2026-06-15, 13:58
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen ett mycket märkligt försvinnande som tyvärr har förblivit ouppklarat.

Erik Holst Wegeberg var en man född 1967-10-01 i Ringköbing i Danmark och uppväxt i hamnstaden Thyborön där han växte upp med föräldrarna och åtminstone en syster.

Han började att studera på universitetet i Aarhus. Där kom han att drabbas av psykisk sjukdom - schizofreni - som ledde fram till ett självmordsförsök. Han kom att bli inlagd för sina problem vid tre olika tillfällen. Erik kom att erhålla förtidspension.

Den försvunne började då att resa mycket utanför Europa så han måste ha haft en god ekonomi. Hösten 1999 befann han sig i Rio de Janeiro och tog sig sedan med buss till Buenos Aires. Resebreven hem slutade att komma julen 1999. Där kom han att bo på vandrarhemmet Aguila 1999-12-20. Där han kom att dela rum med en spansktalande man. Denne kom att berätta att Erik ibland satte sig upp i sängen och pratade för sig själv samt drack apelsinjuice. Enligt föreståndaren på vandrarhemmet så tog han inte kontakt med någon under sin vistelse där.

I slutet av december lämnade han vandrarhemmet kl. 23.00 - 23.30 för han skulle gå på party enligt egen utsago. Dagen därefter begav sig Erik till Hotel Sheraton för han ville prata med Hillary och Bill Clinton varvid polis tillkallades. En läkare tog då kontakt med den Danska ambassaden varvid det framkom att han var schizofren. Fem dagar senare hittades han sittande på en bänk utan sitt bagage, pengar och pass. 2000-01-01 blev han intagen på det psykiatriska sjukhuset Borda i BS. AS. I ett samtal med psykiatrikern Debora Serebrinsky som arbetade där så hade han inget minne av vad som hade hänt och hans tillhörigheter hittades heller aldrig. Enligt sjukhuset så rymde han därifrån 2000-01-05. Misstankar fanns att Borda kan ha ljugit.

Nio månader senare framkom det att den försvunne skulle kunna befinna sig i Bariloche Argentina. Eftersökningar gjordes men det framkom inget som bekräftade detta.

Vad tror ni hände med Erik Wegeberg?

https://www.youtube.com/watch?v=uOCzieFKvN0&t=180s

Citat AI - översikt.

Erik Holst Wegeberg var en dansk mand, der blev landskendt, efter han forsvandt sporløst under en rejse i Argentina. Omstændighederne omkring hans liv og forsvinden dækker over følgende detaljer: Baggrund: Han blev født den 1. oktober 1967 i Ringkøbing og voksede op i havnebyen Thyborøn i Vestjylland. Hans far, Kaj Holst Wegeberg, arbejdede som viceskoleinspektør. Erik gik i gymnasiet på Lemvig Gymnasium i 1980'erne.Forsvinden: Han forsvandt den 5. januar 2000 under en rygsækrejse i Sydamerika (Argentina). Der blev aldrig fundet afgørende spor efter ham. Mediebevågenhed: Hans sag blev i 2001 dækket tæt af Danmarks Radio (DR) i en dokumentarserie i fem afsnit under titlen "Erik-sagen" (tilrettelagt af Mogens Rasmussen), som fulgte eftersøgningen og familiens uvished.Eftermæle: Han er mindet på sin fars gravsten på kirkegården i Thyborøn, hvor der står noteret, at han forsvandt i år 2000.

https://arkiv.dk/vis/6794134
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-06-15 kl. 14:37.
Citera
2026-06-15, 14:47
  #2
Medlem
Helt klart skumt att han mötte en spansktalande man på vandrarhemmet. I Buenos Aires? Märkligt. Eftersom han minst sagt inte mådde bra så tror jag nog att han har gått undan någonstans och tagit sig av daga eller på annat sätt omkommit. Det är märkligt hur folk kan ligga döda i en skog eller i något skrymsle och aldrig bli hittade. Leif GW redogjorde för det en gång i SVT:s Veckans brott.
Citera
2026-06-15, 15:38
  #3
Medlem
Klandalfs avatar
Psyksjuk rymmer från mentalsjukhus, springer ut i djungeln, dör, kroppen hittas aldrig.

Mer mystiskt än så lär det knappast vara.
Citera
2026-06-15, 17:08
  #4
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vandrarhemmet Aguila i Buenos Aires.

Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Helt klart skumt att han mötte en spansktalande man på vandrarhemmet. I Buenos Aires? Märkligt. Eftersom han minst sagt inte mådde bra så tror jag nog att han har gått undan någonstans och tagit sig av daga eller på annat sätt omkommit. Det är märkligt hur folk kan ligga döda i en skog eller i något skrymsle och aldrig bli hittade. Leif GW redogjorde för det en gång i SVT:s Veckans brott.

Det var nog inte så märkvärdigt.

Detta rum på vandrarhemmet var för två personer och hade en våningssäng. Den spansktalande unge mannen kan ha varit från Argentina eller från ett annat spansktalande land. Den spansktalande kunde förstås inte danska och Erik knappast någon spanska. Hur den förstnämndes engelskkunskaper var vet jag inte.

Erik samtalade dock med ett par från Norge som också bodde på samma ställe. Kvinnan var ursprungligen från Bolivia så föreståndaren på vandrarhemmet använde henne som tolk när han pratade med Erik i samband med då han ville lämna sitt boende. När föreståndaren frågade hur han mådde så var allt bara bra. Erik hade tyvärr ingen sjukdomsinsikt.

Det är fullt förståeligt att den försvunnes mamma var orolig över sonens resor så långt bort från hemlandet.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-06-15 kl. 17:10.
Citera
2026-06-15, 17:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var nog inte så märkvärdigt.

Detta rum på vandrarhemmet var för två personer och hade en våningssäng. Den spansktalande unge mannen kan ha varit från Argentina eller från ett annat spansktalande land. Den spansktalande kunde förstås inte danska och Erik knappast någon spanska. Hur den förstnämndes engelskkunskaper var vet jag inte.

Erik samtalade dock med ett par från Norge som också bodde på samma ställe. Kvinnan var ursprungligen från Bolivia så föreståndaren på vandrarhemmet använde henne som tolk när han pratade med Erik i samband med då han ville lämna sitt boende. När föreståndaren frågade hur han mådde så var allt bara bra. Erik hade tyvärr ingen sjukdomsinsikt.

Det är fullt förståeligt att den försvunnes mamma var orolig över sonens resor så långt bort från hemlandet.
Jag var ironisk när jag skrev det där om spansktalande. Det är väl någonting man kan förvänta sig i Argentina. Utöver sjukdom eller död på grund av psykisk förvirring så kan han ju ha råkat ut för ett brott också. Men då är det mer sannolikt att det faktiskt lämnas spår. Våldsverkare är aldrig de vassaste knivarna i lådan. Ska jag sätta pengar på något scenario och så är det att han fick en psykos och råkade ut för någonting någonstans. Typ olycka, fast sjukdomsutlöst.
Citera
2026-06-16, 14:06
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tidsspannet 1999-12-20 - 2000-01-05.

Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Jag var ironisk när jag skrev det där om spansktalande. Det är väl någonting man kan förvänta sig i Argentina. Utöver sjukdom eller död på grund av psykisk förvirring så kan han ju ha råkat ut för ett brott också. Men då är det mer sannolikt att det faktiskt lämnas spår. Våldsverkare är aldrig de vassaste knivarna i lådan. Ska jag sätta pengar på något scenario och så är det att han fick en psykos och råkade ut för någonting någonstans. Typ olycka, fast sjukdomsutlöst.

I o f s men där träffar man många olika människor som pratar olika språk.

Han skulle lika gärna ha kunnat få t. ex. en tysk eller en portugis som rumskamrat. Nu verkar det som det rummet han bebodde hade två par våningssängar så två av sängarna verkar ha varit tomma.

Den 1999-12-20 flyttar Erik in på vandrarhemmet.
Annandag jul 1999 lämnar han boendet ca 23.30.
Den 1999-12-26 besöker han Hotel Sheraton för att få tala Hillary eller Bill Clinton varvid polis tillkallas. De i sin tur tillkallar en psykiatrisk läkare vid namn Stella Hansen. Efter samtal med henne (han ville varken prata engelska eller danska) så får han sedan lämna hotellet. Vet ej om den här läkaren ev. förstod danska? Troligtvis inte.
Den 2000-01-05 anträffas han på en bänk utan sina tillhörigheter och är förvirrad. Minns inte vad som hade hänt. Han förs då till det psykiatriska sjukhuset Borda som han samma dag flyr från.

Detta torde vara den troligaste orsaken till att han försvann utan ett enda säkert spår att kunna gå på.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-06-16 kl. 14:10.
Citera
2026-06-17, 10:14
  #7
Medlem
israelisinnocents avatar
Tragiskt

Det märkliga är ju att kroppen aldrig återfanns

Det är ju inte direkt ovanligt med blonda argentinare
Kan han ha hittats död, misstagits för argentinare och begravts som okänd
Han såg antagligen hemlös ut

Dödsorsaken kan ju varit bilolycka mm men inte helt ovanligt att schizofrena hoppar under psykos

Undra hur man lyckades identifiera honom på bänken, uppgav det själv kanske
Citera
2026-06-17, 20:57
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många frågor som aldrig kommer att bli besvarade.

Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Tragiskt

Det märkliga är ju att kroppen aldrig återfanns

Det är ju inte direkt ovanligt med blonda argentinare
Kan han ha hittats död, misstagits för argentinare och begravts som okänd
Han såg antagligen hemlös ut

Dödsorsaken kan ju varit bilolycka mm men inte helt ovanligt att schizofrena hoppar under psykos

Undra hur man lyckades identifiera honom på bänken, uppgav det själv kanske

Ja verkligen mycket tragiskt.

Inte alls så ovanligt med blonda argentinare. Argentina har varit ett emigrantland för människor bl. a. från Polen, Österrike och Tyskland. Hans kropp kan ha hittats någonstans i detta mycket stora land. I s f kom Wegeberg att få en okänd grav. Ja han lär ha sett hemlös ut. Stämmer vittnesuppgifterna från San Carlos de Bariloche så såg han ut som en sådan som bar på papperskassar. Jag tror i första hand på att han omkom p. g. a. sin schizofreni. Han lär ha varit helt utan mediciner.

Hur Wegeberg kom att identifieras vet jag inte men det kan ha skett av polisen som hade haft med honom att göra gällande besöket på Hotel Sheraton. Han kan själv ha sagt något och på så sätt kunde Danska ambassaden identifiera honom. Pratade han något då de hittade honom så stod det i a f klart att han var utlänning utan spanska språkkunskaper. Erik skulle ha setts nio månader efter att han försvann på en bar tillsammans med en annan person. Var det han? Tydligen var det något slags fel med hans vänstra ben men vet inte vad det var.

Det var på nyårsdagen 2000 som Erik hittades på bänken så han var alltså inlagd på Borda i fyra dagar innan han rymde. Vid hans tredje inläggning i Aarhus så rymde han också.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-06-17 kl. 21:48.
Citera
2026-06-22, 09:45
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
En fullt möjlig teori.

Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Psyksjuk rymmer från mentalsjukhus, springer ut i djungeln, dör, kroppen hittas aldrig.

Mer mystiskt än så lär det knappast vara.

Så kan det mycket väl ha varit.

Bänken Erik satt på låg intill en bensinstation utan sina tillhörigheter. Kan han ha blivit förd dit i bil?
Citera
2026-06-22, 15:27
  #10
Medlem
Kernelpanics avatar
Här finns en efterlysning på spanska med en bild på Erik.
https://www.wegeberg.dk/privat/peter/resources/Media_56898380.jpeg
"Desaparecido" betyder i alla fall "Saknad"
Citera
2026-06-23, 15:05
  #11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fotot på Erik.

Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Här finns en efterlysning på spanska med en bild på Erik.
https://www.wegeberg.dk/privat/peter/resources/Media_56898380.jpeg
"Desaparecido" betyder i alla fall "Saknad"

Tack för länken.

Ja detta lär ha varit det bästa fotot som fanns på Erik. Kan ev. också ha varit det enda som användes när han eftersöktes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in