medlem
Berias avatar
Citat:

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Nej, du har inte upptäckt att demokratin är trasig. Du har upptäckt att du är en väljare och inte en partisekreterare.

En valkompass är inte en DNA-analys. Den säger inte att du är 54 procent moderat i levern, 52 procent vänsterpartist i mjälten och centerpartist i lilltån. Den säger att du, i just de frågor SVT valt ut, råkar hamna lite närmare vissa partier än andra. Och när allt ligger mellan 50 och 54 procent är svaret egentligen inte "rösta på M", utan "grattis, du tycker ungefär som en normal svensk som inte byggt hela sin personlighet på ett partiprogram".

Fråga 1. Ja, rösta. Alternativet till att rösta på ett parti som bara passar halvbra är inte att hitta ett parti som passar perfekt. Det partiet finns inte. Alternativet är att andra människor, med lika spretiga åsikter men större självförtroende, väljer åt dej.

Fråga 2. Skillnaden är liten eftersom svenska riksdagspartier inte är åtta olika civilisationer. Alla accepterar i stort sett välfärdsstat, skatter, EU, försvar, myndigheter, klimatåtgärder i någon form, skola, sjukvård osv. Sedan står de i TV och låtsas som att civilisationen går under om marginalskatten justeras två millimeter åt fel håll.

Fråga 3. Du kan bli både 54 procent M och 52 procent V eftersom politik inte bara är höger och vänster. Man kan vilja ha hårdare tag mot kriminalitet, ogilla privatiseringstrams, vilja ha kärnkraft, vara skeptisk till symbolpolitik och samtidigt tycka att vården inte ska drivas som en telefonförsäljarkällare i Borås. Då blir kompassen förvirrad. Det är inte så konstigt. Den har mött en människa.

Fråga 4. Kolla inte bara topprocenten. Kolla vilka frågor du markerade som viktigast. Där har du svaret. Om du tycker invandring och kriminalitet väger tyngst blir det en typ av röst. Om du tycker sjukvård och jämlikhet väger tyngst blir det en annan. Om du tycker kärnkraft, skola och försvar är viktigast blir det en tredje.

Valkompassen är ett verktyg, inte en överförmyndare. Den ska hjälpa dej att sortera, inte ersätta din hjärna. Vilket i och för sig verkar vara en ganska hög ribba i svensk valrörelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in