2026-07-13, 19:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varifrån har du fått de uppgifterna?

Barilla. Merinfo.
Ica, från en vd på en stor leverantör.
Senast redigerad av Mullret 2026-07-13 kl. 19:49.
Citera
2026-07-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Merinfo.
Inte marginalen hos Barilla såklart, det kan jag hitta själv :-)

att Ica endast accepterar 2% marginal hos leverantörerna.

Citat:
Ica accepterar bara 2% vinst hos leverantörerna.
Citera
2026-07-13, 19:50
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Inte marginalen hos Barilla såklart, det kan jag hitta själv :-)

att Ica endast accepterar 2% marginal hos leverantörerna.

Svar. Se ovan.
Citera
2026-07-13, 19:52
Medlem
Citat:
Svar. Se ovan.
Kunde inte hitta din källa där.
Citera
2026-07-13, 19:59
Medlem
Citat:
Svar. Se ovan.
Förlåt mig, men jag har letat som en tok och kan inte hitta något om att Ica kräver max 2% marginal hos sina leverantörer.

Kan du inte bara vara schysst och ge mig källan?
Citera
2026-07-13, 20:35
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Förlåt mig, men jag har letat som en tok och kan inte hitta något om att Ica kräver max 2% marginal hos sina leverantörer.

Kan du inte bara vara schysst och ge mig källan?

Har en kompis som jobbat som vd och leverantör till ica. Omsatte mycket till dem. Men, ica vill se boksluten varje år och betalar enbart upp till 2% över vad bolagen tjänar.

Ingenting ica vill erkänna.
Citera
2026-07-13, 20:40
Medlem
Citat:
Har en kompis som jobbat som vd och leverantör till ica. Omsatte mycket till dem. Men, ica vill se boksluten varje år och betalar enbart upp till 2% över vad bolagen tjänar.

Vad lägger de sen på själv, 100 %?
Citera
2026-07-13, 20:57
Medlem
Citat:

Det är inte riktigt samma sak som att bolaget ska ha en marginal på max 2% av det de säljer till Ica. Den biten torde vara väldigt svår att visa.
Citera
2026-07-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad lägger de sen på själv, 100 %?
Det är ganska lurigt. eftersom de enskilda Ica inte är publika bolag. Men många gör sanslösa vinster.

Den där marginalen på 2% handlar om en marginal exkluive kick-back.
Citera
2026-07-13, 21:10
Medlem
Citat:
Det är inte riktigt samma sak som att bolaget ska ha en marginal på max 2% av det de säljer till Ica. Den biten torde vara väldigt svår att visa.
Det var bara något som skrev, glöm det.
Citera
2026-07-16, 05:58
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Ett stort problem med ICA, COOP etc är att dom vill helst sälja sina egna märken vilket begränsar oss konsumenter. Många av ICAs produkter är undermåliga som då kommer att tvingas på mig när de vägrar ta in konkurrerande varor till sina egna.

Vadå, tycker du inte om ICAs vatten med spår av krossade tomater?
Citera
2026-07-21, 20:55
Medlem
Det låter skumt. Om nu Barilla vill ta 5 spänn mer för Wasa knäckebröd, varför lägger inte ICA bara på det på priset och låter konsumenten avgöra? Det är väl inte så att ICA (miss-) brukar sin dominanta ställning och spelar ut producenter mot varandra?

- "Om inte vi får 10% rabatt på inköpspriset jämfört med Coop så kastar vi ut er."

Det är även mycket oklart om något av den marginalvinsten hamnar hos kunden eller om allt går till ICA-handlaren. Något för Konkurrensverket att ta en titt på? ICA har ju > 50% av marknaden, men när detta kommer på tal brukar ICA ju hävda att man inte är ett företag, utan många små "fristående" ICA-handlare. Men om det nu är så, låt då de enskilda ICA handlarna avgöra om dom vill ta in knäckebrödet eller ej, stäng inte ute producenten ifrån det centrala inköps- och distributionsnätet som ICA har. Det luktar monopol.

Synd om dom får lägga ner fabriken i Filipstad när Wasa tappar 50% av omsättningen. Synd om dom anställda och deras familjer när dom stora grabbarna förhandlar.
Senast redigerad av Poppert 2026-07-21 kl. 21:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in