2026-06-17, 09:43
  #1
Medlem
mr.demons avatar
Jag har det där Asperger Adhd, och med de diagnoserna som kommer ju många saker i livet som är impulsiva, och jävligt korkade. Har ni några exempel på vad de många i din omgivning gjort, som av många kan anses som impulsivt och korkat med facit i handen? Jag kommer ihåg när den stora tattoo trenden kom, och mer eller mindre alla skaffade sig nån ful liten tribal tattoo. Alla jag känner som har tattoos ångrar sig. Och de få vänner jag har är alla tillsynes normala.

Jag har ej heller tagit nån tyngre drog än tjack, två gånger. Ej heller misshandlat eller mördat nån. Kört utan körkort.

Så vad har ni med diagnoser, som är typiskt impulsivt och korkat gjort, som ni fått äta upp senare i livet.
Citera
2026-06-17, 10:46
  #2
Avstängd
Kört full ett par gånger och kört på tok för snabbt.
Dumförklarar chefer som avsäger sig att följa hygien- och företagsrelegler/policys men som ändå vill att personalen ska följa reglerna.
Påbörjat och hoppat av utbildning för att lektionerna var torra, långsamma, deprimerad lärare.
Impulshandlat dyra saker.
Rest till platser med kollektivtrafiken utan att kolla hur jag faktiskt kommer fram till slutdestinationen. Men gillar att promenera.
Gett mig själv hjärnskakning ett par gånger för att jag inte tänkt efter före. Likaså en hel del andra skador men oftast inget stort. Lite brännskador på jobb och privat, likaså skurit mig själv av misstag flertalet gånger. Superlim brukar lösa det och så slipper man sitta fast på akuten.
Stått kvar under hot och skrattat förövaren/förövarna rakt upp i ansiktet under rånförsök.
Har en ovana att promenera när det är mörkt ute och ser det som sport att se vad som händer när man går igenom bråk mellan andra. Även fått vittna vapen under promenaderna.
Svingat på dansgolvet när någon idiot inte fattat vad ”nej” betyder. Aldrig åt mig själv utan alltid åt andra tjejer. Likaså slängt ut ett äckel från en nattklubb som jag inte ens jobbade på.
Bråkat med vakterna på flygplats i USA utan att förstå eller tänka tanken på att dom är lite mer seriösa där över vid hot.
Skaffat lite impulstatueringar som kostat skjortan att lasra bort. Likaså piercat mig själv och hos någon annan i smyg under tonåren. Inte för att jag ville ha piercings, var bara rastlös och det var spännande att åka till någon random lägenhet. Även gjort hemmatatuering.
Glömt meddela familjemedlemmar om impulsresor och när dom ringt… ”jo, jag är i Stockholm just nu och allt är bra”.
Avslutat vänskaper impulsivt.
Utmanat någon att springa över glöden på majbålet. Han fegade ur och mina skor mådde inte bra efteråt.
Oprovocerat drämt till en störig jävel på fyllan. Jag har inget bra vodkasinne och han var ful och jobbig.
Glömt bort att gå till jobbet flertalet gånger. Likaså skolan. Brukar missa läkarbesök, tandläkaren osv.
Kört bil med bruten högerarm utan att fatta att den var bruten eller spricka (minns ej). Det funkar att växlar med vänstern ändå så tog en shoppingtur på det eftersom jag vägrade inse att den behövde gips.
Aldrig studerat inför ett prov direkt. Kanske skummat igenom strax innan man går in.
Gav alltid igen när omogna killar drog mig i håret, stal mössa eller liknande i skolan. Hamnat hos rektorn ett par gånger pga att jag försvarat mig själv.
Dropkickat en äcklig killkompis i magen på ett fullsatt tåg.
Jagat en familjemedlem med kniv för att den hånfullt tog den sista oboyen när det enda jag pratat om under hemvägen var ”åh, ska dricka oboy när vi kommer hem”.
Kastat möbler på folk, flertalet gånger.
Slagit sönder möbler i min ensamhet. likaså mobiler och datorer.
Svept kratom strax innan ett IQ-test för ADHD-utredning då ett ex sa att det skulle lugna nerverna. Spydde som en gris efteråt, dessutom grönt vilket fascinerade mig.
Utöver det har jag tappat bort körkortet i annat land, nycklar, missat intervjuer pga att jag inte kan hantera kollektivtrafiken, sagt upp mig utan att ha ett nästa jobb mm mm….
Citera
2026-06-17, 10:59
  #3
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Kört full ett par gånger och kört på tok för snabbt.
Dumförklarar chefer som avsäger sig att följa hygien- och företagsrelegler/policys men som ändå vill att personalen ska följa reglerna.
Påbörjat och hoppat av utbildning för att lektionerna var torra, långsamma, deprimerad lärare.
Impulshandlat dyra saker.
Rest till platser med kollektivtrafiken utan att kolla hur jag faktiskt kommer fram till slutdestinationen. Men gillar att promenera.
Gett mig själv hjärnskakning ett par gånger för att jag inte tänkt efter före. Likaså en hel del andra skador men oftast inget stort. Lite brännskador på jobb och privat, likaså skurit mig själv av misstag flertalet gånger. Superlim brukar lösa det och så slipper man sitta fast på akuten.
Stått kvar under hot och skrattat förövaren/förövarna rakt upp i ansiktet under rånförsök.
Har en ovana att promenera när det är mörkt ute och ser det som sport att se vad som händer när man går igenom bråk mellan andra. Även fått vittna vapen under promenaderna.
Svingat på dansgolvet när någon idiot inte fattat vad ”nej” betyder. Aldrig åt mig själv utan alltid åt andra tjejer. Likaså slängt ut ett äckel från en nattklubb som jag inte ens jobbade på.
Bråkat med vakterna på flygplats i USA utan att förstå eller tänka tanken på att dom är lite mer seriösa där över vid hot.
Skaffat lite impulstatueringar som kostat skjortan att lasra bort. Likaså piercat mig själv och hos någon annan i smyg under tonåren. Inte för att jag ville ha piercings, var bara rastlös och det var spännande att åka till någon random lägenhet. Även gjort hemmatatuering.
Glömt meddela familjemedlemmar om impulsresor och när dom ringt… ”jo, jag är i Stockholm just nu och allt är bra”.
Avslutat vänskaper impulsivt.
Utmanat någon att springa över glöden på majbålet. Han fegade ur och mina skor mådde inte bra efteråt.
Oprovocerat drämt till en störig jävel på fyllan. Jag har inget bra vodkasinne och han var ful och jobbig.
Glömt bort att gå till jobbet flertalet gånger. Likaså skolan. Brukar missa läkarbesök, tandläkaren osv.
Kört bil med bruten högerarm utan att fatta att den var bruten eller spricka (minns ej). Det funkar att växlar med vänstern ändå så tog en shoppingtur på det eftersom jag vägrade inse att den behövde gips.
Aldrig studerat inför ett prov direkt. Kanske skummat igenom strax innan man går in.
Gav alltid igen när omogna killar drog mig i håret, stal mössa eller liknande i skolan. Hamnat hos rektorn ett par gånger pga att jag försvarat mig själv.
Dropkickat en äcklig killkompis i magen på ett fullsatt tåg.
Jagat en familjemedlem med kniv för att den hånfullt tog den sista oboyen när det enda jag pratat om under hemvägen var ”åh, ska dricka oboy när vi kommer hem”.
Kastat möbler på folk, flertalet gånger.
Slagit sönder möbler i min ensamhet. likaså mobiler och datorer.
Svept kratom strax innan ett IQ-test för ADHD-utredning då ett ex sa att det skulle lugna nerverna. Spydde som en gris efteråt, dessutom grönt vilket fascinerade mig.
Utöver det har jag tappat bort körkortet i annat land, nycklar, missat intervjuer pga att jag inte kan hantera kollektivtrafiken, sagt upp mig utan att ha ett nästa jobb mm mm….
"ADHD är en superkraft!" är ett mantra som min systers läkare på affektiva mottagningen brukar säga till henne när han försöker hjärntvätta henne. Tänker mer att jag borde IVO-anmäla läkaren, min beslutsamhet bara stärks efter att ha läst inlägget jag citerar.
Citera
2026-06-17, 11:09
  #4
Medlem
HBTKuks avatar
Flyttat utomlands på mer eller mindre impuls ett par gånger. Små vardagsgrejer händer hela tiden.

Enklare att hantera impulser som lite äldre.
Citera
2026-06-17, 11:12
  #5
Avstängd
Kom på en ganska tragisk till.. råkade bryta fingret på en vän under gyttjebrottning. Personen vägde mer än dubbla min vikt och jag låg mosad på mage. Tänkte mig inte för och drog in personens hand under dens egna kroppsvikt. Fingret är för alltid snett och det är mitt fel
Citera
2026-06-17, 11:20
  #6
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Kört full ett par gånger och kört på tok för snabbt.
Dumförklarar chefer som avsäger sig att följa hygien- och företagsrelegler/policys men som ändå vill att personalen ska följa reglerna.
Påbörjat och hoppat av utbildning för att lektionerna var torra, långsamma, deprimerad lärare.
Impulshandlat dyra saker.
Rest till platser med kollektivtrafiken utan att kolla hur jag faktiskt kommer fram till slutdestinationen. Men gillar att promenera.
Gett mig själv hjärnskakning ett par gånger för att jag inte tänkt efter före. Likaså en hel del andra skador men oftast inget stort. Lite brännskador på jobb och privat, likaså skurit mig själv av misstag flertalet gånger. Superlim brukar lösa det och så slipper man sitta fast på akuten.
Stått kvar under hot och skrattat förövaren/förövarna rakt upp i ansiktet under rånförsök.
Har en ovana att promenera när det är mörkt ute och ser det som sport att se vad som händer när man går igenom bråk mellan andra. Även fått vittna vapen under promenaderna.
Svingat på dansgolvet när någon idiot inte fattat vad ”nej” betyder. Aldrig åt mig själv utan alltid åt andra tjejer. Likaså slängt ut ett äckel från en nattklubb som jag inte ens jobbade på.
Bråkat med vakterna på flygplats i USA utan att förstå eller tänka tanken på att dom är lite mer seriösa där över vid hot.
Skaffat lite impulstatueringar som kostat skjortan att lasra bort. Likaså piercat mig själv och hos någon annan i smyg under tonåren. Inte för att jag ville ha piercings, var bara rastlös och det var spännande att åka till någon random lägenhet. Även gjort hemmatatuering.
Glömt meddela familjemedlemmar om impulsresor och när dom ringt… ”jo, jag är i Stockholm just nu och allt är bra”.
Avslutat vänskaper impulsivt.
Utmanat någon att springa över glöden på majbålet. Han fegade ur och mina skor mådde inte bra efteråt.
Oprovocerat drämt till en störig jävel på fyllan. Jag har inget bra vodkasinne och han var ful och jobbig.
Glömt bort att gå till jobbet flertalet gånger. Likaså skolan. Brukar missa läkarbesök, tandläkaren osv.
Kört bil med bruten högerarm utan att fatta att den var bruten eller spricka (minns ej). Det funkar att växlar med vänstern ändå så tog en shoppingtur på det eftersom jag vägrade inse att den behövde gips.
Aldrig studerat inför ett prov direkt. Kanske skummat igenom strax innan man går in.
Gav alltid igen när omogna killar drog mig i håret, stal mössa eller liknande i skolan. Hamnat hos rektorn ett par gånger pga att jag försvarat mig själv.
Dropkickat en äcklig killkompis i magen på ett fullsatt tåg.
Jagat en familjemedlem med kniv för att den hånfullt tog den sista oboyen när det enda jag pratat om under hemvägen var ”åh, ska dricka oboy när vi kommer hem”.
Kastat möbler på folk, flertalet gånger.
Slagit sönder möbler i min ensamhet. likaså mobiler och datorer.
Svept kratom strax innan ett IQ-test för ADHD-utredning då ett ex sa att det skulle lugna nerverna. Spydde som en gris efteråt, dessutom grönt vilket fascinerade mig.
Utöver det har jag tappat bort körkortet i annat land, nycklar, missat intervjuer pga att jag inte kan hantera kollektivtrafiken, sagt upp mig utan att ha ett nästa jobb mm mm….

Mycket av det du skriver ner, är ju typiskt ADHD. Men du är verkligen extrem😄
Citera
2026-06-17, 11:23
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
"ADHD är en superkraft!" är ett mantra som min systers läkare på affektiva mottagningen brukar säga till henne när han försöker hjärntvätta henne. Tänker mer att jag borde IVO-anmäla läkaren, min beslutsamhet bara stärks efter att ha läst inlägget jag citerar.
Odiagnostiserad ADHD bryter ner barn. Dom får ta emot ca. 20.000 MER negativa tillsägelser innan 10 års ålder än ”vanliga” barn.

En ADHD-person lever i snitt kortare liv.
Män: 4,5-9 år kortare (genomsnitt på ca 7 år).
Kvinnor: 6,5-11 år kortare (genomsnitt på ca 9 år).
Vid obehandlad ADHD kan livslängden förkortas med 11-13 år (som vuxen).

Det medföljer ofta en rad andra hälso/sido-problem pga av ADHD. Inte ovanligt med olika former av missbruk och självskadebeteende.
Missade du en räkning?
Glömde du ett viktigt möte?
Utsatte du dig själv för en onödig risk?
Tänkte du inte efter före?
Blev du behandlad som lögnare för att du genuint glömde din gympa-påse varje vecka?
Citera
2026-06-17, 11:25
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Mycket av det du skriver ner, är ju typiskt ADHD. Men du är verkligen extrem😄
Du skulle aldrig ana det vid ett första möte med mig dock
Citera
2026-06-17, 11:39
  #9
Avstängd
Favoriten som omedicinerad var att köra bil. Och det roligaste var att hitta genvägar. Rondell = tvära innan. Vem fan pallar ta varvet runt? Numera har jag ingen bil, vilket är bra och säkrast. Men saknar mina nattkörningar varje dag
Citera
2026-06-17, 17:15
  #10
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Kört full ett par gånger och kört på tok för snabbt.
Dumförklarar chefer som avsäger sig att följa hygien- och företagsrelegler/policys men som ändå vill att personalen ska följa reglerna.
Påbörjat och hoppat av utbildning för att lektionerna var torra, långsamma, deprimerad lärare.
Impulshandlat dyra saker.
Rest till platser med kollektivtrafiken utan att kolla hur jag faktiskt kommer fram till slutdestinationen. Men gillar att promenera.
Gett mig själv hjärnskakning ett par gånger för att jag inte tänkt efter före. Likaså en hel del andra skador men oftast inget stort. Lite brännskador på jobb och privat, likaså skurit mig själv av misstag flertalet gånger. Superlim brukar lösa det och så slipper man sitta fast på akuten.
Stått kvar under hot och skrattat förövaren/förövarna rakt upp i ansiktet under rånförsök.
Har en ovana att promenera när det är mörkt ute och ser det som sport att se vad som händer när man går igenom bråk mellan andra. Även fått vittna vapen under promenaderna.
Svingat på dansgolvet när någon idiot inte fattat vad ”nej” betyder. Aldrig åt mig själv utan alltid åt andra tjejer. Likaså slängt ut ett äckel från en nattklubb som jag inte ens jobbade på.
Bråkat med vakterna på flygplats i USA utan att förstå eller tänka tanken på att dom är lite mer seriösa där över vid hot.
Skaffat lite impulstatueringar som kostat skjortan att lasra bort. Likaså piercat mig själv och hos någon annan i smyg under tonåren. Inte för att jag ville ha piercings, var bara rastlös och det var spännande att åka till någon random lägenhet. Även gjort hemmatatuering.
Glömt meddela familjemedlemmar om impulsresor och när dom ringt… ”jo, jag är i Stockholm just nu och allt är bra”.
Avslutat vänskaper impulsivt.
Utmanat någon att springa över glöden på majbålet. Han fegade ur och mina skor mådde inte bra efteråt.
Oprovocerat drämt till en störig jävel på fyllan. Jag har inget bra vodkasinne och han var ful och jobbig.
Glömt bort att gå till jobbet flertalet gånger. Likaså skolan. Brukar missa läkarbesök, tandläkaren osv.
Kört bil med bruten högerarm utan att fatta att den var bruten eller spricka (minns ej). Det funkar att växlar med vänstern ändå så tog en shoppingtur på det eftersom jag vägrade inse att den behövde gips.
Aldrig studerat inför ett prov direkt. Kanske skummat igenom strax innan man går in.
Gav alltid igen när omogna killar drog mig i håret, stal mössa eller liknande i skolan. Hamnat hos rektorn ett par gånger pga att jag försvarat mig själv.
Dropkickat en äcklig killkompis i magen på ett fullsatt tåg.
Jagat en familjemedlem med kniv för att den hånfullt tog den sista oboyen när det enda jag pratat om under hemvägen var ”åh, ska dricka oboy när vi kommer hem”.
Kastat möbler på folk, flertalet gånger.
Slagit sönder möbler i min ensamhet. likaså mobiler och datorer.
Svept kratom strax innan ett IQ-test för ADHD-utredning då ett ex sa att det skulle lugna nerverna. Spydde som en gris efteråt, dessutom grönt vilket fascinerade mig.
Utöver det har jag tappat bort körkortet i annat land, nycklar, missat intervjuer pga att jag inte kan hantera kollektivtrafiken, sagt upp mig utan att ha ett nästa jobb mm mm….

Shit vilken resa! Bra fart måste jag säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Kom på en ganska tragisk till.. råkade bryta fingret på en vän under gyttjebrottning. Personen vägde mer än dubbla min vikt och jag låg mosad på mage. Tänkte mig inte för och drog in personens hand under dens egna kroppsvikt. Fingret är för alltid snett och det är mitt fel

Är det säkert att det var gyttjebrottning och inte under sex? 😛😉
Citera
2026-06-17, 17:39
  #11
Medlem
zombie-nations avatar
Det är skillnad på att impulser kommer ofta och det är en annan sak om man kan stoppa dem. Det folk kallar impulsivitet kan vara själva kraften av impulsen, och det kan vara att det finns en dålig broms.

Jag är inte impulsiv men i de situationerna som jag varit det är det alltid att jag låtit bli att stanna upp, fast jag vet att jag borde det.

Senast så visste jag att säger jag detta till denna person tar det hus i helvete och lik förbannat sa jag det.

Det tog hus i helvete.
Citera
2026-06-17, 19:53
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Shit vilken resa! Bra fart måste jag säga.



Är det säkert att det var gyttjebrottning och inte under sex? 😛😉
Är betydligt lugnare idag. Mycket bättre rutiner även om jag glömmer bort dom då och då. Har lättare för att påminna mig själv ”vill jag detta i längden och vad är risken?”. Kan fortfarande bli rastlös och då leder det till att jag skapar onödiga problem för mig själv.
Ex: Vardag och jobb = städat, håller rutiner, sköter mat och sovklocka. Kan bli som en maskin på gott och ont.
Ledig och utan mål eller syfte = smått kaos, sämst på rutiner men förvånansvärt mycket bättre nu än förr.

Brukar få mer gjort av något som inte behöver göras när något annat egentligen ska göras (förutsatt att det inte är kris eller bråttom). Annars sköter jag mig bäst om jag har en ”Buddy/body doubling”. Problemet är att inte vem som helst fungerar som ”Buddy”.

Haha det var verkligen gyttjebrottning. Väldigt spontant
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in