2026-06-18, 12:26
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Var väl ingen superentreprenör där man tjänade multum, utan det var mer en ständig strid på kniven för att få firman att gå runt. Och hade man haft några som inte höll måttet som man var tvungen att sitta och betala för hade det liksom inte funkat. Plus att det skapar spänningar när ideligen samma lirare är sjuka eller vabbar, och resten måste jobba extra.

Bara antar att du är en superentreprenör där dina anställda har riktigt långt koppel och får sin lön även om de inte är närvarande enligt avtal?

Nix ingen superentreprenör här. Men uppmuntrar de jag leder att ta hand om både barn och familj. Dels för att följa lagen, men även för att glada medarbetare levererar bättre enligt mig.

Men alla har sina saker och tankar. Du ogillar anställda med barn, och jag ogillar folk som myglar för att få fördelar.
Citera
2026-06-18, 12:45
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hoppas ni androg får hjälp av någon yngre när ni blir äldre, och att karman biter er där bak. Jag anser att er retorik är I klass med bidragsfifflande och annat som förstör för samhället.

Utan barn stannar nämligen samhället av ganska snabbt.

Gör det, är väl bara att öka invandringen från länder som är typ överbefolkade?
Citera
2026-06-18, 15:46
Medlem
En annan sak jag kom på var att jag har valt att göra mig av med totalt fyra personer på grund av att de inte sade hej på morgonen till sina kollegor. En av dem sade jag rakt ut att det var anledningen att han inte fick vara kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Gör det, är väl bara att öka invandringen från länder som är typ överbefolkade?

Deras barn har sin lojalitet till sin kultur. Tror Star Trek hade ett avsnitt på detta temat, där någon utomjordisk civilisation ville att människobarnen skulle ta över deras kultur då de inte hade några barn.
Citera
Idag, 12:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Anställt en jävla massa personer och visst gallrar man. Ibland är det utbildning och erfarenhet som styr ex om man ska ha tag i någon som ska sköta företagets IT.
Är det en chef kan man gallra efter de egenskaper man är ute efter, ex en som ska skära ner eller förvalta, bygga upp osv.

Vanlig personal, förr kunde man kasta bort de som inte gjort lumpen, när jag mönstra var det bögar och psykiska problem som var enda anledning till inte gjort lumpen, men det ändras då inga i princip gjort det på senare år. Men när det dyker upp någon som gjort lumpen så ligger den bättre till än den som inte gjort det.

Andra saker jag ratar, tatueringar, ha kepsen på sig vid intervjun. Extremt feta människorester det signalerar att man inte ens klarar ta hand om sin egen kropp och hälsa, kan en sådan klara ett jobb bra?
Svär i meningar vid intervjun, klädsel, lukt etc. Ja det kan vara skitsaker som avgjorde för mig. Men har man 10 likvärdiga på pappret kan småsaker avgöra då de flesta är lika även vid intervju osv då kan ett par fula skor avgöra att man inte tar en viss person.

Jag har tidigare varit chef, men jobbar nu med forskning och utveckling, men brukar ändå bli ombedd att ta hand om rekryteringar om jag har tid, vilket jag då skaffar mig då jag tycker det är kul. Hur jag gallrar och går till väga beror ju lite på vilken typ av tjänst det är frågan om.

- Facebook kollas. Inte så att jag minutiöst går igenom en profil men en slags snabbkoll, mest för att bara få någon form av uppfattning. De med väldigt mycket politiksnack går bort, vare sig de är höger eller vänster. Även mycket festarinlägg kan vara negativt.

- Även Lexbase eller likande kan kollas. Har man i närtid belastningar på sig så går man bort. Misshandel och hot mot tjänsteman går alltid bort. Tyder på dålig impulskontroll.

Kommer de väl till intervju så gäller följande:

- Kom i tid! Skyll inte på vägarbeten, bussen var sen, hittade ingen parkering.

- Nästan alltid kommer de via receptionen, då brukar jag också höra med receptionen om de var artiga när de anmälde sig. Oftast är de helt neutrala och det är okej, har dock en gång fått in en tjej som var normalt trevlig mot mig, men hade varit oförskämd i receptionen och hon ströks givetvis.

- Vara normalt raska i gången. Brukar ofta visa runt dem lite snabbt efter intervjun och flera har fallit på att de drar fötterna efter sig, och jag springer ju inte genom korridorerna.

- Hel och ren (självklarhet)

- Inga synbara politiska symboler eller ställningstagande på klädsel eller i smyckeform.

- Att komma i mjukisbyxor eller vara allmänt "slafsig" går bort.

Hur man än gallrar så finns ju inga hundraprocentiga garantier för att det ska bli bra, men jag har ändå haft flyt, jag har genom alla år rekryterat någonstans runt hundra personer till de olika arbetsplatserna jag jobbat på och jag har bara gjort en riktigt usel rekrytering .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in